Announcement

Collapse
No announcement yet.

Swash går ned ved positiv pitch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Swash går ned ved positiv pitch

    Hallo!

    Nybegynneren (altså meg) har støtt på et nytt problem:

    Jeg krasjet min Blade 450 3D så gresset sprutet. Etter å ha studert, lest, målt og skrudd har jeg lappet det sammen igjen etter alle kunstens regler. Resultatet er bra, til å være uerfaren, men det er et viktig unntak:

    Krasjen førte til at jeg blant annet strippet to servo-tannhjul. Jeg byttet dermed alle tre servoene på cyclic. Det var også flere deler som røk, blant annet main shaft, feathering shaft og main gear. Jeg måtte altså skru fra hverandre store deler av helilet inkludert hele hodet for å reparere skadene.

    Etter å ha skrudd helien sammen igjen og justert opp swash oppdaget jeg at pitchen er reversert - bladene gir altså negativ pitch når jeg øker utslaget på throttle-stikka. Swash-plata går opp, men pitchen blir negativ.

    Jeg har derfor prøvd å reversere servoene i radioen. Og det gir resultater: Jeg får nå positiv pitch når jeg øker utslaget på stikka, men swash går nå nedover! Jeg antar at dette skjer fordi noen av / alle servoene jeg satte i er reverserte i forhold til dem som satt der?

    Slik skal det i alle fall ikke være, det var ikke slik før jeg krasjet. Da gikk swash opp når jeg økte positiv pitch.

    Det ugne med dette RTF-heliet er at det er ferdig fra butikk. En monteringsanvisning er derfor ikke å oppdrive. Men jeg inbiler meg at jeg hadde fikset biffen ganske lett med litt mer erfaring - noe jeg altså ikke har. Og i stedet for å være usikker på om det jeg gjør er riktig, spør jeg heller.

    Er det noen som har lyst til å peke ut en gangbar vei for meg...?
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Mest sannsynlig så har du snudd bladegrips'ene dine feil vei. Dvs gjort om fra leading edge til trailing edge control.

    Comment


    • #3
      Hmmm. Ja. Jeg har gått etter den teorien, og ment at jeg hadde det riktig. Men jeg innser jo at jeg rett og slett ikke har peiling på dette - det kan godt være at jeg tar feil!
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #4
        Legg gjerne ut noen bilder av rotorhodet med swash og blader. Så blir det lettere å finne ut hva som kan være feil. Fortell gjerne også hvilken modell dette er.

        EDIT: Så i første innlegg at det dreide seg om en Blade 3D. My bad...
        Ørjan Pettersen
        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

        Comment


        • #5
          Will do! Har for øvrig sjekket bladholdere og linker mot deletegning - det ser fortsatt riktig ut for meg. Video / bilder kommer.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Jeg har aldri sett en Blade 450, men Blade 400 har leading edge control hvis jeg ikke husker feil. Isåfall er det HELT KORREKT at swashen går nedover for positiv pitch
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by jotto View Post
              Jeg har aldri sett en Blade 450, men Blade 400 har leading edge control hvis jeg ikke husker feil. Isåfall er det HELT KORREKT at swashen går nedover for positiv pitch
              Der tar du feil Jotto. Ved leading edge som det er på dette heliet og feks trex 450 må swashen OPP!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Trulsen View Post
                Der tar du feil Jotto. Ved leading edge som det er på dette heliet og feks trex 450 må swashen OPP!
                Jeg ble litt i tvil nå, så jeg måtte grave litt i google for å friske opp hukommelsen.

                T-Rex 450 Pro med flybar har trailing edge:

                Click image for larger version

Name:	kx0150734_3.jpg
Views:	1
Size:	19.5 KB
ID:	582021 , og swashen går opp hvis jeg husker riktig.

                T-Rex 450 Flybarless har derimot leading edge og swash som går oppover:

                Click image for larger version

Name:	KX015080_01.jpg
Views:	1
Size:	14.0 KB
ID:	582022.

                Blade 450 har flybar og leading edge hvis jeg tolker dette bildet riktig:

                Click image for larger version

Name:	Blade450_Head_250pics.gif
Views:	1
Size:	30.5 KB
ID:	582023 ,

                men den er koblet direkte fra swashen istedetfor via see-sawen.

                Så ja, Blade 450 har tydeligvis leading edge OG swash som går oppover, men T-Rex 450 har TRAILING edge og swash som går oppover. Den har mao en annerledes mekanikk i hodet.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Okay gutta, hvis noen forstår noe av denne videoen lover jeg å smile resten av kvelden, helt uavhengig av fotballkampen (vel - fotballkampen kommer ikke til å påvirke smilet uansett, men helikopteret vil )

                  Litt usikker på hvordan jeg skal tolke pratet om trailing edge og leading edge, men jeg tror jeg forstår at Blade 450 har trailing edge. Uansett: Jeg vet positivt at swash gikk opp før krasjen

                  Se på denne tegningen: Kan den brukes til å skjønne noe?

                  Click image for larger version

Name:	Blade 450 swash.jpg
Views:	1
Size:	146.7 KB
ID:	582024

                  Og så har jeg laget denne fantastisk velregiserte videoen:



                  Jeg kan jo selvsagt få riktig cyclic og samtidig swash til å gå opp ved throttlepådrag ved å reversere servoer / mixe swash motsatt, men da får jeg jo negativ pitch. Og når jeg ser på tegningen mener jeg å se at jeg har gjort det slik det står. Men kven kveit...

                  Så mine herrer - fordelen med forum er at du kan velge selv om du vil hjelpe - men i Nittedal sitter en fyr som prøver å lære, og som er takknemlig for alle tips og råd som kommer...
                  Last edited by kristianwest; 06-09-11, 19:26.
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #10
                    Ta blade grip, altså den delen som mainblade
                    Er skrudd fast , ta av link å Snu 180 grader. Sett på link igjen. Blir dette helt feil med montering / logo på blade grip, bytt om på bladegrip, dvs du har satt "venstre" bladegrip på "høyre" side.

                    Comment


                    • #11
                      Cyclic servoene står i rett kanal i mottakeren?
                      William Jul Ringkjøb
                      Bodø MFK

                      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by william123 View Post
                        Cyclic servoene står i rett kanal i mottakeren?
                        Da jeg byttet servoer, byttet jeg en og en - og koblet inn der jeg tok ut den gamle. Riktig servo reagerer også på radioinput, så ja - jeg er så sikker som jeg kan være på det. Men, som du skjønner, helt sikker tør jeg ikke være på noe i dette gamet..

                        Originally posted by Helioyd View Post
                        Ta blade grip, altså den delen som mainblade
                        Er skrudd fast , ta av link å Snu 180 grader. Sett på link igjen. Blir dette helt feil med montering / logo på blade grip, bytt om på bladegrip, dvs du har satt "venstre" bladegrip på "høyre" side.
                        Ja...Hmmm... Alt jeg ser av videoer, tegninger, bilder osv osv forteller meg at alt på heliet mitt er riktig. Men det er åpenbart at noe er feil - jeg skal prøve!
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Monteringen din ser korrekt ut.

                          Det eneste jeg stiller spørsmålstegn ved er hukommelsen din. Fordi manualen viser at swash skal gå ned ved stikke opp, og opp ved stikke ned.

                          Men det kan godt være at jeg tar feil.
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #14
                            Er det rett i følge manualen er sikkert orjan inne på noe

                            Comment


                            • #15
                              Well - i så fall er det jo både flaut og bra samtidig Hvor i manualen fant du det???
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment

                              Working...
                              X