Announcement

Collapse
No announcement yet.

hva er rett?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hva er rett?

    var innom.rotorsport. for å se etter ny digital servo netopp.
    da hadde dem en futaba s9254 servo som drar 3,4kgcm.
    så gikk jeg å så på komplette gyrosystemer der samme gyro(s9254)
    følgte med.
    men her var den oppgitt til å dra 4,0kgcm. irriterende feil syns nå jeg.
    er det noen som har en ny digitalservo, eller vet av! er jeg int.
    Roger Danielsen

  • #2
    3.4kg skal såvidt jeg veit være det riktige
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Noen oppgir drakraften ved 4,8 Volt, andre ved 6 Volt! Sannsynligvis drar den 3,4 ved 4,8Volt og 4 ved 6Volt...
      Forhold deg til oppgitte data ved 4,8 Volt som er det vanligste...
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Tror ikke det kan være riktig Joo, siden Futaba på sine hjemmesider ikke vil oppgi moment for denne servoen på 6V, fordi det er "not recommended". Mange digitale servoer tåler ikke 6V, det må man være obs på!

        De oppgir momentet ved 4,8V til 47,2, men det er selvfølgelig ikke kgcm. Jeg er ikke sikker på hvilken betegnelse de bruker, men det er vel ettellerannet x tommer? Noen andre som vet?

        Comment


        • #5
          46 Oz tilsvarer ca. 3,3 kilo.....
          Ja selvsagt tåler ikke alle servoer 6 Volt pleym Mente bare å si at mange av servoene har oppgitt kraft ved forskjellige spenninger... Og enkelte ganger "skrytes" det på litt ved å bare oppgi kraften ved 6Volt.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Er klar over det Joo, men da kom vi jo frem til rett svar også

            Det rare med digitalservoene er at til og med noen av de store servoene ikke tåler 6V, men det er sikkert en grunn til det.

            Comment


            • #7
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment


              • #8
                Roger Danielsen

                Comment


                • #9
                  Grunnen er at digitale servoer trekker vesentlig mere strøm enn de analoge, og med høyere spenning så får man da også høyere effektomsetning i servoen...
                  P=U*I..... Effekt =Spenning*strøm..
                  Ta f.eks. Futaba S148... Det er en analog servo som trekker forholdsvis lite strøm. Den trekker ved 100% belastning ca. 330mAh...
                  Binder den, så spretter det opp i over 600mAh...

                  Ved 4.8V så blir det da en effekt på 1,5W ved 100% belastning...
                  Når den binder så er den oppe i 2,9W.....

                  Kjører vi samme servo på 6V, så vil den omsette 1,98W ved 100% bel. og når den binder så er det oppe i 3,6W..

                  En digitalservo trekker normalt ca. dobbelt så mye strøm, noe som også bidrar til både holdekraft og hurtighet..

                  La oss si at den da har en effekt på 3W ved 100% belasting på 4.8V
                  Når den binder så er det oppe i 6W...
                  Øk til 6V og dette spretter da opp i 4W ved 100% belastning
                  og 7,2W ved binding... I mange tilfeller vil dette tallet være høyere...

                  Det ser kanskje ikke så mye ut, men husk hvor tynne printbaner det er inne i servoene og at varmen fra denne effekten skal gjøre av seg ett eller annet sted...
                  Det er dette som gjør at mange servoer rett og slett "brenner opp".. Altså noen av printbanene brenner av.

                  I tillegg kjører mange med digitale servoer over hele fjøla og alt sammen kjøres gjennom mottagerens spenningsforsyning...
                  Dette skaper varme i mottageren også.

                  Det er den enkle og greie forklaringen på hvorfor mange digitale servoer ikke tåler 6V...

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Alfalfa

                    I tillegg kjører mange med digitale servoer over hele fjøla og alt sammen kjøres gjennom mottagerens spenningsforsyning...
                    Dette skaper varme i mottageren også.
                    Nå blir det litt off topic, men vi sniker'n inn:

                    I en post på RCU ble dette spurt om. Det ble kommentert at det var blitt foretatt en test på en JR mottaker (stod ikke hvilken) og den taklet fint 60 ampere uten problemer. Litt generelt blir det vel, men i praksis tror jeg det blir vrient for modellflyvere flest å komme opp i en slik belastning. Eller hva mener du Geir?
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #11
                      Hei!
                      Ved normal bruk så skal du slite "litt" for å oppnå 60A...

                      (Med mindre du er sinnsvakt hissig på alle rorene og alle 12 servoene dine binder.... )
                      Ikke engang da vil du være i nærheten av en sånn strømstyrke engang..

                      Men det som kan skje, er at en servo ryker og kortslutter innvendig.. (Av f.eks. overoppheting...)
                      Da vil det kunne gå strøm i den størrelsen, men somregel så er det bare et kort øyeblikk før en eller annen bane i servoen, mottageren eller en ledning brenner av...

                      Med 4.8V så snakker vi faktisk 288W... Eller 360W ved 6V... Da går det ikke lang tid før en ledning eller bane er svidd av..
                      At en JR mottager kan tåle sånn strøm i en peak kan nok være mulig, men trolig ikke over flere sekunder... Nå har jeg aldri testet det selv, men jeg synes det høres litt mye ut...
                      6A høres egentlig mere vettugt ut.. Men selv det er MYE...

                      De stakkars mottagerbatteriene leverer sinnsykt mye strøm om de får lov.. Enhver som har hatt ei batteripakke i lomma og greid å kortslutte det har nok oppdaget det! Du fryser ikke på pungen, akkurat... Med mindre du får tatt batteriet ut av lomma (eller fjernet pungen fra området) litt kjapt....

                      Comment

                      Working...
                      X