Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av t-rex 600 3G

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av t-rex 600 3G

    Hei.
    Er ganske fersk i denne hobbyen. Flydd litt med simulator og en walkera 60b jeg kjøpte i høst.
    Men nå venter jeg på en t-rex 600 3g i posten
    Kan noen gi meg noen tips til bygging, som ikke manualen forklarer.
    Noen trøndere som flyr heli her?

  • #2
    Originally posted by fernando View Post
    Hei.
    Er ganske fersk i denne hobbyen. Flydd litt med simulator og en walkera 60b jeg kjøpte i høst.
    Men nå venter jeg på en t-rex 600 3g i posten
    Kan noen gi meg noen tips til bygging, som ikke manualen forklarer.
    Noen trøndere som flyr heli her?

    Hallais og "welcome to the dark side"

    Har du sett videoene til Finless Bob her ? Der er vanvittig mye bra og garantert for eksempel oppsett av Align 3G, justering av nitromotor etc Mener der er byggevideoer av Trex 600 også

    Comment


    • #3
      Tror den videoen jeg har linket til ett annet sted her: (MFN) ModellflyNytt.no er like gyldig for 550 som for 600. Den hjalp meg en del etter at jeg trodde jeg var ferdig...

      Comment


      • #4
        Mange bra videoer der ja
        Hva slags dobbel-sidet tape bruker dere til gyro/fbl sensor?
        Greit å ha slike ting klart...

        Comment


        • #5
          Originally posted by fernando View Post
          Mange bra videoer der ja
          Hva slags dobbel-sidet tape bruker dere til gyro/fbl sensor?
          Greit å ha slike ting klart...
          Align sitt 3G/FBL system er veldig følsomt for vibrasjoner så dette må unngås så godt som overhode mulig. Jeg har lest på helifreak at den beste kombinasjonen er: tykk teip, tynn metallplate, tynn tape, sensor.
          Her er også en tråd som sier bittelitt om metoden: (MFN) ModellflyNytt.no

          Comment


          • #6
            teip

            jeg bruker denne på mine helli :Dobbeltsidig teip - Biltema

            600 3g= teip,plate,teip og bruker fbl blader.

            Comment


            • #7
              takk for gode tips Skal se om jeg finner en tynn metallplate på jobb i morgen.

              Comment


              • #8
                hvordan måle cyclic pitch på flybarless?
                skal throttle sticken stå i 0 grader når man måler?
                skal ha 12 grader cyclic pitch. Da blir vel collective og cyclic pitch 24 grader ved max utslag. Hørtes veldig mye ut.Tar jeg feil?????

                Comment


                • #9
                  Differensen er nok 24 grader ja. -12 til 12. Ved thr. midt (avhengig av kontroll kan du muligens sette en neutral setting (ihvertfall min futaba ) skal det være 0 grader. Ved thr min skal det være -12 og ved max 12. Sånn cirka Noen har mer, noen har mindre. Det er avhengig av lengden på overføringene fra servoen (tror jeg).

                  Har du fulgt tegningene og målt de (forutsatt at det er samme byggeforskrifter for 600 som 550) så stemmer det cirka. Unntatt midt og 0 grader er det ikke veldig farlig om det blir mindre avvik (0,5-1 grad) på topp og bunn (korriger meg noen om det er farlig). Du kan uansett justere dette senere.

                  Tror jeg så ett triks her ett sted ( (MFN) ModellflyNytt.no ) som også skal fungere med 0 grader midtstikke thr, men kan som det nevnes med fordel måles med pitch måler.

                  Finless Bob er fortsatt en selvfølge

                  Comment


                  • #10
                    monterer du align servoer? da trenger du ikke de "j" servohornene som følger med? jeg trenger dem
                    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
                    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
                    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
                    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
                    homemade quad med diverse elektronikk.
                    noen depronkjerrer.
                    futaba10c 2.4ghz.
                    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

                    Comment


                    • #11
                      stmmer vel mer at differensen blir 24 grader ja. Ca +18 og -6.

                      Har et annet problem angående collective pitch. Ved full throttle stick har jeg +12 grader og ved min thr stick har jeg bare -10,5. Alle mine servohorn er justert 90 grader ved thr midt. Blir feil uansett. Blir gal av å justere snart. hehe.
                      Hjelper d å justere ned swashplaten? Isåfall får jeg jo ikke 90 grader på servoene. Eller kan jeg justere "endpoints" i thr min. (i dir mode)? Står vel i manualen at man ikke skal borti "endpoints".

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by fernando View Post
                        Har et annet problem angående collective pitch. Ved full throttle stick har jeg +12 grader og ved min thr stick har jeg bare -10,5. Alle mine servohorn er justert 90 grader ved thr midt. Blir feil uansett. Blir gal av å justere snart. hehe.
                        Jeg tror det er slik det skal være sånn omtrent. Usikker på om det er mulig å gjøre en slik "skjev" justering du kanskje vil (vet ikke helt hvorfor man skulle ville ha det heller).

                        Jeg har dog justert pitchcurven på radion (i normal) til å gi litt mindre negativ pitch slik at den ikke starter på -100% (-10,5 grader i ditt tilfelle). Jeg har -25, -12, 0, +50, +100 (nedenifra og opp). Det gir flatere pitch frem mot 0 (midtstikke), men nok til å "tvinge" heliet ned om jeg skulle trenge det ved landing.

                        Comment


                        • #13
                          Ok får vel bare la det være slik da.
                          Men disse align servoene, skal de lage slik "buzze" lyd hele tiden?

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by fernando View Post
                            Ok får vel bare la det være slik da.
                            Men disse align servoene, skal de lage slik "buzze" lyd hele tiden?

                            Ja og nei

                            Det er 3G som sender styresignaler hele tiden, og som kontinuerlig justerer i henhold til vibrasjoner og bevegelser. Om heliet står _HELT_ stille (som i at akselometere og gyro IKKE får noe endringer) så vil det ikke være noe å justere, og den "lyden" vil forsvinne. Dette er omtrent umulig, ergo vil den buzze hele tiden.

                            Hvis du mot formodning IKKE har tilkoblet 3G og de fortsatt buzzer, så er det kanskje grunn til bekymring.

                            Min 550 FBL 3G buzzer slik hele tiden og jeg er ikke bekymret.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jnissen View Post
                              Ja og nei

                              Det er 3G som sender styresignaler hele tiden, og som kontinuerlig justerer i henhold til vibrasjoner og bevegelser. Om heliet står _HELT_ stille (som i at akselometere og gyro IKKE får noe endringer) så vil det ikke være noe å justere, og den "lyden" vil forsvinne. Dette er omtrent umulig, ergo vil den buzze hele tiden.

                              Hvis du mot formodning IKKE har tilkoblet 3G og de fortsatt buzzer, så er det kanskje grunn til bekymring.

                              Min 550 FBL 3G buzzer slik hele tiden og jeg er ikke bekymret.
                              ok. ettersom jeg har 3g installert så skal jeg slutte å bekymre meg om akkurat den delen. hehe

                              Comment

                              Working...
                              X