Unconfigured Ad

Collapse

Helikopter - flyteori og andre nyb. spm

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lostfields
    • Oct 2004
    • 98

    #1

    Helikopter - flyteori og andre nyb. spm

    Hei

    Jeg prøver å sette meg inn i hvordan det hele fungerer, og da tenker jeg mest på et firekanals helikopter (elektro) for å få den riktige feelingen og for å se om det er noe for meg.

    Jeg lurer på om E-Sky Honey Bee er fin for meg i første omgang, og spørsmålene er egentlig vedr. dette (generelt om 4.kanals)

    Svar gjerne på bare enkelt spørsmål hvis du føler for det

    1. Pitch og Throttle styres med venstre stikke, opp/ned. Pitch er angrepsvinkel og det er dette som bestemmer om heli'n går opp eller ned da turtallet er konstant.
    2. Hvis det er slik som ovenfor, hvordan i granskauen klarer heli'er å fly opp ned, jeg vet at 4 kanalen ikke klarer det. Hvis jeg tenker logikk (min hvertfall, hehe) så trodde jeg nesten at en måtte endre vinkelen på selve bladene (slik en gjør på f.eks. en kogg, altså en båt) slik at trykket presses oppover istedenfor nedover? Eller er det rett og slett pitchen som gjør dette (negativ helling med full throttle)
    3. Hvordan er egentlig en 4 kanals heli? Vil det være en fin læremaskin? Grunnen til at jeg vil ha en billig en er for å kunne lære, for å se om det er noe for meg, samt at jeg kan lære grunnbasisen uten at det svir for mye på lommeboka.
    4. Hvis en hovrer (trimmer kontrollen slik at den hovrer på nøytral stilling) og skyver høyre stikke fremover... da skulle den i teorien fly fremover i samme hovrehøyde? Eller vil den gå i en berg og dalbane bortover? hehe
    5. En kan ha forskjellige modus for venstre stikke frem/bakover. Er dette egne kanaler? 4 kanaler skal klare kombinert throttle/pitch og rotering som går på motor (venstre stikke), frem/bakover, høyre/venstre som går på høyre stikke. Hva bruker en de andre 2/3/4 kanalene til? Er dette de forskjellige motorstatusene (kombinasjoner av pitch og throttle) osv? Må en programmere motostatusene selv?
    6. Skulle tro denne 4 kanals radioen som følger med dette helikopteret er fint til et elektrofly også?
    7. Siste, det er hvordan en gjør en loop, da jeg lurer veldig på dette. Er følgende steg riktige (jepp, veit at en ikke kan gjøre det med en 4 kanals tror jeg).
    • a) Full V-F (venstre stikke, fram) slik at en flyr oppover, samtidig som en har H-F (høyre stikke, fram). Da fly en full fart framover, samtidig oppover.
    • b) Når en får bratt nok stignings vinkel så tar en H-B (høyre stikke, bakover) for å nærme den en roll (opp ned), samtidig så men få negativ pitch med full throttle ved å nærme seg full V-B (venstre stikke, bakover).
    • c) Når en er på hode så tar øker en mot V-F slik at den begynner å fly nedover for så å ta H-F (høyre stikke, fremover) for å fullføre sirkelen.

    Er jeg helt på bærtur her?


    Takk for at dere tar dere litt tid til å besvare en uvitende RC frelst guttunge
  • ToreH
    • Jan 2004
    • 96

    #2
    Oi, her var det litt av hvert å svare på, men skal prøve...

    1. Ja, sånn er det..

    2. Når du skal fly opp ned, må du ha 5 kanaler. Da styres trottle og pitch av to forskjellige kanaler som er mixet sammen. Du må da ha en V-kurve på trottle som gjør slik at drar du negativ pitch, gir motoren på i stedet for å slakke av som du gjør på en 4 kanaler.

    3. 4 kanals heli er helt greit å begynne med. Hvordan Honey bee'n er vet jeg ikke, men til å begynne med trenger en vel egentlig bare å trene hover i alle plan, og forsiktig forward flight.

    4. Normalt synker heliet med en gang i fra hover til forward flight, fordi energien som holder heliet oppe blir da også brukt til å drive det fremover. Normalt gir en da litt mer pitch for å holde det i samme høyde. Holder da samme fart og pitch, går heliet i samme høyde til du drar av på høyre stikka. Da vil heliet stoppe opp, MEN stige, fordi da går energien du bruker for å drive det framover tilbake til å løfte det i stedet... Skjønner???

    5. Fire kanaler styrer:
    1: Turtall på rotoren. (Fram/Tilbake venstre stikke ) (Collective)
    2: Turtall/pitch på halen( Yaw/Rotasjon) (Høyre/venstre på venstre stikke)
    3: Aileron (Høyre venstre på høyre stikke) Sideveis bevegelse
    4: Elevator (Fram/Tilbake Høyre stikke) Bevegelse forover/Bakover.

    6. Kan sikkert brukes til fly også, men husk at den kan ha begrenset rekkevidde.

    Håper dette gjorde at du forstod litt mer....
    Tore

    Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

    Comment

    • Lostfields
      • Oct 2004
      • 98

      #3
      Originally posted by ToreH
      Oi, her var det litt av hvert å svare på, men skal prøve...
      Hehe, ja, ble litt for mye men takker så mye for svarene

      1. Ja, sånn er det..
      Ok, så pitch er helling på selve rotorhodet. Positiv pitch så roteres hele rotorhodet med 1-10 grader bakover for å løfte den opp (bilde 3), noe som gjør at det skapes magi slik at helikopterer løftes Har problemer med å forstå det men den er grei, hehe..

      En negativ helling, dvs. at rotorhodet går ned foran og oppover bak så vil den få negativ tiltrekningskraft slik at den skyves nedover (hvis en har full throttle). Hvis dette stemmer har jeg hvertfall fortstått det


      Disse snittene er sett fra siden hvor venstre side av bildene er nesen til heli'n?

      5. Fire kanaler styrer:
      1: Turtall på rotoren. (Fram/Tilbake venstre stikke ) (Collective)
      2: Turtall/pitch på halen( Yaw/Rotasjon) (Høyre/venstre på venstre stikke)
      3: Aileron (Høyre venstre på høyre stikke) Sideveis bevegelse
      4: Elevator (Fram/Tilbake Høyre stikke) Bevegelse forover/Bakover.
      Ok, så samme prinsipp på halerotoren vedr. pitch, den snur ikke rotorhastigheten men bare hellingen... vel, forstår ikke hvordan de fysiske lovene er der enda men det kommer vel :P


      Hvis det er 4 kanals heli så må pitch og throttle være kombinert for at den skal kunne fly fremover og hovre? Jeg mener, det vil kanskje være mulig med kun throttle uten pitch også?

      Hvordan kan jeg se om et heli ikke har kombinert pitch/throttel? På kanal en sier du at det er kun turtall, du mener pitch også?


      Legger til noen få viktige spørsmål som jeg kom på:
      8. Kan slike små elektrohelikopter brukes ute? Hvor mye vind tåler slike småtasser?
      9. En liten viktig ting, hva skjer når batteriet blir tomt, vil den den bare deise i bakken? Så da må jeg vite sånn ca. hvor lenge jeg kan fly da?



      Igjen, takk for alle svar Lurer fremdeles på punkt 7 hvis noen vet

      Comment

      • ToreH
        • Jan 2004
        • 96

        #4
        Pitch er vridning på bladene, og har ingenting med helning av rotor hodet.
        Når du holder konstant hastighet på rotoren, og vrir bladene, regulerer du løftet på rotordisken.
        Honey bee'en har ikke dette. den har fast pitch, og det er kun hastigheten på rotoren som bestemme hvor mye løft du har.
        Som på en båt med fast eller vribar propell.
        Tore

        Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

        Comment

        • Lostfields
          • Oct 2004
          • 98

          #5
          oki, da gav det mye mer logikk og det var egentlig det jeg trodde før jeg surra med div. internettsider. Nå ser jeg hvordan tegningen er også (du ser jo flyet forfra).

          Da ble faktisk alt mye lettere, hehe... men hvordan vil det gå hvis det blir tomt for strøm 30 meter oppe i lufta? hehe, piper'n høyt før det skjer eller blir det en skikkelig kræsj (som om det ikke ville blitt det uansett)


          Er kanskje en [url=http://no.rcmodeller.net/content.asp?showAdvId=203]Twister[url] et bedre valg, kan ikke se om de har like mange reservedeler som Elefun har på Honey Bee'n men.

          Comment

          • ThomasB
            • Aug 2004
            • 1305

            #6
            på f.eks honeybee, eller twister eller andre med fast pitch tviler jeg på at du greier å gå tom for strøm 30 meter oppe, pga at motorkraften blir så kraftig redustert at på slutten av en lading er det flyging i knehøyde med full gass stikke som gjelder. disse små er gode å fly, i forhold til hva man skulle tro(min twister er ihvertfall det) Lykke til
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment

            • Lostfields
              • Oct 2004
              • 98

              #7
              Originally posted by Avenger
              disse små er gode å fly, i forhold til hva man skulle tro(min twister er ihvertfall det) Lykke til
              Hehe, flott å høre... men hvis jeg kom til å kjøpe en Twister har jeg ikke helt funnet ut hvor jeg kan få tak i reservedeler hvis uhellet skulle være ute. Vet du om noen fine nettshopper som fører Twister reservedeler?

              Comment

              Working...