Announcement

Collapse
No announcement yet.

Halen er upresis og vanskelig å trimme.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Halen er upresis og vanskelig å trimme.

    Hei. Jeg lurer på om det å bytte min analoge servo vil gjøre mye utslag på det å trimme heliet. Jeg har en Twister storm 3D hvor gyro og servoer trolig er av veldig billig kvalitet, for disse var med på en RTF pakke. Mitt spørsmål er om det vil være av betydning å bytte til Digital servo på denne gyroen, eller om jeg må bytte gyro også. Lurer også på om jeg må ha ny mottaker og "alt" må være digitalt eller kan kun haleservo være digital.

    Mvh

    Glen

  • #2
    Helt klart vil det være en fordel. En god halegyro i kombinasjon med en god servo vil mest sannsynligvis være en stor forbedring i forhold til orginalgyroen. Sliter du med at gyro og servo ikke klarer å holde halen? Du kan fint ha en digital servo på halen selv om mottakeren bare har analoge servoer nå.

    Comment


    • #3
      Takk for svar. Problemet er at halen glir ut til en av sidene, og når jeg har trimmet og bytter batteri så må jeg trimme på nytt, da gjerne motsatt vei.

      Comment


      • #4
        Originally posted by ln-ham View Post
        Takk for svar. Problemet er at halen glir ut til en av sidene, og når jeg har trimmet og bytter batteri så må jeg trimme på nytt, da gjerne motsatt vei.
        Høres ut som en gyro/haleservo problematikk ja.

        Det som er tingen er at når du har en gyro på halen, skal du aldri trenge å trimme. Da gjør ikke gyroen jobben sin.
        Så en god haleservo og en god gyro vil jeg tro du merker stor forbedring med. Dette kan du flytte over på et bedre helikopter den dagen du føler du vil oppgradere helikopteret til en annen 450 size.

        Om du trenger tips til hva, så hjelper noen av oss her deg med det også

        Comment


        • #5
          Det er derfor du ikke bruker trim på halen. Det er det samme som å fortelle gyroen at du vil bevege halen sakte til den retningen du trimmer. ( motsatt blir det for å være pertentlig)

          Hvis halen drifter, så har du mest sannsynligvis en vibrasjon et sted, dårlig satt opp gyro, eller alt for lav gain, mekanisk eller elektronisk.


          Det jeg alltid gjør når jeg setter opp en gyro, er å hovre i rate-mode, eller Normal-mode som det også kalles. Hvis halen drifter, så justerer jeg linken til halen, til den stopper opp eller hvertfall så godt som. Kan godt nevne prosedyren jeg bruker for det, hvis noen lurer.

          En gyro kan være litt tricky å få satt opp skikkelig, men når du først lærer den å kjenne så går det som regel greit.
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            Jeg hadde samme problem og satte opp headspeed. Problemet løste seg med høyere TH kurve
            Aeolus 50 3D Nitro
            KDS 450 S CF fult oppgradert
            Futaba T6exh

            Comment


            • #7
              Takk for hjelpen jeg har fått. Når jeg fikk heliet byttet jeg carbon bladene til noen treblader som fulgte med, for å spare på de "dyre", og i dag byttet jeg tilbake til carbon noe som ga meg et helt annerledes heli ingen vibrasjoner og mye mindre uønskede bevegelser. Trebladene går rett i søpla.

              Jeg tror frmdeles jeg burde bytte gyro, men det har ikke så prioritet lenger.

              Comment


              • #8
                Bare ett spørsmål: Balanserte du trebladene før du satte de på?? Ellers kan litt vibrasjoner forårsake mye rart. Bare en tanke.

                Comment


                • #9
                  Nei jeg balanserte dem ikke, for jeg viste ikke at det er nødvendig. Jeg har flydd ett par turer til nå, og det er fremdeles noe problem at halen sakte vrir seg, og jeg må hele tiden kompensere litt med stikka, men dette er muligens normalt. Jeg sitter å lurer litt på om jeg skal investere i en futaba 401 klone kun for å teste om dette blir annerledes.

                  Comment


                  • #10
                    hva slags servo og gyro har du nå? har du noe spesifikasjoner på de?

                    Comment

                    Working...
                    X