Jeg lurer veldig på om jeg skal våge meg ut med helikopteret i dag. Det har regnet en del før i dag, men har vært opphold i et par timer nå, selv om det er en del skyer. Værmeldingen har meldt opphold fra ca ca i 17-18 tiden, men den er ikke alltid helt nøyaktig... Jeg lurer derfor på hvor godt et helikopter tåler å havne i en regnskur hvis jeg tok sjansen på å ta det ut? Hva med radioutstyret?
Unconfigured Ad
Collapse
Helikopter og regn
Collapse
X
-
Tags: None
-
Elektronikken som sitter inni canopyen sitter ganske trygt mot regn og liknenede nedbør. Problemet somoftest er gyroen, som somregel ikke sitter skult, eller har tak over hodet. Jeg har kassert en gyro etter at jeg mistenker at det var regn som tok knekken på den, jeg trenger vel kanskje ikke å si hva slags merke dette var, men den nye gyroen er hermetisk lukket slik at den tåler nedbør. Hvis det er brytere og ting som en kan justere på selve utedelen til gyroen, så ville jeg ha vært forsiktig med å fly i regnvær.
Ellers så er del særdelses uproblematisk å fly i regnvær. Største problemet er at piloten blir våt( og selfølgelig senderen )
Runar Isaksen
risaksen@bluezone.no -
Jeg flyr caliber 30, og der er det kun haleservoen som ikke sitter under canopyen.. Hvordan er det med rustfaren?Comment
-
Haleservoen er vel vann og støvsikker i de fleste tilfeller vil jeg tro, så det er ikke noe problem.
Rustproblemer er vel heller ikke noe stor problem, hvis du tørker rent helikopteret etter bruk, samt har smørte lager fra før så er dette helt uproblematisk. Rust kommer ikke på et helikopter som er finsprayet med olje fra motor. Å det skal være skikkelig dårlig vedlikehold før du blir plaget med rust, da skal det omtrent stå i dårlig og fuktig miljø til vanlig da. Dessuten er det lite stål på helikopterne, desto mer aluminium, å det ruster ikke, men korroderer
Hvis du orker å stå ute i styggværet, så ut å flyRunar Isaksen
risaksen@bluezone.noComment
-
Blir nok ikke noe flying i dag, da jeg hadde glemt å stille klokken, og trodde det ville være lyst en liten stund tilDa blir det vel også kun helgeflyving frem til våren melder seg igjen også.. Takk for hjelpen forresten. Du har minst tredoblet antall flydager for meg
Vestlandet er litt for vått om høsten.. Hvordan er det med snø og helikopter forresten?
Comment
-
hau.. er ikke snø og regn det samme??
Eneste forskjell er vel kanskje at snø fører med seg mindre temperatur slik at du må justere motoren litt mere en ved plussgrader..........samt at en fryser som fa*n..Runar Isaksen
risaksen@bluezone.noComment
-
Så det byr ikke på noen store utfordringer å fly i snø altså.. Så lenge en unngår meterdyp puddersnø kanskjeMen hvis det er meterdyp pudder er vel sjansene rimelig store for at jeg parkerer helikopteret til fordel for telemarkskiene uansett
Takk for hjelpen!
Comment
-
Det er senderne som er den store bøygen i fuktigt vær, langt de fleste tåler knaptnok å se en regndråpe før det sender flydingsen brått og brutalt til moder jord. bruk en eller annen form for innelukket senderpult/transmitt sendervott eller liknende for å unngå vann/kondens i senderen, da er det bare å fly til fingra ikke vil mere.Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
jeg har en slik tx mitt, http://www.jperkinsdistribution.co.u...%20accessories
Denne har en tendens til å dugge til plast glasset når jeg bruker den. er denne duggen nok til å ødelegge radioen, eller hvør mye kan jeg regne med at den tåler?Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
www.airheads.noComment
-
-
Originally posted by ThomasBjeg har en slik tx mitt, http://www.jperkinsdistribution.co.u...%20accessories
Denne har en tendens til å dugge til plast glasset når jeg bruker den. er denne duggen nok til å ødelegge radioen, eller hvør mye kan jeg regne med at den tåler?Gert Hildrestrand.
Limets Venner.
Valdres Flyklubb Modell
Famous last words? Hey watch this!Comment
-
jeg kjøpte hos martinsen hobby i hønefoss, der jeg bor. du fryser iallefall ikke på fingrene. det er den beste "ikkeflygende" dingsen jeg har kjøpt noengangCompass Odin 90 CF, Futaba 10CG
www.airheads.noComment
-
Jeg for min del ville ikke følt meg trygg på det med duggen...
Det kan skape kondens inne i senderen, og problemet er at dette kan skape korrosjon på loddinger etc inne i senderen...
Og vipps... U got yourself a Nokia....
Dersom det blir liggende dugg på kretskort så kan dette skape kondensatoreffekt spes. i høyfrekvensdelene.. Dette er veldig uheldig mht. frekvenser!
Dette er selvsagt worst case, men jeg synes du bør være forsiktig...
Det vil som regel gå bra, men du vil alltid ha et lite faremoment der...Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment