Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nesen roterer litt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nesen roterer litt

    Hei

    Har nettopp kjøpt en brukt TT raptor 50. Jeg har nå hooovret noen tanker, og må si jeg liker stabiliteten. Det er faktisk lettere enn på simulator, og jeg må si jeg er fornøyd med maskinen. Er fortsatt på det nivået at jeg synes vanlig hoovring er litt nervepirrende, men det kommer seg.

    Ettersom jeg ikke har bygd maskinen fra scratch, har jeg dessverre ikke alt for god kjennskap til justeringer o.l. Det som er problemet? er at nesen vrir seg litt mot venstre. Det er ikke alt for mye, men jeg må kanskje korrigere litt hvert 10-20 sekund? Alltid til venstre. Ser ofte ut til at det kommer i forbindelse med at jeg retter opp litt drifting en eller annen vei. Maskinen holder kanskje 1 meters høyde + under hoovringen, så jeg antar at denne høyden eliminerer "ground effect?" Når jeg flyr simulatoren, så drifter det litt til høyre... I ca. samme omfang.

    Mitt spørsmål er, kan dette justeres? Eller er det bare slik at normale gyroen ikke er bedre enn som så? (Futaba 401 med digitalservo). Det kan jo ikke justeres på trimmen på styringa, da dette gyro ut. Så spørsmålet er, kan jeg gjøre noen justeringer på enten gyro, eller kanskje på selve rudder-staget? Når servo er midtstilt ser halerotorbladene også ut til å være relativt midtstilt. Har prøvd å google bittelitt uten å finne svaret, og vil heller fly enn og lese på nettet siden jeg nettopp har fått helien. Hehe.

    På forhånd takk for alle evt. tilbakemeldinger.

  • #2
    Hva slags radio har du og hva er gyro-raten satt til i radioen?
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Du bør forsøke å sette denne opp i normal mode først. Hvilken gain verdi på radioen det tilsvarer evarierer fra type. Men på Spektrum/JR vil normal være 49-0 der 0 er maks og heading hold 51-100 der 100 er maks.

      Om du på en slik radio da setter 49 og spoler opp på bakken på et glatt underlag (f.eks asfalt) til den headspeed du normalt flyr på. Du bør ikke lette. Heliet vil rotere og du må holde igjen på rudder stikka for å holde den rolig. Legg merke til hvilken vei du må korrigere og ca hvor mye.

      Stopp heli og deretter beveg rudder stikka omtrent slik du måtte korrigere mens rotoren gikk. Legg merke til hvor mye mekanikken flytter på seg og juster lengden på linkestaget tilsvarende. Start opp og prøv igjen. Til slutt (kan bli noen ganger frem og tilbake) skal halen holde seg i ro uten stikke input. Når du er fornøyd setter du gain tilbake til heading hold.

      Om halen nå holder greit og den stopper fint når du flytter på den så er gain ok. Ellers kan gain settes så høyt som mulig, men ikke så høyt at du får oscillering på halen. Da må du litt ned igjen. Men vær oppmerksom på at ved hoovring tåler halen mye mer gain enn ved flyging slik at om alt fungerer bra ved hoovring kan du få oscillering når du begynner å bege deg rundt. Uansett så ikke få panikk om oscillering oppstår. Bare ro det ned og land heliet og juster ned gain.

      Vibrasjoner i heli vil og påvirke gyro slik at den kan drifte. Så blir det ikke bra etter å sette opp i normal så må du se etter kilder for vibrasjon. Ubalanse i blader kan være en årsak. Dårlig tunet motor og lavt turtall kan være en annen.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Takk for svar.

        Jeg kan gi litt mer bakgrunnsinfo... Jeg har flydd en del fly tidligere, og har dermed opparbeidet meg begrensede kunnskaper om RC generelt... men når det gjelder heli og gyro og hvordan radioen og gyro er satt opp for dette, så er jeg helt fersk. Jeg sa at jeg ikke monterte det selv, det var ikke er ARF, men jeg kjøpte det brukt. Han jeg kjøpte av har en viss peiling, så helien er satt opp helt greit virker det som.

        Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem hva gyroen er satt til, men jeg har ikke problemer med wagging. Den har wagget så jeg så det en gang. Og dette var kun med vanlig hoovring. Så mulig er gain satt ganske hardt, men jeg skal bare hoovre i det nærmeste og bli konfortabel med nose in og slikt, før jeg evt. setter ned gain for mer "flyging". Vil beholde helien hel lengst mulig

        Kan legge til at jeg har optic 6 radio. Og jeg bruker governor. Gyro er på Heading Hold (98% sikker, stabilt lys på gyro i alle fall). Aner ikke hva dette er satt til i radioen. Tror muligens (om det er mulig) at det ikke finnes justeringsmuligheter i for gyro i radioen?

        Så jeg tror helien er relativt ok justert. Når jeg spooler opp så rister det litt, men straks rotorene er rettet ut så virker det som at viberasjonene gir seg. Jeg kan også legge til at jeg enda flyr med treningsunderstell. Men selv om jeg har glatt underlag, og helien er lett på "treningsnderstellet", så står fronten. Også etter take off står fronten relativt stabilt. men etter la oss si at etter 30 sekunders flyging, så har fronten justert seg selv 30-40 grader venstre i snitt. (Har ikke tatt tida og målt, men slik føles det). Roteringen utgjør ca. like mye som den jeg får med standardinnstillingene i Reflex XTR2 flysimulator om jeg velger Raptor 50 der. Så ikke så alvorlig mye...

        Så jeg lurer på om dette kanskje er normal rotasjon? Nærmest slik at dette må du lære deg å beherske, eller at dette er alt for mye og du bør gjør noe med det?

        Dersom svaret på forrige spørsmål er at dette bør det fikses på, så lurer jeg på hvordan. Og da har jeg fått litt svar lenger opp, og det takker jeg for. Skal først selvsagt sjekke hva gain på gyro er stilt på...

        Og så siste spørsmål som jeg lurer på om kan avkreftes eller bekreftes: Dersom servo er ca. midstilt når halerotorbladene er ca. midtstilt, vil en mulig løsning likevel være å stille deafaulten på halerotor slik at midstilling betyr at snuten går bittelitt mer mot høyre? Det er defininitivt rom for å rotere kjapt høyre og kjapt venstre innenfor dagens innstilling, så da er min naturlige tanke at resten er opp til gyro, hehe.

        Ellers kan jeg si at jeg er litt bitt av flybasillen.. "Denne gangen" fikk jeg alt i fanget, fiks ferdig skrudd, så henger litt etter mtp faguttrykk og innstillinger... Derav noen dumme spørsmål. Men kommer mer og mer inn i det, og til vinteren blir det masse tid til å sjekke bruksanvisninger og virkelig sette seg inn i det bakenforliggende. Skal også se om jeg ikke får sett på neon som virkelig kan å fly helikopter. Er i Trondheim for tiden, og har hørt at det er heli-dager på stripa på Uddevoll på torsdager...

        Comment


        • #5
          Da har jeg sjekket gyro, og om jeg leser rett:

          DSn
          DHR:nor
          Delay:0
          Limit:100

          Comment


          • #6
            Originally posted by mhoover View Post
            Da har jeg sjekket gyro, og om jeg leser rett:

            DSn
            DHR:nor
            Delay:0
            Limit:100
            Mulig ikke Optic 6 har egen gyro meny, det er jeg usikker på men du ser det i manualen. Men man kan uansett sette dette på en ledig kanal. Men derimot om du har governor på heli så har du ingen ledig kanal på en 6 kanals radio. Så da vet jeg ikke åssen det er løst for så vidt jeg kan se har ikke GY401 muligheter for å sette gain manualt på gyroen.

            DS: skal være ON ved bruk av digital haleservo
            DHR: Du mener sikkert DIR er gyro retningen gyro kompenserer. Er tydeligvis satt rett siden du flyr.
            Delay: Ved bruk av digital servo skal denne settes til 0 jfr manual
            Limit: Her justerer du slik at du får maks utslag på halerotor uten å få mekanisk binding. Må justeres om du flytter på noe mekanisk som f.eks ved normaloppsett justeringer.

            Heli skal ikke drifte slik du beskriver, men det er vanlig at den kan gjøre det ifm vibrasjoner eller for dårlig oppsett.
            Du spør om servohorn. Det setter du mest mulig 90 grader på linkearm uten bruk av subtrim. (Mange mener man ikke skal bruke ssubtrim på rudder. Andre mener det er ok å gjøre det). Det å justere slik at den automatisk kompenserer nesn litt er nettopp hva man gjør ifm oppsett i normal.

            Trenings understell er en stor kilde for vibrasjoner. Ingen vits i å justere noe som helst så lenge den er på. Kvitt deg med den så fort du kan. Klarer du allerede å hoovre trenger du ikke den lenger.

            PS!
            Mulig du vet det, men når du slår på mottaker er det er viktig ikke å røre heli før gyro har initialisert. Passer du ikke på det vil ikke gyro fungere optimalt.
            Last edited by arhennie; 08-09-11, 08:09.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Takk for svar. Var ikke klar over det med gyroen, men tror likevel det har vært ivaretatt da helien normalt sett står rolig på bakken i denne fasen.

              Jeg får vente til treningsunderstellet er av, så kanskje løser problemet seg, eller så får jeg forske videre da.

              Noe av det jeg sliter med er å lande det pent, derfor har jeg fortsatt på understellet, og tror det blir på enda en liten stund... Nå har det vært litt bris når jeg har vært ute, men og holde jevn høyde, spesielt under landing er litt tøft.

              Takker for svar

              Comment

              Working...
              X