Unconfigured Ad

Collapse

trenger litt gode råd, hirobo sceadu sdx 50

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henning740
    • Oct 2011
    • 25

trenger litt gode råd, hirobo sceadu sdx 50

Hei, første posten her på forumet

hirobo sceadu sdx 50..
    o.s. 50SX-H ..
    3stk futaba 3050, og 3010 på trotle, nå i starten hvertfall..

dette er så langt jeg har kommet foreløpig , og lurer derfor på noen gode råd videre

nr 1 ; gyro blir mest sansynlig futaba gy401 med futaba 9254 servo, eller er det noe annet som evt er bedre ?(i den pris klassen)

nr 2 ; hvem eksos bør jeg gå for ? har kikket litt på hatori , men mye å velge mellom

nr 3 ; hvem rotor blader er å anbefale ?

nr 4 ; en grei radio, lurer litt på futaba t8fg super , eller vil det holde med en 6 eller 7 kanals ?

nr 5 ; hvem simulator er å andbefale , foreløpig er eneste erfaringen med ett lite twister bell helikopter , så greit å ha noe å øve seg litt på før jeg prøver meg på hiroboen

nå ble det mye spørsmål her , men håper noen med litt formeninger kan komme med noen innspill
    Last edited by henning740; 28-10-11, 00:19.
  • henning740
    • Oct 2011
    • 25

Click image for larger version

Name:	IMG_0772.jpg
Views:	1
Size:	68.2 KB
ID:	582601Click image for larger version

Name:	IMG_0802.jpg
Size:	94.0 KB
ID:	582602

ganske fornøyd med det foreløpige resultatet , helt rått det byggesettet

Comment

• henning740
      • Oct 2011
      • 25

Click image for larger version

Name:	IMG_0805.jpg
Size:	77.4 KB
ID:	582605

nå mangler jeg bare litt deler , og ikke minst litt erfaring på en simulator først , så har jeg trua på att dette kan bli veldig gøy

Comment

• Brumm
        • Apr 2008
        • 1816

Originally posted by henning740
        Hei, første posten her på forumet

hirobo sceadu sdx 50..
        o.s. 50SX-H ..
        3stk futaba 3050, og 3010 på trotle, nå i starten hvertfall..

dette er så langt jeg har kommet foreløpig , og lurer derfor på noen gode råd videre

nr 1 ; gyro blir mest sansynlig futaba gy401 med futaba 9254 servo, eller er det noe annet som evt er bedre ?(i den pris klassen)

nr 2 ; hvem eksos bør jeg gå for ? har kikket litt på hatori , men mye å velge mellom

nr 3 ; hvem rotor blader er å anbefale ?

nr 4 ; en grei radio, lurer litt på futaba t8fg super , eller vil det holde med en 6 eller 7 kanals ?

nr 5 ; hvem simulator er å andbefale , foreløpig er eneste erfaringen med ett lite twister bell helikopter , så greit å ha noe å øve seg litt på før jeg prøver meg på hiroboen

nå ble det mye spørsmål her , men håper noen med litt formeninger kan komme med noen innspill
        Når det gjelder gyro ville jeg gått for en Spartan DS760. Elefun selger den til samme pris som 401 og det er en gyro i en helt annen klasse.. Spartan RC DS760 3D Gyro Evolution - elefun.no - Radiostyrt hobby

Hatori blir nok helt sikkert bra, men har ikke testet det selv..

Valg av blader er litt en personlig greie. Det noen elsker, misliker andre og omvendt. Hold deg til de kjente merkene, så blir du mest sannsynlig fornøyd. Align, Radix, Edge o.s.v..

Futaba t8fg høster masse ros, og er en av de nyeste modellene til Futaba..

Når det gjelder simulator trives de fleste som flyr helikopter med Phoenix, mens det finnes flere greie alternativ..
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

Grattis med heli. Tipper du blir fornøyd med den. Hadde en selv en kort periode, og da jeg leste om den før jeg handlet var det bare skamros å finne om den. Mange skrøt veldig av holdbarheten også. Den skulle visstnok tåle en støyt ved kræsj.
          Laget en byggetråd her inne forresten: http://www.modellflynytt.no/thread25052.html

Jeg fikk ikke mange flightene på min da. Jeg kjøpte en JR Vibe like etterpå og da ble Hiroboen solgt tvert til fordel for nok en Vibe.

De servoene du har valgt er vel ok til å begynne med om du er nybegynner og dersom du har SWM versjonen, (Swash Mode Version). Det er den med eCCPM. Dersom du har HPM versjonen (Hirobo Pitch-up Mode version) ville jeg nok spandert en kraftigere servo på pitch servoen.

Er enig med Jotto på valg av gyro. Har du litt stramt budsjett ville jeg spart penger på potte og blader og heller brukt de på en god gyro og eventuelt servoer. Align 600D blader gir mye for pengene skulle jeg mene. Hatori er vel selve referanse potta og koster der etter. Tror du kan spare noen hundrelapper på å kjøpe noe billigere der. Align, Outrage, RJX osv. Du behøver ikke tenke motor ytelse ennå på stadiet du er. Oppgrader heller etterhvert som behovet kommer.
          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

Comment

• ragge1
            • Sep 2009
            • 1598

gratulera med en fin heli
            gyro : då anbefele en spartan quark : quark
            simulatror : mår vara Phoenix ,
            hale servo : anbefale de eg bruker - MKS DS-760 : link
            Goblin 700 : vbar 5,3 pro
            Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• henning740
              • Oct 2011
              • 25

Takker for inspill folkens, veldig bra,

da har jeg blitt litt klokere på valg av deler , veldig lett for meg å bare dra på norwegians da jeg bor 5min unna , men er kanskje ikke de beste valga du finner på alt der , ikke prisene heller kanskje hehe,

da har jeg fått noen ideer her og noen fine nettsider å kikke igjen, det er fint på en rolig lørdag,

arhennie ,swm utgaven ja, fin tråd du hadde der har kikket litt på den nå.

takker igjen får inspill dere, kjempe bra..

Comment

• henning740
                • Oct 2011
                • 25

da er jeg ferdig med alt som er , og har så vitt fårr startet den nå , tullet litt med glødingen og ett par små ting , men er fikset nå og prøver igjen i morgen med fullladet gløder

så nå sitter jeg igjen med ett par spørsmål jeg håper en av dere glupinger kan gi meg svar på

nr 1 : er jeg helt på jorde eller ser oppsetet midt nedenfor ca greit ut ??
                nr 2 : gyro oppsettet midt står litt lenger ned på siden her , her er jeg veldig usiker på hva som er riktig..

det ble futaba 401 med 9254.
                align 600d blader
                hatori 521 lydemper
                og sist men ikke minst futaba 8fg super

har nå sittet og justert og laget meg 3 forskjelig setup :

normal : i denne er dual rate satt til 70 , denne er som dere ser satt opp veldig tamt og rolig

pitch curve : -30 -15 0 +30 +60
                trhotle : 0 25 50 65 80

dette gir meg 2.5grader negativ pitch og 6 grader positiv pitch + att aileron gir 5grader begge veier

idle up 1 : noe mer hissig

pitch curve : -80 -40 0 +40 +80
                trhotle : 90 80 70 80 90

dette gir meg 9grader pitch begge veier, og 6grader på aileron.

idle up 2 :

pitch curve : -100 -50 0 +50 +100
                throtle : 100 95 90 95 100

dette gir meg 10.5 grader pitch , og 6grader på ailoren

kan jo ta med att end pointa er stilt godt ned, og throtlehold og cut er programert

det jeg sliter litt med er forståelse og oppset av gyroen, inne på gyro menyen står det nå som følger :

gv RUD avcs 40% dette gir meg +47 i servo menyen og i HH mode, har plasert talene litt lavere i idle up 1 og 2
                gv2 AIL avcs 40%
                gv3 ELE avcs 40%

gv2 og 3 sliter jeg litt med å forstå , så satt dem bare likt som gv , men hva er riktig her , er dem også i bruk nå eller er dette til noe annet fancy setup ? har litt problemer med å forstå detta gyro greiene.

så vis noen her har litt tid til over for å hjelpe en snill vestfolding, så hadde jeg satt utrolig pris på det
                Last edited by henning740; 28-10-11, 00:25.

Comment

• jnissen
                  • Jan 2011
                  • 145

Er ikke 100% sikker, men trur at de innstillingene du har gjort mtp. gyro er tett forbundet med fbl greie til futaba gy750. Jeg ville brukt en time eller to på research på det, så du er sikker. Det koster deg mindre enn en tullete kræsj

Ble det 8fg? Hvilken versjon har du på SWen i denne? Det har litt å si mtp. hvilken manual man skal finlese for ikke å forstå noenting

Jeg kjenner ikke igjen de beskrivelsen du referer til i forhold til GYRO mixing i det hele tatt, så med mindre jeg har gått glipp av noen essensielt i de forskjellige versjoner av 8fg så trur jeg du vil tjene godt på å sjekke dette nøye.

*tar meg tid til å flekke tak i siste versjon av manualen og forsøker å finlese det umulige*

Yepp. Du er på ville veier er jeg ganske sikker på nå, med mindre du har FBL og GY750. Sjekk side 127&128 (som om det gjorde meg noe klokere!) i manualen til 8fg (http://manuals.hobbico.com/fut/8fgs-2_4ghz-manual.pdf).

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

De throttle kurvene hadde nok vært ok på et el opsett, men virker høye for nitro. Det er lenge siden jeg fløy uten governor, men jeg tror du bør ned på 50-60 på midtstikke (som du har i normal) og så heller litt høyere opp. Dyp v-kurve med expo ON. Sikkert noen her som kan foreslå en bedre kurve som utgangspunkt, men egentlig ville jeg satt inn en governor var jeg deg.

På pitch kurve ville jeg satt 0 - 50 - 100 på idle 1 og 2 og justert i swash menyen til 10 grader +/-
                    På normal ca- 30 - 50 - 100. Slik at du får ca -4 grader med stikke i bunn, og de samme +10 grader som i idle 1,2 med stikke på topp.

Aileron og elevator har jeg normalt satt til ca 8 grader, men på SDX'en fikk jeg maks 5 grader cyclic når jeg hadde 10 grader pitch. Hvis ikke fikk jeg bindinger. Jeg var spent på åssen det ble å fly med, men det fungerte overraskende bra. Mye kvikkere i cyclic enn jeg hadde trodd med så lite. Men hodet er justerbart og med 3D oppsett får du mer cyclic uten at det binder. Du er vel nybegynner og klarer deg fint med 5 grader.

Ellers ser jeg du nevner endpoints. De skal du i utgangspunktet ikke røre (på annet enn throttle servo). De benytter subtrim for å få servohornene i eksakt 90 grader. Prøv å få det best mulig mekanisk før du begynner å subtrimme. Deretter justerer du pushrods for å få level swash. Eventuelt hjelpe litt til med subtrim for å få swash helt rett. Så benytter du endpoints for å rette opp swash på maks og min stikke.

Utslagene på pitch, elevator og aileron gjør du til slutt i swash menyen. Ønsker du forskjellig pitch i de forskjellige flymodusene gjør du dette ved å sette maks ønsket utslag i swash menyen, og så redusere pitch og cyclic på hhv. pitchkurve og dualrates. Anbefaler å legge inn ca 20-25 grader expo på cyclic og rudder.

Når det gjelder gyro så les manualen til 401. Den forklarer vel ganske bra mener jeg å huske. I radio skal du ikke sette så mye greier på gyro. Stort sett kun rudder-retning (servo reversering) og piro rate (dual rates) også selvsagt gain som det sikkert er en egen meny for. Gyro-retning og endpoints setter du på selve gyroen.
                    Last edited by arhennie; 28-10-11, 07:57.
                    arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• henning740
                      • Oct 2011
                      • 25

Originally posted by jnissen
                      Er ikke 100% sikker, men trur at de innstillingene du har gjort mtp. gyro er tett forbundet med fbl greie til futaba gy750. Jeg ville brukt en time eller to på research på det, så du er sikker. Det koster deg mindre enn en tullete kræsj

Ble det 8fg? Hvilken versjon har du på SWen i denne? Det har litt å si mtp. hvilken manual man skal finlese for ikke å forstå noenting

Jeg kjenner ikke igjen de beskrivelsen du referer til i forhold til GYRO mixing i det hele tatt, så med mindre jeg har gått glipp av noen essensielt i de forskjellige versjoner av 8fg så trur jeg du vil tjene godt på å sjekke dette nøye.

*tar meg tid til å flekke tak i siste versjon av manualen og forsøker å finlese det umulige*

Yepp. Du er på ville veier er jeg ganske sikker på nå, med mindre du har FBL og GY750. Sjekk side 127&128 (som om det gjorde meg noe klokere!) i manualen til 8fg (http://manuals.hobbico.com/fut/8fgs-2_4ghz-manual.pdf).
                      takker , da har jeg forandret litt inne på gyro menyen , du hadde rett nå er gy2 og 3 satt til INH altså av.
                      jeg bruker H-3 , da jeg satt opp til 135 swash.

Comment

• henning740
                        • Oct 2011
                        • 25

Originally posted by arhennie
                        De throttle kurvene hadde nok vært ok på et el opsett, men virker høye for nitro. Det er lenge siden jeg fløy uten governor, men jeg tror du bør ned på 50-60 på midtstikke (som du har i normal) og så heller litt høyere opp. Dyp v-kurve med expo ON. Sikkert noen her som kan foreslå en bedre kurve som utgangspunkt, men egentlig ville jeg satt inn en governor var jeg deg.

På pitch kurve ville jeg satt 0 - 50 - 100 på idle 1 og 2 og justert i swash menyen til 10 grader +/-
                        På normal ca- 30 - 50 - 100. Slik at du får ca -4 grader med stikke i bunn, og de samme +10 grader som i idle 1,2 med stikke på topp.

Aileron og elevator har jeg normalt satt til ca 8 grader, men på SDX'en fikk jeg maks 5 grader cyclic når jeg hadde 10 grader pitch. Hvis ikke fikk jeg bindinger. Jeg var spent på åssen det ble å fly med, men det fungerte overraskende bra. Mye kvikkere i cyclic enn jeg hadde trodd med så lite. Men hodet er justerbart og med 3D oppsett får du mer cyclic uten at det binder. Du er vel nybegynner og klarer deg fint med 5 grader.

Ellers ser jeg du nevner endpoints. De skal du i utgangspunktet ikke røre (på annet enn throttle servo). De benytter subtrim for å få servohornene i eksakt 90 grader. Prøv å få det best mulig mekanisk før du begynner å subtrimme. Deretter justerer du pushrods for å få level swash. Eventuelt hjelpe litt til med subtrim for å få swash helt rett. Så benytter du endpoints for å rette opp swash på maks og min stikke.

Utslagene på pitch, elevator og aileron gjør du til slutt i swash menyen. Ønsker du forskjellig pitch i de forskjellige flymodusene gjør du dette ved å sette maks ønsket utslag i swash menyen, og så redusere pitch og cyclic på hhv. pitchkurve og dualrates. Anbefaler å legge inn ca 20-25 grader expo på cyclic og rudder.

Når det gjelder gyro så les manualen til 401. Den forklarer vel ganske bra mener jeg å huske. I radio skal du ikke sette så mye greier på gyro. Stort sett kun rudder-retning (servo reversering) og piro rate (dual rates) også selvsagt gain som det sikkert er en egen meny for. Gyro-retning og endpoints setter du på selve gyroen.
                        takker . da forstår jeg litt bedre da setter jeg meg ned å omprogramerer litt i de forskjelige menyene, godt det det sitter noen med så mye kunskap her inne

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Det er bra. Du får oppdatere tråden din ettersom du kommer i gang. Gjerne litt bilder og greier. Lykke til
                          arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• henning740
                            • Oct 2011
                            • 25

Originally posted by arhennie
                            Det er bra. Du får oppdatere tråden din ettersom du kommer i gang. Gjerne litt bilder og greier. Lykke til
                            det kommer jeg til å gjøre

Comment

• henning740
                              • Oct 2011
                              • 25

da er radio justert , og heli satt opp mye bedre. har nå 10 grader pitch og 5 grader cyclic , og alt ser egentlig veldig rett og bra ut

nå er det bare ett problem igjen , ganske stort ett faktisk også, motor er JÆVLIG tung startet, 1.5 turn ut ga alt for mye bensin , da jeg ett litt kjøring på startern hadde fylt potta , har justret dette ned og fram og tilbake men for ikke tess på det, i tilegg startet jeg med en drill , men syns dette var tungvint og kanskje ikke helt bra da det slo veldig hele tiden , det endte med att jeg dro og kjøpte meg en starter , fikk fyra maskinen en gang, men den stopet strax jeg tok av gløderen , når jeg skulle starte den igjen streika den ny inkjøpte starteren. blir å bytte den i morgen å fortsete å knote

vurderer nesten å dra å kjøpe elektro oppgradering til den , men blir jo ikke helt samme det da , blir vel veldig korte turer og mye lading av baterier kontro fly og ha det gøy..
                              Last edited by henning740; 28-10-11, 17:22.

Comment

Working...