Unconfigured Ad

Collapse

TREX 550 ESP COMBO Fredrikstad + Futaba T8FG&RHS&008 (opsett++)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jnissen
    • Jan 2011
    • 145

TREX 550 ESP COMBO Fredrikstad + Futaba T8FG&RHS&008 (opsett++)

Har kjøpt meg en 550 (flybarless) combo pakke. Den er så godt som bygd sammen, men jeg har stoppet litt opp når jeg kom til elektronikk og plasseringer. Når jeg først har brukt noen kroner på dette så vil jeg gjerne ha dette "perfekt". Har forsåvidt kontroll på mekanisme og oppsett der, men er skeptisk til oppsett mtp. elektronikk+kontroller.

Har litt erfaring med noen heli fra før (2 ESky CPv2, og en XCopter 450, samt div support på tilsvarende i omgangskrets). CopterXen ble kjøpt krasjet og er mer eller mindre bygget opp og konfigurert mot samme Futaba kontroll fra bunnen av.

CopterenX ble med tid håndterbar og har klokka noe flytid der, dog mer i simulator (Phoenix .

Før jeg gjør noe særlig mer med denne 550 vil jeg gjerne være forholdsvis sikker på at bygg+config er ok. Ja internett og google++ gir en del hjelp, og korreksjoner til manualen som ikke er helt tydelig på alle punkter, så det er en liten runde igjen på det rent mekaniske og byggetekniske før jeg er fornøyd...

Det jeg dog er mest usikker på er hvordan sette opp kontrollen (Futaba T8FG), og har hatt noen skrekkeksempler med reverserte stikker (throttle MÅ reverseres på Futaba lærte jeg den harde veien på CopterXen Noen andre mindre insidenter også under denne oppsettsprosessen mot radio, uten de alt for store konsekvenser, men er faktisk litt redd for denne 550en mtp. at den skal stikke av ukontrollert el.

Savner faktisk ett "miljø" å oppsøke hvor man kan utveklse ideer og få litt bistand i enkelt sammenhenger, og selvfølgelig bidra selv der det er mulig. Fredrikstad Modellflyklubb er jo muligens ett alternativ men siden deres er ikke av de mest oppdaterte, samt at oppgitte emailadresser der ikke har svart på email (har bare sendt 1 email).

Så for å gjøre dette kort:
    Finnes det noen eller noe miljø med tilsvarende i Fredrikstad som har evne og vilje til å bistå i siste finpussen? Spesielt da med radiooppsettet?
    Last edited by jnissen; 12-01-11, 20:33.
  • jnissen
    • Jan 2011
    • 145

Hmm. Bump kind of... Ingen i Fredrikstad? Inget miljø her? Ingen som vil bistå eller utveksle erfaringer?

Noen andre som har noen Futaba oppsett for Trex helis? Fortrinnsvis tf8g og fbl?
    Last edited by jnissen; 20-01-11, 22:40. Reason: for kjapp med å poste igjen ;-)

Comment

• jnissen
      • Jan 2011
      • 145

Traff noen i Kongstenhallen i går (fikk desverre ikke med meg navnet så rekk opp hånda og send meg en PM om du vil). Hadde en hyggelig prat og fikk noen tips om hvor jeg evnt. kunne oppsøke noe miljø (sarpsborg). Skjønte at valget mitt av kontroll ikke var helt ideelt (stor "takk" til butikken som anbefalte meg den på det varmeste) siden spectrum/hitec/jr tilsynelatende er i stor overvekt brukt mot heli.

Regn med at jeg dukker opp i Særp og kommer med flere dumme spørsmål

Takk!

Comment

• Trulsen
        • Aug 2006
        • 3411

Originally posted by jnissen
        Skjønte at valget mitt av kontroll ikke var helt ideelt (stor "takk" til butikken som anbefalte meg den på det varmeste)
        Takk!
        Dette er BARE pisspreik!!! Futaba er noe av det beste du kan få, så det må du IKKE høre noe på.......

Comment

• Eirik Johannesen
          • Jan 2011
          • 147

Originally posted by Trulsen
          Dette er BARE pisspreik!!! Futaba er noe av det beste du kan få, så det må du IKKE høre noe på.......
          Jeg skulle akkurat til å skrive noe av det samme. Jeg er kjempeforøyd med min Futaba, her i Thailand bruker de kun Futaba. Jeg holdt på å kjøpe T8FG, men han hadde den ikke i butikken så jeg tok en T6ex og den er jeg kjempe fornøyd med. Utrolig lav vekt, stikkene er myke og jevne, kjempe enkel og programere Og T6ex har kjempe lang rekkevidde.
          Last edited by Eirik Johannesen; 04-02-11, 09:50.
          Aeolus 50 3D Nitro
          KDS 450 S CF fult oppgradert
          Futaba T6exh

Comment

• lacappuchino
            • Oct 2007
            • 1342

Nei Futaba må du holde deg unna, blir helt rar i huet av det merket der. Går rundt å holder prekener selv om ingen er interessert i å høre på :P

Har ikke sett denne tråden før nå, men jeg holder til i fredrikstad og flyr litt heli, men skjønner ikke bæret av hverken 3G eller Futaba

Vært medlem i FredrikstadMFK ett år nå, og aldri truffet noen andre med helikopter der. Derfor trekker jeg som regel mot strøk som har litt flere likesinnede (Sarpsborg, Oslo)
            Honeybee CP 2

Comment

• lillejon78
              • Dec 2005
              • 1530

Originally posted by lacappuchino
              Nei Futaba må du holde deg unna, blir helt rar i huet av det merket der. Går rundt å holder prekener selv om ingen er interessert i å høre på :P

Har ikke sett denne tråden før nå, men jeg holder til i fredrikstad og flyr litt heli, men skjønner ikke bæret av hverken 3G eller Futaba

Vært medlem i FredrikstadMFK ett år nå, og aldri truffet noen andre med helikopter der. Derfor trekker jeg som regel mot strøk som har litt flere likesinnede (Sarpsborg, Oslo)
              prøver du å fyre opp her? 3G og futaba er jo veldig enkelt å sette opp!
              trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
              trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
              arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
              PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
              homemade quad med diverse elektronikk.
              noen depronkjerrer.
              futaba10c 2.4ghz.
              radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• lacappuchino
                • Oct 2007
                • 1342

Originally posted by jnissen
                Traff noen i Kongstenhallen i går (fikk desverre ikke med meg navnet så rekk opp hånda og send meg en PM om du vil). Hadde en hyggelig prat og fikk noen tips om hvor jeg evnt. kunne oppsøke noe miljø (sarpsborg). Skjønte at valget mitt av kontroll ikke var helt ideelt (stor "takk" til butikken som anbefalte meg den på det varmeste) siden spectrum/hitec/jr tilsynelatende er i stor overvekt brukt mot heli.

Regn med at jeg dukker opp i Særp og kommer med flere dumme spørsmål

Takk!
                Var Svein Lindberg du snakket med i hallen i går, men han mente ikke å si noe vondt om Futaba. Det er en helt perfekt radio, til å støtte opp bordet hans hjemme. Men hvis du tar med deg manual på stripa så er vi hvertfall 3 JR/Spektrum menn som kan hjelpe deg å sette opp radioen din
                Honeybee CP 2

Comment

• jnissen
                  • Jan 2011
                  • 145

hehe. der traff jeg en nerve ja!

Poenget ang. futaba var vel mer at i strøket her nede (frxta/østfold) var det lite av futaba+heli, og at man rent teknisk var ukjent med futaba og de forskjellige innstillinger, og ikke innstillinger av heli i sin generellhet og spesielt ikke om jeg hadde hatt noe spektrum (mest brukt her nede etter sigende).

Mitt poeng var dog at jeg vil ha ett oppsett som er nær 100% (nybegynner+), slik at jeg har satt opp alt "riktig" (så langt det er mulig å si noe slikt). Hvilken fjernkontroll el. som er brukt er egentlig litt lite interessant og mulig for meg å "mappe" til en futaba, men jeg finner veldig lite info rent generelt på nett om hva jeg bør fokusere på. throttle og pitch kurver selvfølgelig, men expo og dr og atv og gud vet hva blir litt svevende, samt at de anbefalinger jeg finner på mangt og anna er ofte veldig sprikende.

Problemet mitt er jo ikke å få det mekaniske, radio og så 3g, men å faktisk VITE at det jeg har er nogenlunde ok oppsett (tilpassinger til egen flykapasitet har jeg tenkt på ett senere tidspunkt gitt nødvendig og gitt progresjon)... Å fly en semisnuskete copterx som man har bygd sjæl for småpenger kontra å hive en splitter ny 550 i bakken er milevidt i forskjell både økonomisk og psykisk

Jeg innser at jeg ikke er veldig konkret på dette, og at det sikkert kunne vært mye bedre om jeg hadde sagt noe om hva jeg har gjort og hvordan oppsett jeg har lagt inn, men for å være helt ærlig så stoppet jeg sånn cirka like etter det mekaniske oppsettet (med tilhørende MINIMALT radiooppsett) rett og slett fordi jeg fikk litt nerver og muligens begynte å tenke for mye på OPTIMALT oppsett (for meg).

"Tilbudet" jeg fikk i går var av typen "gjør det ferdig, ta med meg heli, diskutere litt oppsett og få en erfaren til å prøvefly", og det er jo mye bedre enn jeg kanskje hadde tenkt meg opprinnelig.
                  Selvfølgelig nest etter drømmen om "her er mitt oppsett på en futaba t8fg til en 550 fbl, bare last inn denne fila på kontrollen og alt er ok!"

Igjen, takk for praten, inspirasjonen og "tilbudet" i går!

Om noen har noen spesifike råd i forhold til futaba+heli nå som de er vekket tar jeg mer en velvillig i mot det og!
                  Last edited by jnissen; 04-02-11, 20:10. Reason: skriveleigf

Comment

• jnissen
                    • Jan 2011
                    • 145

Var Svein Lindberg du snakket med i hallen i går, men han mente ikke å si noe vondt om Futaba. Det er en helt perfekt radio, til å støtte opp bordet hans hjemme. Men hvis du tar med deg manual på stripa så er vi hvertfall 3 JR/Spektrum menn som kan hjelpe deg å sette opp radioen din
                    Jeg mente heller ikke å si at han sa noe vondt om radioen (snarere tvert om!). Han påpekte TYDELIG at han ikke kjente Futaba, og at radion var fin den, men det var lite med folk som kanskje kunne hjelpe meg direkte med oppsettet, og at om jeg ville ha radioen stillet inn av noen så ville det vært noe enklere med en spektrum/JR. Har forhåpentligvis tydliggjort det i ett annet innlegg her også.

Stripa? Den gamle eller den "nye"?

Kan se ut som om det ikke blir så mye vind som varslet (6 m/s i følge yr i særp i morgen), så sted og tid er interesant!
                    Last edited by jnissen; 04-02-11, 20:13.

Comment

• lacappuchino
                      • Oct 2007
                      • 1342

Hehe, akkurat nå er Stripa på isen på tunevannet! Det er meldt storm i morgen, men jeg skal ta meg en tur for det. Sender deg nr mitt på pm, så kan du ta kontakt hvis du er i traktene.

På tunevannet holder vi til i den nordlige enden, altså stikk motsatt kant fra ro-klubben, hvis det gir noen mening.
                      Honeybee CP 2

Comment

• lacappuchino
                        • Oct 2007
                        • 1342

Nå, håper du er i full gang med å ferdigstille helikopteret ditt Jnisse! Må bli med å fly!
                        Honeybee CP 2

Comment

• jnissen
                          • Jan 2011
                          • 145

Nå, håper du er i full gang med å ferdigstille helikopteret ditt Jnisse! Må bli med å fly!
                          Yepp. tar siste "spurten" i morgen regner jeg med. Tar jo litt tid det greiene her og!

Blir garantert klart til neste helg. Skal IKKE stå å se på en gang til uten å ha muligheten for å fly noe sjæl!

Comment

• jnissen
                            • Jan 2011
                            • 145

YES!

Da er det ingen unnskyldning lenger. Alt pakket og klart og tilsynelatende korrekt satt opp med noen mindre justering forventet underveis.

STOR TAKK til lacappuchino som har utvist stor tålmodighet, vilje og EVNE til å bistå. Måtte værgudene stå oss bi nå også så blir det prøvetur til helga!

Comment

• lacappuchino
                              • Oct 2007
                              • 1342

Jeg er like nervøs som deg for maiden jeg nå! Men jeg gleder meg =) Det er knall å få flere med i denne sporten!

En annen ting jeg liker er at du er garantert en erfaring rikere hver gang du tar en tur på stripa. Alltid mer å lære
                              Honeybee CP 2

Comment

Working...