Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum DX8 spm.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spektrum DX8 spm.

    Hei.
    Er helt ny på forumet deres og har noen spm.
    Har en Caliber 5 og kjøpte meg en Spektrum DX8 radio her om dagen.
    Noen som har en slik radio som kan hjelpe meg litt?
    Er med 3 "bokser" og noen ledninger, skal alle brukes på heli?
    Har Futaba servoer med for store kontakter i forhold til mottakeren, finnes det noen overgang der?
    Gyroen jeg har er det 2 kontakter på, skal alle dem brukes, hvor?

    På forhand takk for hjelpen.

  • #2
    Hei og velkommen ombord .

    Det blir veldig abstrakt når du nevner "3 bokser ....." osv, har du noen bilder og navn/nummer på komponentene du referer så blir det mye enklere å hjelpe deg på vei!

    Comment


    • #3
      Fant linker til disse "boksene" hehe.
      TM1000: TM1000 DSMX Full Range Aircraft Telemetry Module (SPM954: Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology
      De andre henger sammen fra før og heter AR 8000: AR8000 8-Channel DSMX Receiver (SPMAR8000): Spektrum - The Leader in Spread Spectrum Technology

      Fikk desverre ikke til å kopiere bildene men håper det hjelper litt.

      Comment


      • #4
        Da har du en radio, en telemetrimodul som du feks kan bruke for å få informasjon fra helikopter/fly til displayet på radioen din og en mottaker. Mottakeren er den du kobler servoene og fartsregulatoren din til.

        Når det gjelder gyroen din så har den en inngang til en haleservo og en ledning som splittes i to. Den ene skal på en inngang som heter rudder på mottakeren og den single, tynne kanskje gule ledningen skal i gyro gain inngangen på mottakeren.

        Comment


        • #5
          Dette er mottakeren din, og egentlig den eneste "boksen" du trenger bruke noen grå på til å begynne med.
          Click image for larger version

Name:	Spektrum-AR-8000-DSM2-8-ch-094SPMAR8000_b_0.JPG
Views:	1
Size:	35.5 KB
ID:	578334




          Dette er en liten sender, som sender telemetri-data tilbake til radioen din. Da har du muligheten til å lese av spenning på mottakerbatteri hvis du trenger det.
          Click image for larger version

Name:	TM1000-500x500.jpg
Views:	1
Size:	23.7 KB
ID:	578335




          Dette er bare en satelitt-mottaker som sørger for god kvalitet på signalene. Futaba har lange antenner som må plasseres i vinkel, men Spektrum har valgt å sørge for en god link mellom sender/mottaker ved å bruke satelitter. Bare fest disse med dobbeltsidig tape, og gjerne slik at den sitter på den andre siden av kroppen enn det hoved-mottageren gjør.
          Click image for larger version

Name:	thumb-SPM9545-2.jpg
Views:	1
Size:	3.4 KB
ID:	578336



          Du MÅ ikke bruke telemetri "boksen". Jeg gjør det ikke på mine heli, for jeg vet nøyaktig hvor mange tanker jeg får på et batteri. Så sett den vekk foreløpig, og få plugget i servoer dit de skal først.

          Futabakontakter har av en merkelig grunn en slags leppe på kontaktene. Bare ta en skalpell eller kniv eller sandpapir hvis det funker for deg, og fjern de så du får dem inn i mottakeren.
          Honeybee CP 2

          Comment


          • #6
            Men problemmet er at på mottakeren er det plass til små kontakter og kontaktene på servoene er for store, untatt den til trottle.
            Har jeg blitt lurt i butikken og må kjøpe noe annet eller finnes det noe overgang der?
            Har en Futaba Gy 401 og Futaba S3152 digital servo til resten. en litt mindre servo til trottle.

            Comment


            • #7
              lacappuchino : Takk for svaret, du kom meg litt i forkjøpet der. Var litt usikker på om jeg måtte kjøpe nye servo med mindre kontakter el ny radio med store kontakter på mottaker.

              Comment


              • #8
                Skjønner ikke helt jeg, da må du ha noen unormale servoer allerede montert i helikopteret ditt da.

                Helt vanlige servo-kontakter passer nemlig utrolig bra i min AR8000!

                Click image for larger version

Name:	Photo0227.jpg
Views:	1
Size:	259.5 KB
ID:	578337
                Honeybee CP 2

                Comment


                • #9
                  Originally posted by trøndern View Post
                  lacappuchino : Takk for svaret, du kom meg litt i forkjøpet der. Var litt usikker på om jeg måtte kjøpe nye servo med mindre kontakter el ny radio med store kontakter på mottaker.
                  Hehe ok! Null problem Bare kom tilbake her hvis du lurer på noe som du ikke finner ut av i manualen, det er ikke alltid ting står skrevet på en måte vi forstår det.
                  Honeybee CP 2

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by lacappuchino View Post
                    Skjønner ikke helt jeg, da må du ha noen unormale servoer allerede montert i helikopteret ditt da.
                    Er som det er skrevet over her, de har en leppe på ene siden som gjør at de ikke passer men viss det bare er å ta de bort så blir det gjort.

                    Comment


                    • #11
                      Før i tida så gikk sikkert elektronikk i stykker hvis du satte inn kontakta feil vei, men det skjer ikke like lett lenger.

                      Legg kontakta flat på bordet med leppa ned og kabelen fra deg, og sett spissen på kniven inntil kontakta over leppa, og bare senk den pent ned mot deg, slik at knivbladet på en måte ruller pent langs kanten mens den kutter av leppa. Da unngår du at du kutter i en vinkel slik at du får skade på kontakta.

                      Ikke noe hokus pokus det her, men det er slik jeg gjør det.
                      Honeybee CP 2

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by lacappuchino View Post
                        Dette er mottakeren din, og egentlig den eneste "boksen" du trenger bruke noen grå på til å begynne med.
                        [ATTACH=CONFIG]41125[/ATTACH]
                        Har skjønt det sånn at batteri skal i den kontakten helt til venstre i bildet, men hvor skal da telemetry kobles til?
                        Synes det er med dårlig forklaring i bruksanvisningen + at den er på engelsk. hehe

                        Comment


                        • #13
                          Du kan koble batteriet til en hvilken som helst ledig plugg!

                          Originally posted by trøndern View Post
                          ...... at den er på engelsk. hehe
                          Nå klager du fælt - den er jo også på tysk, italiensk og fransk!
                          Last edited by Quadrocopter; 17-04-11, 17:57.

                          Comment


                          • #14
                            Telemetrien skal i data/bind pluggen, for så å binde dette opp mot dx8 bruker du bind knappen på TM1000. Å vips har du fungerende mottager og telemetri.

                            Lykke til!

                            Comment


                            • #15
                              Da er alt koblet der de skal, alt takket hver all help fra dere.
                              Tusen takk for all hjelp.

                              Comment

                              Working...
                              X