Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helt nybegynner på 12 år

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Helt nybegynner på 12 år

    Har en 12 åring som har lyst å starte med å fly helikopter. Sist år ble et micro til noen hundrelapper kjøpt inn men det holdt bare et par dager.

    Store spørsmålet er hvilket helikopter jeg nå skal kjøpe?
    Det bør kanskje være med gyro?
    Så bør det kunne tåle en del juling da jeg regner med det er normalt å gå i bakken noen ganger før det går seg til.
    Og helst med lengt mulig flygetid.(hvor lang tid er normalt?)
    At det er også er greit å få tak i deler er også en fordel?
    Og en nettbuttik her hjemme er kanskje det beste også med tanke på deler

    Jeg tenker å legge ut rundt 2-2500 kr /m kontroll om det går å finne noe bra til den prisen.

  • #2
    Blade msr og storebroren 120 SR er meget lettflydde helikoptre som tåler mye og er billige å reparere. Msr'en bruker også meget rimlige batterier og har man 3-4 stk og lader mens man flyr vil det første batteriet være ferdigladet før man har tømt det siste, så man kan i teorien fly uendelig. 120 SR'en bruker litt større og dyrere batterier men de koster ikke all verden de heller. Skal du fly utendørs bør du vurdere 120 SR'en, msr'en blir for liten, men den er derimot meget morsom å fly i stua.

    Comment


    • #3
      Anbefales en fly/ helisimulator f eks G5 , kople til PC og begynn å tren.......kontakt en fly eller heli klubb i nærheten hvis det er for å få hjelp til oppsett/ justering av helien , mye hjelp å få her .
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        Her tror jeg du har en pakke med et bra heli og en fjernkontroll du kan bruke på større heli.
        Small Size Hobbyland AS

        Comment


        • #5
          Originally posted by Fenwick View Post
          Har en 12 åring som har lyst å starte med å fly helikopter. Sist år ble et micro til noen hundrelapper kjøpt inn men det holdt bare et par dager.

          Store spørsmålet er hvilket helikopter jeg nå skal kjøpe?
          Det bør kanskje være med gyro?
          Så bør det kunne tåle en del juling da jeg regner med det er normalt å gå i bakken noen ganger før det går seg til.
          Og helst med lengt mulig flygetid.(hvor lang tid er normalt?)
          At det er også er greit å få tak i deler er også en fordel?
          Og en nettbuttik her hjemme er kanskje det beste også med tanke på deler

          Jeg tenker å legge ut rundt 2-2500 kr /m kontroll om det går å finne noe bra til den prisen.
          Jeg er 13 og flyr heli. Det er veldig morsomt. Men Simulator + noe å leke seg med er vel det jeg ville andbefale. Blade 120 sr er en god start. Eventuelt kan du gå på mcpx, men dette er ganske vanskelig å fly. Men dere burde først finne en klubb i nærheten. Da er det lettere å få hjelp hvis de er noe du ikke forstår. I bærum har vi Bærum modellflyklubb. Men jeg ville aller først søkt på nermeste klubb og dra opp for å se et rc heli i virkeligheten.

          Du kan eventuelt kjøpe den en blade sr. Den er et mer ``ekte`` rc heli. Det koster rundt 2000 med kontroll, men da må han fly en del simulator først. Det er mye vanskeligere å fly. Men der er det flere deler som knuses.
          Last edited by Dataha1; 30-05-11, 19:04.
          Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
          XG8
          Snart:

          Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
          V-bar
          Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

          Comment


          • #6
            Samme Fenwick som på DCN?
            Isåfall går det an å ta en tur på stripa i Haugesund en lørdag, stort sett folk med heli der da
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Hva med et Multiplex Funcopter?



              Absolutt Hobby fører de ser jeg.
              The FunCopter is the perfect heli

              EDIT:
              Absolutt Hobby er visst utsolgt og ser ikke ut til å ha deler.
              Men el-fly.dk har også. De har og deler. Og de er jo svært kurnte å handle med.
              Siden blev ikke fundet - El Fly
              Last edited by arhennie; 30-05-11, 20:25.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrune View Post
                Samme Fenwick som på DCN?
                Isåfall går det an å ta en tur på stripa i Haugesund en lørdag, stort sett folk med heli der da
                Ja samme som på DCN, tenkte det var på tide å komme seg ut av garasjen litt også nå som det begynner å bli sommer.
                Hvor er den stripa i Haugesund? og er der folk der stort sett hver lørdag så lenge det er noenlunde vær?

                Comment


                • #9
                  Har sett litt på Blade 120 SR og den ser kjekk ut den. Hvor mye vanskligere er den å fly i forhold til disse små coaxial helikopterne?
                  Bør man også bruke simulator på en slik Blade også før man starter å bruke det?
                  Og hvor lang flytid er det ca på et slikt? Var uansett en god ide å ha to eller flere batterier som man lader før man drar ut.

                  Multiplex Funcopter så ivertfall robust ut, men noe heftig pris å begynne på

                  Comment


                  • #10
                    ligger på rundt en 4-5 minutter på min 120 sr. vet ikke hvordan den er mot coaxial heli da jeg hoppet rett opp på 120 sr. så tror du klarer og fly den uten problem.
                    må bare si en ting den tåler veldig mye har ikke telling på hvor mange ganger den har smelt i veggen. har enda ikke byttet en del.

                    Comment


                    • #11
                      Basert på min erfaring med lillebroren mSr tørr jeg påstå at man glatt kan hoppe over co-ax helier. mSr'en står dønn uten at jeg rører radioen og den retter seg fort opp igjen etter en manøver. Jeg pleier å starte den fra håndflaten, og med en liten dytt så hovrer den av seg selv. Selvfølgelig er co-ax mer stabilt, men de blir veldig fort kjedelig da de såvidt flytter på seg, mens mSr og 120 SR kan få opp ganske god fart. Og de tåler som nevnt veldig mye og i verste fall er deler meget rimlig (Smallsize ser ut til å ha bra med deler).

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by arhennie View Post
                        Hva med et Multiplex Funcopter?

                        Absolutt Hobby fører de ser jeg.
                        The FunCopter is the perfect heli
                        Det var litt av en pris! Tror jeg havnet på litt over 3000 da jeg sjekket prisen fra Tower, og ser det er omtrent det samme fra el-fly, fra dem får du den med DX6i og mottaker for samme prisen Absolutt skal ha uten radio.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Fenwick View Post
                          Ja samme som på DCN, tenkte det var på tide å komme seg ut av garasjen litt også nå som det begynner å bli sommer.
                          Hvor er den stripa i Haugesund? og er der folk der stort sett hver lørdag så lenge det er noenlunde vær?
                          Ja det var det da.... jeg hadde tenkt å skrve det men kommer f**n ikke på navnet på plassen...
                          Men om du kjører fra sentrum og nordover mot Stord, så er det to innkjørsler til venstre som går til samme sted, en før og en etter innkjørselen til havarivernskolen om jeg husker riktig.

                          Det er vel stort sett folk der på fine lørdager ja.

                          Ellers så henger jeg meg på de andre som anbefaler Blade 120sr, har ikke prøvd den selv, men maaaange skryter av de.
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Kyrre View Post
                            Det var litt av en pris! Tror jeg havnet på litt over 3000 da jeg sjekket prisen fra Tower, og ser det er omtrent det samme fra el-fly, fra dem får du den med DX6i og mottaker for samme prisen Absolutt skal ha uten radio.
                            Ja, er litt dyr den der. Pris inkl DX6i i DK er 4200 danske minus dansk mva + frakt også + norsk mva på totalen. Men da har man jo en radio man kan bruke til mye. Men det kan fort bli dyrt å kjøpe disse små også dersom man kjøper ny hele tiden for å komme videre i utviklingen, kan ikke brukes ute osv. Går man rett på en 450 str så koster det mer, pluss at denne her til sammenlikning koster ca 2 "450-krasj" + radioen.
                            Men når det er sagt så aner jeg ikke hvordan denne Multiplexen er å fly. men den ser fin ut som begynner modell på videoen i allefall. (Tenker spesielt som begynner modell for de litt yngre som ikke har en dreven RC pappa til å hjelpe seg). Noen kroner vil det uansett koste, på den ene eller andre måten, om man vil begynne å fly helikopter.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Da er Blade 120 SR bestilt, så får vi prøve ut denne først..
                              Etter anbefaling herfra prøvde jeg å bestille med ekstra batteri men det var de tomme for på Small Size.
                              Hvor lang tid tar det å lade det batteriet som følger med?
                              Er det noe montering før heli er klart til å fly?

                              roadrune..er det noen i byen som selger deler til denne hobbyen? Vet det var en på Oasen tidligere med ser den er borte nå..

                              Comment

                              Working...
                              X