Unconfigured Ad

Collapse

heading Hold Futaba 401

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bit
    • Oct 2003
    • 304

heading Hold Futaba 401

Hei!
    hvordan slår jeg av og på Heading hold på min futaba 401?

kan noen med enkle norske ord forklare hva den gjør og når den brukes?
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

først burde du lese bruksanvisningen tror jeg da men, heading hold gjør så halen din ikke blir påvirket av f.eks vind(når den er rett satt opp), fint under hovring, og når du flyr baklengs 3D øvelser. sikkert noen som er bedre til å forklare enn meg, men LES BRUKSANVISNING er alltid lurt på gyro, og andre el. duppeditter..

thomas
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Jon Roger
      • Mar 2004
      • 120

hvordan slår jeg av og på Heading hold på min futaba 401?
      Det kommer an på hvilken type radio du har og hvordan den er programert. 401 gyroen har ikke mulighet for gainjustering eller justering av headinghold dersom du ikke har en kanal fra mottakeren som tar seg av dette.

Comment

• Harpoon
        • Nov 2003
        • 168

Ser ut til at 401 gyroen virker som de andre Futaba gyroene jeg kjenner. Du kobler da sensivitets utgangen på gyroen til en kanal med trinnløs vribryter/skyve bryter. (Det har jeg gjort) nøytral gir da ingen gyro - full negativ gir da maks sensivitet på AVCS (også kalt Heading Hold) og motsatt maks sensivitet på konvensjonell gyro. (Sjekk led på gyro hvilket utslag som gir AVCS). Pass også på å skru av eventuell trottle/rudder mix (også kalt REVO mix)

Når du så finner frem til hvilke utslag som passer deg best kan disse senere kobles til ulikt utslag på ulike idle up innstillinger (Heli radioer)

Kort beskrevet gir konvensjonell gyro korrigering for alle vridninger i helikopteret mens Heading hold korrigerer kun for vind og torque.

Cheers
        Harpoon

Samt les manualen

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

Enig med folket om at man så absolutt bør lese manualen før man begynner å spørre, men i dette tilfellet skjønner jeg at man må spørre. Jeg har selv en masse Futaba utstyr og min personlige mening er at de lager helt topp utstyr, men tidvis elendige manualer...

Hvilken modus gyroen er i styres via en 2-veis bryter (alternativt 3-veis med en gyro-sensitivity-switch-modus-setting-operation-til-du-klør-deg-i-hue funksjon... ). Den ene veien skal da gi deg heading hold (AVCS) og den andre normal operasjon. Følsomhetene (gain) på de forskjellige modusene stilles ved hjelp av endepunkts verdien i den aktuelle bryterstillingen.

Tror jeg...hehe... Det burde hvert fall funke. Jeg har hatt min del av frustrert Futabamanual lesing, men man kommer gjerne i mål tilslutt

Ta også en kikk her: http://heliweb.users.btopenworld.com/401/401_9253.htm og kombiner det med blekka som fulgte med gyroen.

Og vi ønsker lykke til!
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

Comment

• Bit
            • Oct 2003
            • 304

Takk for svar!
            Burde kanskje lest mere i bruksanvisningen før jeg spørr her inne. Men det er jo noen her inne som er veldig flinke til å forklare, så det er jo kjekt.
            Om man synes at spm er teite, trenger man jo ikke å svare.

Setter ivertfall stor pris på alle svar jeg får. Har fått veldig mye positiv input her på ModellFlynytt, og det er kanskje derfor jeg er så raskt tilå spørre. er blitt litt bortskjemt?....

Nå skjønner jeg ivertfall hva HH er og hvordan man skal sjekke at den er på , og evt justere den! TAKK!
            Bjørnar, Trondheim
            bkhans-1@broadpark.no
            Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
            Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

Originally posted by Bit
              Om man synes at spm er teite, trenger man jo ikke å svare.
              Ingen spørsmål er teite så lenge man ikke vet svaret...men det finnes mange teite svar! Hele poenget med forum som dette er jo å dele erfaringer og hjelpe andre som har spørsmål! Jeg synes det er bra at du spør om ting du ikke er helt sikker på. Det finnes alt for mange der ute som er for 'stolte' til å spørre, og historien viser at det har gått galt for mange av de.

Stå på og lykke til med helikopter flyginga!
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

Comment

Working...