Unconfigured Ad

Collapse

Governor Hva/Hvordan??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thomas.kjolstad
    • Mar 2011
    • 1247

Governor Hva/Hvordan??

Jeg leser veldig ofte på forumet om governor/turtall etc.

Men hvordan funker det og hvordan setter man det opp?
    Hvorfor bruker man det?

Jeg er ganske fersk enda, begynt å fly litt Trex 700E flydd noe 600 og litt 450, men aldri tenkt på governor. Flyr sirkler og litt 8-tall. Har jeg behov for det? Hvordan setter mann det opp?
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

Les her: http://www.heliproz.com/governors.asp

Og her: http://www.rcheliwiki.com/Governor

Oppsett er ulikt fra merke til merke. Det beste rådet et å lese bruksanvisningen til den governoren du har. Hvilken gov skal du sette opp?
    Last edited by kristianwest; 10-06-12, 08:02.
    Kristian Westgård
    Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

Comment

• thomas.kjolstad
      • Mar 2011
      • 1247

Originally posted by kristianwest
      Les her: http://www.heliproz.com/governors.asp

Og her: http://www.rcheliwiki.com/Governor

Oppsett er ulikt fra merke til merke. Det beste rådet et å lese bruksanvisningen til den governoren du har. Hvilken gov skal du sette opp?
      Takk, men eh... Hvordan vet jeg hvem governor jeg har? He he...

Comment

• jonny
        • Sep 2010
        • 710

På ett elektrisk heli er gov enten en funksjon i esc eller i fbl systemet.
        Endel gov systemer krever sensorer på motor kabler. begynn med å sjekke manual på esc. Hvor bra den innebygde gov'en funker varierer mye fra merke til merke.
        Poenget med gov er att du skal ha ett jevnere turtall igjennom hele flighten, uten att effekt og turtall dropper i slutten.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
        Last edited by jonny; 10-06-12, 08:27.
        ---------------------------------------------
        Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
        Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
        Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
        Mikado logo 600 3D Vbar
        Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

Comment

• kristianwest
          • May 2011
          • 1769

Originally posted by thomas.kjolstad

Takk, men eh... Hvordan vet jeg hvem governor jeg har? He he...

Er det elektroheli eller nitro du skal sette opp? På elektro er gov gjerne i ESC. Enkelte FBL-enheter har også gov.
          På nitro bruker du en egen governor som kobles mellom throttleservo og mottaker.
          Altså er type gov enten navnet på esc, navnet på FBL-enhet eller navnet på boksen mellom servo og mottaker.
          Kristian Westgård
          Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

Comment

• thomas.kjolstad
            • Mar 2011
            • 1247

Ok. Har jeg skjønt riktig er governor viktigst på nitro heli? Eller er det like viktig på elektro? Og at det er vesentlig viktigere for de som flyr 3D etc å ha mest mulig konstant turtall. Men vil tro at etter min type flygning, Som enda er på nybegynner stadie, holder å sette opp throttle curven på radioen riktig. Eller vil jeg merke forskjell på å sette det opp.

Bruker for tiden en trex 450 pro FBL, orginal align motor og ESC, og mini VBar v.5.2. Ser i oppsettet til vbaren at det kan konfigurere governor på den. Men hvordan? Trenger jeg noe ekstra utstyr?

Også har jeg en trex 700E med ice 2, HV 120A og scorpion motor, også med mini Vbar v.5.2.

I 700en er det da innebygd governor i ESC og vbaren? Hvordan blir dette?

Hvordan blir det med throttle curven på radioen hvis jeg setter opp governor?

Her var det mange spørsmål.

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Skal prøve å forklare litt!

Først av alt så bruker du kun den ene eller andre governoren. Aldri begge to! Hvis du vil bruke V-bar så må du i tillegg ha en sensor, feks en slik: MIK4442 Hyperion Phase Sensor - Brushless RPM Sensor
              Denne loddes på ene motorledningen og på den måten kan governoren på vbaren vite turtallet på maskinen din ved en rekke regnestykker. Den er relativt enkel å sette opp etter å ha sett Mr.Mel V-bar videoer.

På en ESC så vet jo den hva den trekker av strøm etc. På denne måten trenger du ingen ekstern sensor, men du setter opp din governor ved hjelp av den Castle ICE USB dingsedangsen. Der legger du inn hvilken pinion du har, hvilket batteri du har, tenner på hoveddrev og motor etc etc. På den måten vet governoren at Okei, på 100% så har du la si 2200 omdr.

En governor har en rekke fordeler. Den beholder for det første turtalet konstant gjennom hele batteripakken. Uten governor vil du ha feks kanskje 2000 omdr når batteriet er nytt og 1800 omdr når batteriet har blitt brukt i 5 min. Har du et litt slitt batteri vil det gi kanskje bare 1900 når det er oppladet og 1700 etter 5 min. Dette kan governoren gjøre noe med. Dette har sine fordeler også i øvelser da du slipper at den dabber av på turtall slik at heliet ikke føles like responsivt og du må på en måte fly det på en annen måte. Iallefall følte jeg det! Du kan til en viss grad kompensere for dette med feks en V-kurve på radioen, men aldri like bra som en ekstern governor.

På feks vbar etter å ha regnet ut turtallet så finner vbar ut at du kan få maks 2200 omdr med denne drevingen du har nå. Trenger du høyere turtall, så må du ha større pinion på motor. En fin "regel" er at det turtallet du vil fly på, bør være ca 80% av maks turtall.

Så kanskje 2000 er det rette her. Da har motoren la si for enkelhetens skyld 20% å jobbe med oppover. Da setter du throttlekurven din til flat 80% på radio. Setter du den til da 82% vil kanskje det være 2050 omdr.

Skjønner?

Comment

• arhennie
                • Mar 2008
                • 4316

På 450 trenger du absolutt ikke governor, men på 700 derimot bør du det. Castle har laget ferdig oppsett for T-rex 700 med Align motor og 120A ESC. Se link: Castle Creations - Castle Link Files for Align Helis
                arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

Comment

• thomas.kjolstad
                  • Mar 2011
                  • 1247

Takk Trulsen og arhennie for utfyllende svar. Da lar jeg 450en være som den er.

Men hvordan vet jeg hvor stort turtall jeg bør legge meg på. Ok med 80% av Max men hva er Max? kommer det Ann på drev og størrelse på motor?

Comment

• Trulsen
                    • Aug 2006
                    • 3411

Takk Trulsen og arhennie for utfyllende svar. Da lar jeg 450en være som den er.

Men hvordan vet jeg hvor stort turtall jeg bør legge meg på. Ok med 80% av Max men hva er Max? kommer det Ann på drev og størrelse på motor?
                    På min 7HV har jeg turtall på 2050 og det er et kompromiss mellom motorkraft, strømtrekk og flytid. Motoren klarer ikke særlig mer uten å bogge og fartsregulatoren lever et trygt og godt liv samt batteriene er lunkne og fine og jeg får akkurat 5min med flytid som er helt OK samt den er ganske kjapp og fin. Dette er på min 7HV og er du relativt fersk ville jeg prøvd meg på 1900omdr på rotoren. Søk på Mr.Mel headspeed calc. Den er svært bra og selvforklarende.

Comment

• jonny
                      • Sep 2010
                      • 710

Cc software v 4.00 og opp fungerer ikke med andre sensorer enn hobbywing sin. Dette hvis du vil kjøre med vbar gov. Men for å bruke cc med intern gov trenger du ikke ekstern sensor.
                      Og hvis du setter opp esc med castlelink kan du bruke set rpm mode på esc. Da sier du til esc hvilke rotorhastighet du vil ha på 30 throttlecurve, og det samme for 70 og 100. 3 forskjellige forhåndsprogramerte hastigheter er mulig altså.

Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

• thomas.kjolstad
                        • Mar 2011
                        • 1247

Flott. Da har jeg fått mye bra input. Da får jeg prøve meg fram litt.

Er governor i ESCen eller med sensor til vbaren det samme hvilken jeg velger. Er det en metode som er bedre en den andre?? Eller blir det "et fett" hvilken metode jeg bruker?

For meg så virker det som governor i ESCen er enklere å sette opp da jeg slipper sensor etc.

Comment

• thomas.kjolstad
                          • Mar 2011
                          • 1247

Originally posted by arhennie
                          På Castle har du ikke noe valg. Du må bruke den i ESC.

Ja det er sant. Men siden jeg også har vbar på 700en i tillegg kunne jeg deaktivert governor i ESCen og brukt den i vbaren.

Spørsmålet var da om det er "et fett" hvilken av de jeg bruker.

Comment

• Trulsen
                            • Aug 2006
                            • 3411

Ja det er sant. Men siden jeg også har vbar på 700en i tillegg kunne jeg deaktivert governor i ESCen og brukt den i vbaren.

Spørsmålet var da om det er "et fett" hvilken av de jeg bruker.
                            Vbar er best men castle er enklest og veldig grei den også. Bruk castle du

Comment

• jonny
                              • Sep 2010
                              • 710

Castle sin interne er nok det enkleste, og fungerer greit nok.

Normalt må gov vente til den kjenner att turtallet synker før den gir mer gass.
                              Vbar's gov gir gass når den gir cyclic input(altså tidligere enn normal gov), folk sier dette gjør att det føles som om det er mer guff i heli. Samtidlig rapporterer mrmel om mindre amp trekk.

Neste versjon av castle firmware skal støtte vbar.
                              Folk rapporterer også att siste versjon (4.01?) fungerer bra mot vbar.(ifølge tråder på helifreak)
                              Men som sagt har det vært endel endringer i måten esc styrer motor på i versjon 4.00, noe som gjør att kun hobbywing brushless rpm sensor fungerer ok mot vbar.
                              De hobbywing brushless rpm sensorene viser seg dessuten å være vanskeligere å få tak i enn umulium.
                              Problemet er tydeligvis att det er svært få som selger de, og prisen er også veldig lav.
                              Resultatet av det er att folk kjøper en haug istedet or en eller to. Og hver gang det kommer inn er det utsolgt på en halvtime...
                              Versjon før 4.00 fungerer med andre rpm/phase sensorer, men er så treg på throttlerespons att det ikke fungerer optimalt.
                              Castle skal komme ut med sin egen rpm sensor, men den er ikke sluppet enda.
                              Mikado logo 600 3D Vbar

Comment

Working...