Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balansering av treblader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balansering av treblader

    Hei, jeg har akkurat startet med å fly helikopter. I helgen ødela jeg bladene på min Raptor 60, og lurte på om det er noen som er bra prosedyre på å avbalansere treblader. Jeg har sett at det er mulig å kjøpe et slags verktøy for 500 kr for avbalansering, trenger jeg dette eller er det andre enkle løsninger?

  • #2
    jeg har brukt en skrue med mutter gjennom begge bladene, og rett og slett bare satt opp de i ett dertil egnet stativ av hjemmelagd type. så er det bare å ta fatt med dremmel eller andre egnede verktøy . jeg har gjort dette flere ganger selv, å det fungerer utmerket.(jeg har vugge også, men det er raskere uten. he he).
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

    Comment


    • #3
      Heisann, og velkommen til verdens råeste hobby

      Balansering av blader er ganske fort gjort hvis man har gjort det noen ganger.

      Jeg bruker å spenne opp en kniv i skrustikken for så å balansere bladene over denne (både på langs og på tvers). Sett merke i bladene for å sammeligne tyngdepunk.
      Jeg har en slik balansevugge, men bruker bare den for å måle hele rotorhode med blader og alt for å se om alt er i balanse. Det har skjedd flere ganger at jeg har balanser rotorhoder til venner og kjente, der vi har funnet ut at det er selve rotormekanikken og ikke bladene som er ut av senter, slik at man må balanserer bladene etter hele rotorhodet.

      Dette trenger du ikke tenke på hvis du ikke plages med vibrasjoner. Bynn med å balansere bladene først.

      Lykke til
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Tar man da bare utgangspunkt i balansepunktet til det ene bladet, eller er et spessilt pungt på bladet som skal være utgangspunket?

        Comment


        • #5
          ...du balanserer først det ene bladet på kniveggen. Merker deg hvor det balanserer henn. Så balanserer du det andre bladet. Hvis tyngdepunktet, eller der de vippet, er så nogenlunde på samma plass på begge bladene er de balanser mot hverandre. Hvis ikke må du legge vekt ( somregel en teipbit med rød eller blå farve, som somregel følger med ) i det bladet som har tyndepunkt lengst inn. Hvis de er lik, så legger du en rød teip på det ene bladet og blå teip på det andre bladet. Teipen må være på samme plass på begge bladene. Dette er for at du skal kunne lettere justere tracking når du har montert de på.

          Påenget med dette er at når rotoren går rundt, så skal de veie ut hverandre hvis du sjønner. Hvis det ene blade har feil tyngdepunkt i forhold til det andre vil du få vibrasjon i helikopteret. Det er derfor en skal balansere bladene.
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Det hørtes overkommelig ut. Tusen takk for god hjelp

            Blir nok ikke siste gangen jeg er inne på dette forumet

            Comment


            • #7
              bare hyggelig. Lykke til

              Ut å fly !
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

              Comment


              • #8
                En annen ting som er vel så viktig er den statiske balanseringen i tillegg til den dynamiske.. Har slitt med dette på originale Hirobo-blader..
                De balanserte omtrent på samme sted, men det var en vesentlig vektforskjell på de...
                Så etter at du har balansert de "dynamisk" som det ofte blir kalt (fremgangsmåten til Isak er ypperlig til dette) så bruk også for sikkerhets-skyld en brev-vekt og vei totalvekten på hvert enkelt blad.
                Hvis det er forskjellig vekt på treverket (noe som er avhengig av tettheten i materialet) vil de alikevel kunne balansere på samme samme sted.
                Sjekk derfor vekten på hvert enkelt blad og legg på mere vekt på balansepunktet det letteste bladet og sjekk den dynamiske balansen igjen.

                Litt ekstra jobb er det, men det kan spare deg for litt frust!

                Og som Isak sier.. Balansér utover, slik at tyngdepunktet blir så langt ut på bladet som mulig. Dette er bra for stabiliteten.

                Comment


                • #9
                  Takker for masse god hjelp, veldig bra forum må si

                  Comment


                  • #10
                    En annen ting som er vel så viktig er den statiske balanseringen i tillegg til den dynamiske.. Har slitt med dette på originale Hirobo-blader..
                    Hmm...skjønner ikke helt hva du prøver å si her....

                    Hvis du følger fremgangsmåten som er nevt, altså først sørger for at begge bladene har tyngdepunkt på samme sted, og deretter balanserer bladene sammenskrudd på rotorhodet (eller skrudd sammen ved rota), så har jo bladene nødvendigvis samme vekt! (er ingen grunn til å veie dem i etterkant!)

                    Dessuten er vel all den nevnte balanseringen strengt talt statisk. (og ikke dynamisk).

                    Eller har jeg misforstått deg?

                    Ole André

                    Comment

                    Working...
                    X