Unconfigured Ad

Collapse

Skulle jo egentlig fly da....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pole
    • Aug 2004
    • 225

Skulle jo egentlig fly da....

Så var dagen kommet, da Raptoren min skulle i luften for første gang...
    ToreH hadde sagt seg villig til å ta det opp første turen...(må bare takke å bukke for all hjelpen jeg har fått av han.. )

Vi rigget oss opp på en stor grus plass ikke så langt fra der jeg bor, å Tore skjekket at alt var som det skulle før vi startet det opp... Han drev å trimmet litt på ditten å datten å rotoren gikk fortere og fortere rundt... (å den går jo helt sykt fort )
    Alt så ut til å funke bra.... helt til han skulle lette opp fra bakken...
    Rotoren snurret å gikk, tanken var nesten full da Tore kom bort til meg å sa: "Vi har et problem.... Det er ikke jeg som styrer det lenger.."

Det gikk noen sekunder før d gikk opp for meg hva som hadde skjedd...
    Vi hadde mistet kontakten med helikopteret..
    Men heldig vis så stod det på bakken, riktig nok med rotoren i full galopp..

Mens vi sto der å ventet på at tanken skulle bli tom diskuterte vi hva som kunne ha skjedd...., om batteriet var tomt, radioforstyrelser, feil på sender\ motaker ol...

Jeg var 100 % sikker på at det var mer en nok strom på motaker pakka, så den kunne det ikke være...

Omsider når tanken var tom å motoren stoppet (helie var like helt) så var det av med canopyen for å se...
    Servoene summet, men gyroen (GY-401) lyste ikke...
    Vi klemte litt på motakeren å dro litt i ledningene før jeg skrudde av og på strømmen...
    Da funket plutselig alt igjen.... men vi tørte ikke å prøve en "tur" til...

Når jeg kom hjem pakket jeg ut motakeren å ser at krystallen ikke var helt på plass...

Så jeg tror det var årsaken, men er litt usikker...
    fordi når jeg monterte alt opp igjen og skrudde på strømmen ( alt funka), så drog jeg ut krystallen, å da forsvinner jo signalet men servoene får jo strøm, og gyroen lyste....

Altså vis det var krystallen som var årsaken til dette så skulle vel gyroen ha lyst når vi sjekket heliet etter at det hadde stoppet... (noe den ikke gjorde)

Så jeg er litt skeptisk til at det kansje kan være noe mer....

Noen som har noen ider...?
    Eivind Hansen
    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

hvis krystallen ikke har vært ordentlig i, kan dette ha påvirket self checken til gyroen. hvis helien i tillegg har blit rørt under check kan rare ting skje. bare å prøve igjen i morra da. jeg skal ut å fly igjen i morra. begynner å få bra tak på det nå. MORRO ja
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• Vingemutteren
      • Jul 2002
      • 2421

Man kan jo få nerver av mindre, steike, tenk om en glitch hadde tullet litt med pitchen. Birrr, fryser på ryggen av tanken. Den dere Tore H må være en kald fisk gitt. Hørtes ikke ut som en som hisser seg opp i utrengsmål. Dette var jo noe i stil med : Houtston we got a problem.
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Pole
        • Aug 2004
        • 225

Tore er en rolig kar ja... men d var ikke no sånn skummelt... det sto jo bare der å bråkte.... Men hvis man tenker på hva som kunne ha skjedd så må jeg si at jeg hadde drit flaks...
        Eivind Hansen

Comment

• Alfalfa
          • Jul 2002
          • 988

Jeg har opplevd lyst krystall (på fly) og da er det akkurat som om strømmen forsvinner.
          MEN... Det skumle er hvis det blir liggene å vibrere ved krystallsokkelen, da vil du kunne oppleve at servoene beveger seg.
          Prøv dette uten at motoren er i gang, så vil du se...

Jeg har som vane nå å putte skumgummi bak krystallet og sikre med tape over, slik at det ikke har mulighet til å løsne.
          Har mistet en modell på dette og det er 1 for mye..

Comment

• Pole
            • Aug 2004
            • 225

Har prøvd det... men det er ikke det samme som om strømmen forsvinner, fordi når krystallen er borte så forsvinner bare signalet mens servoene ennå får strøm. Å da slår fail safen inn... (den var jo så klart ikke stilt inn når dette skjedde)

Men har funne ut, mest sansynelig hvorfor gyroen ikke lyste når dette skjedde...
            Leste i manualen å fant ut at vis den står i Normal mode så skal den ikke lyse... Så da stod den nok i normal når dette skjedde.... vet ikke hvorfor men det virker logisk...
            Men nå funker iallefall alt igjen....

Å jeg har tapet krystallen fast ... hehe
            Eivind Hansen

Comment

• Alfalfa
              • Jul 2002
              • 988

Bra det funker!

La oss håpe det fortsetter sånn!

Comment

• Pole
                • Aug 2004
                • 225

jepp... håper jo på det...

Men uansett... Helikopter er jo driiiiit kult da... :P
                Eivind Hansen

Comment

• Theodor
                  • Nov 2001
                  • 510

Det kaller jeg FLAKS Det er ikke ofte helikopteret ser ut som det gjorde før motoren startet hvis man mister radiokantakten Uansett godt og høre at tur nr. 1 ikke endte med "nytt byggesett".

Du kan jo også prøve og sette fast helikopteret i en bukk eller annet (som er greit å gjøre når man justerer trackingen). Hvis det er elektronikkfeil som "manifesteres" ved risting, får man i alle fall eliminert bort den mulighten.

Lykke til videre!
                  Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                  http://www.modellhelikopter.no

Comment

• ToreH
                    • Jan 2004
                    • 96

Du kan jo også prøve og sette fast helikopteret i en bukk eller annet (som er greit å gjøre når man justerer trackingen). Hvis det er elektronikkfeil som "manifesteres" ved risting, får man i alle fall eliminert bort den mulighten.
                    Har tenkt på det samme før vi prøver igjen......

Er litt skeptisk til mottaker/krystaller siden alt er nytt og ingenting har vært flydd før. Det kan være en prod. feil på noe av utstyret. Er for øvrig en JR9X med JR R900S SPCM motaker han har.
                    Har akkurat samme selv som har funket prikkfritt. Noen andre som har hatt problemer med dette?
                    Jeg har opplevd lyst krystall (på fly) og da er det akkurat som om strømmen forsvinner.
                    MEN... Det skumle er hvis det blir liggene å vibrere ved krystallsokkelen, da vil du kunne oppleve at servoene beveger seg.
                    Prøv dette uten at motoren er i gang, så vil du se...
                    Er dette også tilfelle på SPCM med digitale servoer?
                    hvis krystallen ikke har vært ordentlig i, kan dette ha påvirket self checken til gyroen. hvis helien i tillegg har blit rørt under check kan rare ting skje
                    Heliet sto selvfølgelig helt stille under selfchecken.

Uansett, vi får prøve igjen en dag ikke det blåser hatter og krabber her på sørlandet
                    Tore

Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

Comment

• Pole
                      • Aug 2004
                      • 225

[quote="ToreH"]
                      Uansett, vi får prøve igjen en dag ikke det blåser hatter og krabber her på sørlandet
                      Vind er teit.. hehe
                      Eivind Hansen

Comment

• Flydude
                        • Jun 2004
                        • 509

Tenk om det hadde skjedd i lufta Da kunne historien (til det helikopteret) blitt veldig anderledes.

Lykke til i allefall!
                        Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• Pole
                          • Aug 2004
                          • 225

Da hadde det blitt en kort historie.. hehe, men ett nytt heli...
                          Uansett så gikk det bra, ingen ble skada og helie er like helt, så jeg driver ikke å tenker på hva som "kunne" ha skjedd... Nå tenker jeg bare på å se på værmeldinga og fly...
                          Eivind Hansen

Comment

• Flydude
                            • Jun 2004
                            • 509

Ja det er bra
                            Simen

Why drink and drive, when you can fly so high?!

Comment

• Niklas
                              • Sep 2003
                              • 899

Det er ikke sundt å tenke på hva som kunne skjedd. Da blir en ofte usikker og nervøs(tror jeg ). Ikke sant?

Comment

Working...