Announcement

Collapse
No announcement yet.

Haleproblemer og skakk hovring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haleproblemer og skakk hovring

    Hei ja!

    Da har jeg endelig fått litt flytid, men jeg sliter veldig med å få oppsettet korrekt virker det som.
    Alt mekansik er satt opp etter boka (etter min mening), og jeg har testet det meste av tiltak for å bli kvitt problemene.
    (Til info så flyr jeg en T -Rex 500 GF, med Futaba T10CHG sender, 520 gyro mned S9257 i halen. 3xDS510M som cyclic)

    Men...:
    1. Helikopteret ligger skjevt i luften når den hovrer/flyr.
    Tiltak for å bli kvitt dette er forsøkt ved å sjekke at alt mekanisk har samme lengder og vinkler etc i hodet, samt sjekket oppsettet på radioen. Uten positiv virkning!

    2. Halen "låser" seg ikke skikkelig.
    Det vil si at når jeg bruker rudder når jeg flyr, så tar det litt tid før den "locker" på den posisjonen jeg stopper stikka på. Noen ganger wobbler halen litt frem og tilbake får den får roen, mens andre ganger stopper halen i den posisjonen jeg stopper stikka men den "glir" ca.4-5 cm tilbake den veien den kom fra.
    (Veldig vanskelig og forklare pr tekst føler jeg)
    Tiltak for å bli kvitt dette er forsøkt ved å endre gyrogain. Hele rangen er testet, og jeg har endt på 28% AVC-mode i Idle 2. Jeg har også sjekket at hale-assembly er etter boka, og har heller ikke funnet feil her.


    HJELP!?

    Er så kjedelig å ikke finne feilen etter x-antall forsøk, samt at jeg kvier meg med og teste ordentlig flying før dette er rettet opp.
    Makan..

    Tips mottaes med åpne armer&bein!

  • #2
    Punkt.1
    Hvis den lener seg litt mot høyre er det helt normalt, da hovedrotoren må kompensere mot trykket fra halerotoren..

    Punkt.2
    Sett gain enda høyere.. Hvis den beynner å loggre skrur du gain litt ned igjen.. Jeg har brukt Futaba, Align og Spartan gyroer mot Futaba radio og samtlige trives best mellom 32-35% gain i HH modus..
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

    Comment


    • #3
      Den lener seg mot høyre ja Så da er det ingenting å gjøre mot det? Da har jeg gått glipp av fysikkens lover på det der..
      Har endret gain fra 1% (tør ikke lavere) og opp til 55% (Heftig loggring). Føler ingen stor forskjell på halen mellom 25-37%. Det blir enten loggring eller rolig hale, men halen "låser" seg ikke ordentlig. Det kan godt hende jeg er altfor kravstor nå altså...

      Takk for svar!

      Comment


      • #4
        Hvordan headspeed kjører du på? Hender halen blir litt slapp i fisken hvis headspeed'en er for lav..

        500'en elsker headspeed!!
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

        Comment


        • #5
          er du helt sikker på at gyroen står i hh mode å ikke i normal.
          Terje syvertsen
          www.ModumModellSportklubb.com
          3dhs edge mintor 38
          C-arf edge dle 111 v3.
          C-ARF extra 330l da 100.

          Comment


          • #6
            Det sitter 12T pinion i den nå.. og throttle-kurven er på full pupp 100% over hele stikka..
            Satt på 12T etter å ha testet 13T med treningsunderstell, ettersom den var like whobblete med 13.

            Fikk testet litt istad igjen.. Startet med gain på 28% dro den opp i hover og testet rudder, Halen låste, men "Skled" tilbake 4-5 cm kort tid etter.. Justerte gain opp til 29, testet på samme måte, samme skjedde.. Holdt på til jeg kom til 35% gain, og da endret status seg betraktelig. Nå ble problemet at halen ikke låste seg konstant, men whobblet fram og tilbake (1-2cm) i ca 3 sek før den fant roen.
            Merkelig... Kan også nevne at gy520 står i 3D.

            Syver: Litt usikker faktisk.. Hva er AVC-mode?
            Har alltid hatt den i AVC (lest meg frem i manualen), men om jeg justere verdien i AVC helt ned til den bikker over 0% så går den over til Normal(ellernoe).
            Radioen er på kontoret akkurat nå, så får ikke sjekket... Men som nevnt, AVC er verdien jeg alltid har hatt radioen på :/

            Comment


            • #7
              AVCS er HH-mode.. På Futaba radioer kan man juster fra 0-N100% som er rate/normalmode og fra 0-A100% som er AVCS/HH-mode.. Woblingen du beskriver rundt 35% er logringen jeg snakket om, og det tyder på 33-34% er maks gain du kan fly med.. Så la den stå på
              A33%..

              Nå kjenner ikke jeg 520'en noe særlig, men et par ting du kan prøve..
              *Sjekk at ledningen til gyroen ikke står i spenn og overfører vibrasjoner
              *Sjekk manualen mtp hvor lang inn/ut ballinken skal stå på servoarmen
              *Sjekk manualen mtp delayinnstillinger
              *Prøv å finn ut om du har noen vibrasjoner som forstyrrer gyroen
              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

              Comment


              • #8
                AVC er samme som HH ja.
                Men vibrasjoner er ofte en årsak til at halen ikke vil stå i ro.
                Kan være mange årsaker til vibrasjoner.
                - Ubalanse blader.
                - Skakkhet i mast eller spindle
                - Manglende smøring av spindle/dempere
                - gåene lager

                Hva bruker du av gyro tape?
                Jeg bruker fra 2 til flere lag med biltema tape. (sort tape med grønn plast).

                Jeg slet mye med dette begynnelsen på 450 med billige blader.
                Balansering ved å legge på tape på letteste bladet løste problemene for meg.
                Også "dyre" blader kan være i ubalanse. Verd å sjekke.

                Jeg kjøpte en "dumphuske" balanserer på ebay. Søk på blade balancer eller noe.
                Kostet nesten ikke noe.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  hvis lyset på gyroen er blått er den i hh(avc),hvis det er rødt er den i normal ifølge manualen jeg fant på nettet.
                  Last edited by syver; 26-01-11, 19:38.
                  Terje syvertsen
                  www.ModumModellSportklubb.com
                  3dhs edge mintor 38
                  C-arf edge dle 111 v3.
                  C-ARF extra 330l da 100.

                  Comment


                  • #10
                    Bladene er balansert, og jeg har allerede flyttet gyro fra toppen av halebom-kassen og ned til "gyroplaten" under halebom-kassen.
                    Glemte å skrive det gitt, men det var min første operasjon faktisk, siden jeg trodde halebom-kasse ga fra seg ørsmå vibber som gikk utover gyroen. Gyroen står på medfølgende Futaba gyro tape, med den aluplaten som skal fungere som en demper mot emc emllom gyrotapene. Kabelen ut fra gyro ligger i det fri, og er ikke borti eller binder mot noe som helst.

                    Syver: Den er i blå modus

                    Tror jeg skal ta noen bilder og evt. en film av problemet imorgen.
                    Så blir det lettere for dere å komme med diagnose.
                    Men uansett, tusen takk for alle tips! Fantastisk forum

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Nathan View Post
                      Bladene er balansert, og jeg har allerede flyttet gyro fra toppen av halebom-kassen og ned til "gyroplaten" under halebom-kassen.
                      Glemte å skrive det gitt, men det var min første operasjon faktisk, siden jeg trodde halebom-kasse ga fra seg ørsmå vibber som gikk utover gyroen. Gyroen står på medfølgende Futaba gyro tape, med den aluplaten som skal fungere som en demper mot emc emllom gyrotapene. Kabelen ut fra gyro ligger i det fri, og er ikke borti eller binder mot noe som helst.


                      Syver: Den er i blå modus

                      Tror jeg skal ta noen bilder og evt. en film av problemet imorgen.
                      Så blir det lettere for dere å komme med diagnose.
                      Men uansett, tusen takk for alle tips! Fantastisk forum
                      Jeg har akkurat hvert å fått helien min instillt av en proff etter mye av de samme problemene, han som gjorde dette var veldig nøye på sause inn med olje så alt gikk lett, jeg er sikker på at han holdt på en halvtime med smøring og dra staget frem og tilbake, tok fra hverandre halerotorn flere ganger og sprøyta silikon olje inn. han sa at mye av haleproblemer skyldes støv og ofte probmlemer. med lager i halerotoren og stag til servo som gikk tregt. Han sa også at hvis problemen med kranglete hale begynner å komme tilbake av seg selv så lønner det seg å bytte akslingen og lager til halerotoren. Han mente at i 90% av tilfellene med halen så er det mekanisk og ikke gyroen, hvis gyroen virket i utgangspunktet da.
                      Jeg har også lest at mange flytter gyroen opp til toppen, den trives vist best der.
                      Aeolus 50 3D Nitro
                      KDS 450 S CF fult oppgradert
                      Futaba T6exh

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Eirik Johannesen View Post
                        Jeg har også lest at mange flytter gyroen opp til toppen, den trives vist best der.
                        Jeg har hørt/lest det motsatte

                        Men takk for tipset! Må være ærlig og si at jeg har vel ikke hatt så stort fokus på smøring. Siden alt glir lett osv. Men kanskje ikke lett nok... Hvilken olje pleier å brukes? Har hørt at symaskin-olje funker som rakkern, men hakke peil på hvor jeg kan få tak i denna olja.
                        Sitter med Protech Oil 30.000cps. Noe å satse på?

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Nathan View Post
                          Jeg har hørt/lest det motsatte

                          Men takk for tipset! Må være ærlig og si at jeg har vel ikke hatt så stort fokus på smøring. Siden alt glir lett osv. Men kanskje ikke lett nok... Hvilken olje pleier å brukes? Har hørt at symaskin-olje funker som rakkern, men hakke peil på hvor jeg kan få tak i denna olja.
                          Sitter med Protech Oil 30.000cps. Noe å satse på?
                          Det med gyroen leste jeg på helifrek, men det er sikkert en som tilfeldigvis har lykkes med det .
                          Den oljen jeg fikk med meg fra eksperten var silikon olje på sparyboks. Han sa det var den beste smøreoljen for helien, hvorfor vet jeg ikke. Det er lett å komme til alle steder med den også, blir ikke så mye søl.
                          Aeolus 50 3D Nitro
                          KDS 450 S CF fult oppgradert
                          Futaba T6exh

                          Comment


                          • #14
                            Etter hva jeg så av bildene dine Eirik har dere noen fantastiske støvproblemer der nede.
                            Her hjemme har jeg på en dråpe olje når jeg bygger. Etterpå vil en nitro maskin nærmest smøre seg selv.
                            At alt skal gå lett og ledig er viktig uansett, men vi har ikke de samme problemene med støv som dere så diskusjonen om smøring blir litt irrelevant.

                            Når det gjelder plassering av gyro så velger mange plassering i forhold til at gyro skal være beskyttet i tilfelle krasj / blade strike.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by arhennie View Post
                              Etter hva jeg så av bildene dine Eirik har dere noen fantastiske støvproblemer der nede.
                              Her hjemme har jeg på en dråpe olje når jeg bygger. Etterpå vil en nitro maskin nærmest smøre seg selv.
                              At alt skal gå lett og ledig er viktig uansett, men vi har ikke de samme problemene med støv som dere så diskusjonen om smøring blir litt irrelevant.

                              Når det gjelder plassering av gyro så velger mange plassering i forhold til at gyro skal være beskyttet i tilfelle krasj / blade strike.
                              Ja det er ett stort problem med støv her, er ikke en regndråpe på 6-7 mnd og da blir det ørken Jeg leste på boksen at silikonen prevanterer støvet å trenge inn i oljen og den varer lenger. Dere kan jo tenke dere hvordan det ser ut inne i husene her, skal jeg holde stuebordet rent må jeg tørke det 3-4 ganger om dagen hehehe nytter ikke å ha støv på hjernen her
                              Hvis jeg husker det skal jeg ta ett bilde av radion i morgen så kan dere se hvor full av støv den blir over natta
                              Last edited by Eirik Johannesen; 27-01-11, 14:27.
                              Aeolus 50 3D Nitro
                              KDS 450 S CF fult oppgradert
                              Futaba T6exh

                              Comment

                              Working...
                              X