Hallo!
Nybegynneren (altså meg) har støtt på et nytt problem:
Jeg krasjet min Blade 450 3D så gresset sprutet. Etter å ha studert, lest, målt og skrudd har jeg lappet det sammen igjen etter alle kunstens regler. Resultatet er bra, til å være uerfaren, men det er et viktig unntak:
Krasjen førte til at jeg blant annet strippet to servo-tannhjul. Jeg byttet dermed alle tre servoene på cyclic. Det var også flere deler som røk, blant annet main shaft, feathering shaft og main gear. Jeg måtte altså skru fra hverandre store deler av helilet inkludert hele hodet for å reparere skadene.
Etter å ha skrudd helien sammen igjen og justert opp swash oppdaget jeg at pitchen er reversert - bladene gir altså negativ pitch når jeg øker utslaget på throttle-stikka. Swash-plata går opp, men pitchen blir negativ.
Jeg har derfor prøvd å reversere servoene i radioen. Og det gir resultater: Jeg får nå positiv pitch når jeg øker utslaget på stikka, men swash går nå nedover! Jeg antar at dette skjer fordi noen av / alle servoene jeg satte i er reverserte i forhold til dem som satt der?
Slik skal det i alle fall ikke være, det var ikke slik før jeg krasjet. Da gikk swash opp når jeg økte positiv pitch.
Det ugne med dette RTF-heliet er at det er ferdig fra butikk. En monteringsanvisning er derfor ikke å oppdrive. Men jeg inbiler meg at jeg hadde fikset biffen ganske lett med litt mer erfaring - noe jeg altså ikke har. Og i stedet for å være usikker på om det jeg gjør er riktig, spør jeg heller.
Er det noen som har lyst til å peke ut en gangbar vei for meg...?
Nybegynneren (altså meg) har støtt på et nytt problem:
Jeg krasjet min Blade 450 3D så gresset sprutet. Etter å ha studert, lest, målt og skrudd har jeg lappet det sammen igjen etter alle kunstens regler. Resultatet er bra, til å være uerfaren, men det er et viktig unntak:
Krasjen førte til at jeg blant annet strippet to servo-tannhjul. Jeg byttet dermed alle tre servoene på cyclic. Det var også flere deler som røk, blant annet main shaft, feathering shaft og main gear. Jeg måtte altså skru fra hverandre store deler av helilet inkludert hele hodet for å reparere skadene.
Etter å ha skrudd helien sammen igjen og justert opp swash oppdaget jeg at pitchen er reversert - bladene gir altså negativ pitch når jeg øker utslaget på throttle-stikka. Swash-plata går opp, men pitchen blir negativ.
Jeg har derfor prøvd å reversere servoene i radioen. Og det gir resultater: Jeg får nå positiv pitch når jeg øker utslaget på stikka, men swash går nå nedover! Jeg antar at dette skjer fordi noen av / alle servoene jeg satte i er reverserte i forhold til dem som satt der?
Slik skal det i alle fall ikke være, det var ikke slik før jeg krasjet. Da gikk swash opp når jeg økte positiv pitch.
Det ugne med dette RTF-heliet er at det er ferdig fra butikk. En monteringsanvisning er derfor ikke å oppdrive. Men jeg inbiler meg at jeg hadde fikset biffen ganske lett med litt mer erfaring - noe jeg altså ikke har. Og i stedet for å være usikker på om det jeg gjør er riktig, spør jeg heller.
Er det noen som har lyst til å peke ut en gangbar vei for meg...?
Comment