Unconfigured Ad

Collapse

Startproblem

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • trøndern
    • Apr 2011
    • 32

Startproblem

Får ikke start på Caliber 5 motoren min, det er en GX52H.
    Har justert idle adjustment skruen som anvisningen sier, 1,5 runde ut fra helt inn.
    Det samme med needle valve, 2 runder ut fra helt inn.
    Er første oppstart av motoren, den har aldri vært kjørt før.
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Jeg kjenner ikke motoren, men ofte så hjelper det å starte med 2,5 til 3 turn ut på hovednåla. Prime motoren godt (det vil si dra frem fuel til motoren før du setter på gløding), så sett på gløder og normalt skal den starte. Vil også ha sjekket at pluggen virker. Ofte så er oppgitte data for innkjørte motorer.

Er ikke Caliber fra Kyosho - da er det vel OS som har laget motoren, sjekk eventuelt direkte på OS for innstillinger for en tilsvarende motor.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• trøndern
      • Apr 2011
      • 32

med hovednåla er det needle valve du tenker på?
      Takk for info, skal prøve det.

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Ja jeg mener needle valve. Idle needle er for tomgang og skal/bør ikke justeres noe særlig før motoren er innkjørt. Tommelfinger regel er at hvis motoren hoster og protesterer for å øke til full gass er tomgangskruen for rikt satt og skal skrus inn fra 5 - 15 minutter hvis du tenker en omdreining som urskive. Hvis motoren bare dør ut når man gir gass, så er den for lean (mager) og skal skrus ut med 5 - 15 min.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• trøndern
          • Apr 2011
          • 32

Takk for god info. Skal prøve litt igjen i morgen viss været holder seg.

Comment

• trøndern
            • Apr 2011
            • 32

Prøvde med 2 runder,2,5 og 3 runder på needle valve uten resultat.
            Testet glødepluggen å den virker.
            Idle adjustment står på 1 og en kvart runde som det står i anv.
            Dritten går snart i søpla viss jeg ikke får det til, går ut i ferie i uke 29 å tenkte å ha det ferdig til da.

Comment

• arhennie
              • Mar 2008
              • 4316

Har du remote glow på denne? I såfall, se om du får satt gløderen direkte på pluggen. Det har jeg slitt med ved noen anledninger. Sikkert pga litt dårlig kontakt en eller flere steder.
              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

Comment

• trøndern
                • Apr 2011
                • 32

Setter gløderen rett på pluggen, har vært ut med pluggen å den gløder.

Comment

• Superstar40
                  • Dec 2002
                  • 1667

Det kan virke som den ikke får fuel. Sjekk det først, så ser du på forgasser åpningen, den bør være minimum 2mm når du har stikka i bunn, du kan gjerne sette stikka på kvart gass så du får en åpning på ca 3 - 4 mm.

Hvilken plugg og fuel bruker du?
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• trøndern
                    • Apr 2011
                    • 32

Sjekke gasseråpninga blir vanskelig. Heli kom med motor ferdigmontert så få ikke sett nedi gasser.
                    Ikke sikker hvilken plugg det er men er den som følger med, som fuel bruker jeg Bekra 16 glowfuel for Heli.

Comment

• trøndern
                      • Apr 2011
                      • 32

Har bare vanlig starter med forlenger

Comment

• Superstar40
                        • Dec 2002
                        • 1667

Ok, åpne gassen på fullt - dra rundt 10 ganger uten gløding, skru av pluggen og se om det er fuel på den. Hvis ikke så er det noe i fuel forskyningen din.Har du trøbbel med fuel forskyningen så skyldes det som regel en sprekk i slangen eller ett eller annet rusk som sperrer mellom tank og motor. Sjekk også filter og klunken (metallenden på fuelslangen inne i tanken).

Starter utrustningen din høres riktig ut. Tror du bare må bruke eliminerings metoden her for å få den til å starte til slutt. Ville også ha sjekket at skruene i topplokket er festet/dratt til skikkelig. Har opplevd at motorer både har manglet skruer og ikke vært skrudd til skikkelig.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• trøndern
                          • Apr 2011
                          • 32

Fikk endelig starta opp motoren. Plukka ut motoren å kikka på den og fant mulig årsak til at den ikke ville starte.
                          Når gass spjeldet sto "av" så var det fortsatt åpning, det lukket ikke helt og når jeg da trudde jeg hadde litt åpning så var det sikkert halvveis åpent.

Er bare å få kjørt inn å justert motoren igjen.

Comment

• Biplan
                            • Apr 2008
                            • 903

Bra jobba! Gode tips du kommer med; finn feilen, korriger og prøv igjen.
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

Working...