Announcement

Collapse
No announcement yet.

plassering/hvor fast/smorning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • plassering/hvor fast/smorning.

    Litt domme spørsmål her men jeg må bare finne ut av det. er det av noen betydning hvor på helien gyroen er plassert? nå er den plassert høyt oppe bak rotorakslingen, men i bildene i instruksjonsboka er den plassert ganske langt fremme inni et `rom` der mottakeren etc ligger nå. tegninga viser og at mottakeren skal ligge oppå batteripakken helt fremst i helien. så lurte jeg på hvor hardt rotorbladene skal skrues fast?
    skal maingearet smøres noe?
    det er forresten en concept 30.
    hilsen nybegynneren.
    Roger Danielsen

  • #2
    Vet ikke helt hvor motoren sitter på Consepten, men regelen er at gyroen skal stå der den er minst utsatt for vibrasjon.
    Hvis motoren sitter foran hoved akslen, er det helt greit å sette den bakerst. Bare pass på at du ikke bruker for tykk tape. Da kan du få egensvingninger i gyroen, og det gjør ting mye verre.
    Personlig bruker jeg ikke smøring på main/spur gear, og det funker helt greit. Hvis du smører må du passe på og tørke det rent ofte, for all smøring tiltrekker støv og skitt, og slitasjen øker.
    Hovedrotor bladene skal skrues til slik at de akkurat ikke faller av seg selv når du holder heliet på siden med bladene rett ut.
    Tore

    Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

    Comment


    • #3
      Originally posted by ToreH
      Personlig bruker jeg ikke smøring på main/spur gear, og det funker helt greit. Hvis du smører må du passe på og tørke det rent ofte, for all smøring tiltrekker støv og skitt, og slitasjen øker.
      Du kan bruke teflonsmøremidler i sprayboks som smøres på deler og tørker ut ved fordamping i noen minutter og etterlater tynn hinne som virker smørende.

      Den trekker ikke støv.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        takk.

        ok. tusen takk for godt svar. har det noen hensikt å montere digital servo til gyroen? hva er det som er forskjell egentlig? det er jr-system jeg bruker. er letta nå som jeg vet litt mere. tusen takk igjen.
        Roger Danielsen

        Comment


        • #5
          hva er "main/spur gear"
          Bjørnar, Trondheim
          bkhans-1@broadpark.no
          Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
          Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

          Comment


          • #6
            drev

            det er det store hoveddrevet som drar rotoren rundt. det er vel ikke alle heli som har dette tannjulet som er ca 6/7 cm på tværs. mange heli har vel reimdrift mener jeg. min concept har kunn drev og 0 reim. vet ikke om det kalles main/spur på alle heli. men jeg har det iallefal.
            Roger Danielsen

            Comment


            • #7
              Spur gear er det lille drevet som sitter på motor akselen, og main gear er det store som sitter på rotor akslen. Sorry at jeg ikke forklarte det nærmere.
              Når det gjelder servo til gyroen er det spesielle digitale lynraske servoer som er beregnet til til akkurat dette.
              De forskjellige leverandørene har sin servo som er spesiallaget til formålet.
              En gyro kommer som oftest i sett med servo inkludert.
              Tore

              Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

              Comment

              Working...
              X