Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av heli

    Hei, helifolk!



    Jeg leser om helikoptre så øyet blir stort og vått, forsøk å danne meg et bilde ved å lese på forumer og ved å snakke med folk. Men jeg får omtrent like mange svar som antall personer jeg spør, og jeg får nye svar for hver post jeg leser. Derfor prøver jeg, i all ydmykhet, å poste et innlegg selv - selv om jeg er klar over at spørsmålene er stilt mange ganger før.


    Jeg har flydd en Blade 450 3D siden det kom, og merker at jeg begynner å bli klar for noe større. Per nå er det nok størrelsen som er viktigst, i og med at jeg føler Blade 450 blir liten på himmelen når jeg legger litt avstand og høyde mellom meg og heliet. Ellers er for så vidt dette heliet veldig OK - akkurat nå.


    Dog ser jeg ikke bort fra at det om litt vil bety noe at helikopteret har kraft og egenskaper nok til å lære inn ulike øvelser.


    Jeg klarer imidlertid ikke å skille de ulike helikopterne fra hverandre. Derfor spør jeg nå om råd.


    Hvilket merke? Jeg holder en knapp på Align eller Thunder Tiger, med tanke på tilgjengelighet på deler.Jeg er derimot ikke overbevist.


    Elektro eller fuel? Elektro er etter min erfaring enklere å forholde seg til - men jeg vet neimen ikke i det lange løp. "Lyden av knatrende motor" spiller ingen rolle for meg - det er praktiske og økonomiske hensyn som er avgjørende.


    Størrelse? Jeg er småforvirret når det kommer til størrelse, men jeg tror jeg skjønner at .50 og .90 har med fuelmotorstørrelse å gjøre, og at 600 og 700 har med lengden på rotorbladene å gjøre. Om jeg har rett i dette, er det nok en av disse størrelsene som må bli valget. Hvilket?


    Klasse? Jeg har sett på T-Rex 600N Standard, som ser ut som et heli med nok kraft til en fornuftig pris. Vil dette være bra nok, eller vil dere i ærlighetens navn anbefale noe annet? Et annet jeg har sett på er Raptor 50.


    Hva med flybar vs. FBL? Andre ting som er viktig å tenke på?


    Jeg understreker at jeg er nybegynner, og at jeg foreløpeig er langt unna heftige 3D-manøvre. Dog ser jeg ikke bort fra at jeg en dag kommer dit, og at jeg gjerne vil ha et heli som kan bli med meg hele veien. Jeg tenker at jeg like godt kan kjøpe et slikt heli nå, framfor senere.


    Eller skal jeg holde meg til Blade'n en stund til?


    På forhånd tusen takk for svar!
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Ang valg av type kommer du fortsatt til å få like mange svar som folk. Alle de du nevner er gode heli. Surf litt rundt f.eks og finn manualen for det/de du vurderer. Reis til en flyklubb i nærheten å se hva de flyr der. (Om du ikke bor for langt unna er det et stort heli treff i Larvik denne helgen). Har hatt både T-rex 600N og Raptor 50 selv. Raptoren var fin og svært billig i tilfelle uhell. Men jeg likte T-rex mye bedre.

    Et tips er T-rex 550E. Flyr fantastisk på 6S 4500-5000 batterier.
    Fåes både som FB og FBL.

    Disse størrelsene er det ingen regel på uten masse unntak.
    Innen nitro er det ganske greit.
    90 har ca700 blader (690-710)
    50 har ca 600 blader (600-620)
    30 har vel normalt 520

    På elektro er det litt værre. Her er noen;
    Align: 450=325mm, 500=425mm, 550=520-550mm, 600=600-620, 700=690-710
    TT: 325=325mm osv...
    Mikado: 400=425mm, 500=520mm, 600=600-620mm, 600SE=690mm

    Mulig jeg ikke traff på millimeteren på alle her men du ser prinsippet.
    Så det er greieste er å sjekke opp for de typene du vurderer. Alt finnes jo på google.
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Align er ganske grei å mekke på, med billige og lett tilgjengelige deler. Thunder Tiger har nok noe dyrere deler, og du finner de ikke overalt slik som align.

      Enkelt sagt om klasse:
      500 elektro=30size nitro
      600 elektro=50size nitro
      700 elektro=90size nitro
      800 elektro=23-30ccm bensin/turbin
      Terje

      Comment


      • #4
        Takk for svar!

        Etter litt spørring og graving i ulike kilder er det to alternativer som peker seg ut: T-Rex 550 elektro eller T-Rex 600 elektro. Er det noe som bør tale for den ene framfor den andre?

        Og et spørsmål ang Align sine betegnelser: Hva er forskjellen på "E", "ESP" og "EFL"?

        Hva med flybar vs. FBL?

        På forhånd takk!
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          Driftsøkonomien vil nok sikkert være litt gunstigere for den minste. Jeg ville sammenlignet priser på deler og batterier og slikt. Og når jeg var ferdig med det ville jeg sikkert valgt 600 selv om den kommer litt dyrere ut.
          Større er bedre synes jeg selv, -litt stødigere og lettere og se.
          Selv begynte jeg med en 70size, en slags mellomting mellom 60 og 90 nitro. Har en liten 400 sak stående i hylla, og der står den godt... Det jeg flyr med er 600 og to 800-maskiner. Det skal dog sies at jeg ikke flyr 3d, hadde jeg gjort det ville jeg kanskje satt pris på lavere krasjkostnader

          Flybar er den ekstra "stangen" med to små blader som går på tvers av rotorbladene. Den bidrar til å stabilisere helikopteret.
          FBL betyr flybarless, altså har de ikke flybar, men bruker isteden elektronikk for å gjøre det flybaren gjør. Disse kan du på ganske enkelt vis endre "responsen" på elektronisk, slik at helikopteret blir vesentlig kvikkere men også mindre stabilt.

          Som nybegynner og forsåvidt også som viderekommende har du ikke noe behov for FBL, men du kan bygge om til dette senere om du skulle få lyst til å prøve det ut.

          Align sine betegnelser vet jeg ikke mye om, men det gjør sikkert andre her inne.

          Lykke til!
          Terje

          Comment


          • #6
            OBS! Større er forresten ikke bare bedre, -det er også farligere.
            Hvis mine regnestykker ikke er helt på jordet så går bladene på en av mine 800-maskiner rundt med en tipphastighet på mellom 430 og 480 km/t og har da en vekt på over 450kg. Man vil ikke gjerne miste kontrollen og treffe noen med slikt.
            Terje

            Comment


            • #7
              Jeg har stor respekt for helikoptere. Størrelse er sånn sett ingen fordel. Men likevel tror jeg et hakk eller to opp fra 400-sizen jeg har nå vil gjøre denne hobbyen morsommere. 800-size tror jeg neppe blir aktuelt noen sinne, med mindre jeg får for meg å henge et kamera under.

              Takk for svar! Jeg fant for øvrig en poll på et annet forum der brukerne ble spurt om hvilket heli de foretrakk. T-Rex 550E lå best an da jeg kikket på det.

              RcHeliaddict

              Hvis noen har peil på betegnelsene til Align vil jeg gjerne fortsatt spørre om en forklaring

              Kristian
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                E= Elektro (minst alu og halereim)
                ESP= Elektro Super Pro (maks alu og torque tube)
                EFL= Elektro Flybar Less (maks alu og torque tube?)

                Ps. jeg hadde vurdert en 500 ESP, vesentlig større enn 450 og relativt billige batterier.
                Lykke til mvh Roy
                T-Rex 450 SE
                T-Rex 500
                T-Rex 600N/NP/E
                Srimok
                Mini Edge540
                DX7

                Comment


                • #9
                  Det blir en Align T-Rex 550E, lurer også på å kjøpe 3GX-utgaven.

                  Det eneste er at jeg ser at dette er utsolgt over alt. Hmmmm! Tror det er smart å vente på denne....
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment

                  Working...
                  X