Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner - Valg av heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner - Valg av heli

    Hei!

    Er helt ny i denne hobbyen, men har allerede fått sikkelig dilla. Har lest en del inne på forumet de siste dagene, prøvd å tatt til meg litt informasjon.
    Ser at Align T-Rex 450 går igjen som en anbefaling som ett godt valg til ett nybegynner heli. Har sett litt på Align T-Rex 450 Sport : Komplett, ser at du da må sette sammen en del selv. Så det jeg lurer på er hvor vanskelig er dette? For en som aldri har vært borti ett helikopter før. Følger det med noen form for bruksanvisning eller?:-p

    Btw, har allerede bestilt meg Simulator;o)

    På forhånd takk for svar, Christian K

  • #2
    Dette er absolutt et bra valg. Du må sette dette sammen selv, og det er litt utfordringer selvfølgelig. Det som er det vanskelige er å sette opp radio etc etter det er bygget sammen. Dette anbefaler jeg deg til å få hjelp av feks hos den lokale klubben din.


    Lykke til! Truls

    Comment


    • #3
      Hvor bor du?

      Sendt fra min android
      Compass Atom 550 FBL - ds510m - bls 251 - mini v-bar
      XG8
      Snart:

      Compass 7hv v2 - MKS HBL 950 - HBL 980 -
      V-bar
      Compass Warp 360 - MKS DS95 - DS95i - Beast X - Yge 40A

      Comment


      • #4
        Hei, jeg er nok ikke en person med tyngde i dette forumet men har sett på "passivt" i lengre tid.

        Aligne TREX 450 går igjen som anbefaling støtt å stadig og jeg vil bare kaste inn brannfakkelen om at E325 MiniTitan fra Thunder Tigre er en ypperlig førstemodell, og da gjerne første versjonen med plastramme som ennå er å få tak i på bl.a elefun og muligens RCpro. (Dog med aluminium rotorhodet, plasthodet er litt slarvete, kjenner ikke til V2'en) Det følger med en god og oversiktelig bruksanvisning.

        I min egen omgangskrets har jeg sett flere eksempler(2) på at noen prøver seg på T-rex eller en klone og ikke orker å skru på den doble karbon ramma med alle sine festeskruer og avstandstykker. På minititan ligger alt servert, lett tilgjengelig og det fly etter sigende hakket mer stabilt enn hva T-rex gjør. Alle jeg kjenner med Minititan flyr fremdeles.

        Så.. det finnes alternativ til Aligne, selv om man ikke alltid skulle tro det i dette landet. Radio og elektronikk oppsett er forøvrig veldig likt på alle helikopter så det kan en med Align erfaring hjelpe med.

        -
        Mvh
        Odd Henning som jevnlig flyr 2 stk. Minititan og som litt for ofte mekker på t-rexer for kjenninger.

        Comment


        • #5
          Fordelen med Align er att omtrent alle selger deler til de, og prisen er ikke like ille som endel andré merker. Kvaliteten er også ok, og siden de er veldig utbredt er det lett å få hjelp. Men det betyr ikke att det ikke finnes andré gode alternativer.

          Slår også ett slag for ett blade mcpx som real life simulator hvis du ikke har plass og fly rett utfor døra. Lett å få mye god stikketid når du bare Kan ta med mcpx ut i hagen. Etter att jeg kjøpte det har jeg fått inn både bakoverflyging rette vei og bakover og foroverflyging oppned.

          Sent from my HTC Desire using Tapatalk
          ---------------------------------------------
          Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
          Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
          Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
          Mikado logo 600 3D Vbar
          Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

          Comment


          • #6
            Trexen 450 er genial da gjennomsnitt krasj i starten koster ca 100 kr. Kanskje enda mindre. Forutsetter at du flyr over gress eller annet mykt underlag.

            En av mytene til dette heliet er at det ikke tåler vind. Vel, det gjør det, 6 meter/sekund er fullt mulig.

            Jeg er på min andre trex 450 nå, og jeg hadde ikke kjøpt nr 2 viss jeg hadde vært misfornøyd med det første. Nr måtte kjøpes da jeg måtte bytte alle lagrene og gjorde en dårlig jobb. Snakker her om 500 turer ++++ og sikkert 100 ganger i bakken.
            Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

            Comment


            • #7
              Hvis du registrerer deg på helifreak.com Kan du laste ned finless sin video der han bygger og setter opp ett t Rex 450 pro fra begynnelse til proveflyging. Ellers så ligger det med trinn for trinn byggetegning. Men det er endel ting som oppsett av servoen og sånt som ikke står der. Finless sine videoer går mer i detalj.

              Sent from my HTC Desire using Tapatalk
              ---------------------------------------------
              Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
              Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
              Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
              Mikado logo 600 3D Vbar
              Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

              Comment


              • #8
                Hehe, jeg bruker trex 450 og "alle" andre i norge gjør det...da må det være "best".

                Align trex 450 v1, v2, sport, og de andre Align heliene med med denne rammekonstruksjonen har kunstig høy markedsandel i vårt lille land. Align har høy markedsandel i hele verden, men her er det ekstremt.

                Bor du på Nord-Jæren ChristianK så kan du få låne en minititan i noen måneder (uten sender, du erstatter de delene som ryker i prosessen.)
                -
                Mvh Odd Henning - forholdvis opplyst.

                Comment


                • #9
                  Begynte min karriere med en E-Sky HB King3, det var nesten at jeg gav opp hele hobbien med det heliet, så kom jeg over en brukt T-rex 450 SE V2 som jeg lærte meg å fly med (sammen med RealFlight sim), er superfornøyd med dette heliet, flyr stabilt, og tåler bra med vind. Syntes ikke det er så galt å mekke på dette heliet heller, har brukt finless på helifreak og lært det meste av mekking der.
                  Nå er modellen oppgradert med torque tube og ny motor/esc.

                  T-Rex 500 PRO DFC
                  T-Rex 600 Nitro Pro

                  T-Rex 500 EFL PRO
                  Futaba 14SG

                  Comment


                  • #10
                    Er nok ikke nødvendigvis best, men Align er ikke ett dårlig alternativ.
                    Kvaliteten på mitt har iallefall vært bra.
                    Er også enig att desverre Align har kunstig høy markedsandel i norge.
                    Men noe av det kjedeligste når du begynner å fly er når det er umulig å få tak i deler når du krasjer. Align deler selger de fleste forhandlerne.


                    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
                    ---------------------------------------------
                    Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                    Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                    Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                    Mikado logo 600 3D Vbar
                    Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                    Comment


                    • #11
                      Ta og en titt på E-flite Blade 450. Small Size Hobbyland AS
                      Her får du full pakke med radio og det hele for 4 lapper.
                      Kjenner fler som har startet med forgjengeren 400 og jeg har ennå ikke hørt en vondt ord om de.
                      En rimelig inngangsbillett for å se om det er noe for deg, og lære seg å fly på.
                      Om du vil videre kan du jo bare selge

                      Eventuelt om du har budsjett til det er T-rex 500 en veldig stødig og fin modell og starte med.
                      450 heli er et ustabilt vimse-heli sammenliknet med 500 strl.
                      Budsjett varianten får du for 4200,- Da mangler du batterier, lader og radio/mottaker.
                      Align T-Rex 500E Super Combo KX017014T - elefun.no - Radiostyrt hobby
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by OddHA View Post
                        Bor du på Nord-Jæren ChristianK så kan du få låne en minititan i noen måneder (uten sender, du erstatter de delene som ryker i prosessen.)
                        -
                        Mvh Odd Henning - forholdvis opplyst.
                        Hehe, bor i Trondheim så det blir nok vanskelig. Men, takk for tilbudet

                        Comment


                        • #13
                          Nybegynner - Tabbe

                          Takker for innspill, ikke så lett dette forstår jeg. Mye å velge i.

                          Har bestemt meg for å ta meg god tid etter at jeg var alt for rask på avtrekkeren tidligere. Kjøpte meg ett sånn bitte lite co-axial helikopter for en billig penge på ferie. Fikk lyst på noe større, så når jeg kom hjem satt jeg en hel kveld å leita rundt på diverse butikker, så også mye youtube videoer, på leiting etter ett kurrant nybegynner helikopter. Var alt for raskt ut, innser jeg jo nå selvfølgelig (ville ha det før ferien var over:-p), men valget falt på ett Walkera CB180Z (Walkera CB180Z - www.rcbutikken.no - Din hobbybutikk på nett!).

                          Ivrig som jeg var så var det rett ut å prøve, det gikk jo som det måtte gå, relativt for nedi noen ganger, men ingen alvorlige smeller, bare bekka over under landing osv. Men, merka fort at det ikke var så stabilt lengre. Hele helikopteret henger litt over mot høyre under hoover, så det er jo helt umulig for en noob å kontrollere. Har prøvd å se etter åpenbare skader, men finner ingenting. Kan noen hjelpe meg? Er det noe åpenbart som har skjedd her? Hva bør jeg sjekke? Vil bare få fiksa det, satt det bort, vent på Simulatoren min, øv meg masse der før jeg tar det fram igjen:-p

                          Skjønner at jeg har gått på en smell her, men sånn er det å være overivrig:-p

                          På forhånd takk for hjelp, Christian K

                          Comment


                          • #14
                            Har aldri hatt walkera, men de fleste helikoptre tåler veldig lite før noe blir bøyd.
                            Og iallefall Align henger litt skjevt i lufta. Dette er pga att propellen bak som motvirker rotasjonskreftene fra motoren ligger under planet som rotoren går i.

                            Sent from my HTC Desire using Tapatalk
                            ---------------------------------------------
                            Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                            Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                            Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                            Mikado logo 600 3D Vbar
                            Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                            Comment

                            Working...
                            X