Unconfigured Ad

Collapse

Er det bare meg ? ...Eller.......? 2.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gøøør Fersk
    • Jan 2012
    • 8

Er det bare meg ? ...Eller.......? 2.

Heisann godt folk!

Ja, da har jeg flydd helikopter i ca 6 mnd. Startet med en Blade 450 3d som jeg lærte å hovre med. Alt gikk over all forventning i starten. Jeg ble raskt litt vell avansert for mine egne ferdigheter, noe som førte til et par tøffe "landinger".
    Fant også ut at Blade`n består av alt for mye plastikk som går i stykker, så jeg kjøpte meg en brukt HK 450 Pro. Måtte selfølgelig "lande" denne også på en uvennelig måte, men aldri så galt at det ikke er godt for noe, har blitt ganske flink til å skru... Desuten er HK`n mye enklere og billigere å reparere!
    Nå kan man kanskje få inntrykk av at det blir lite flyving og masse mekking på meg, men nei da!!! Flyr ganske bra etter hvert, både runder og flipping går greit og med et visst element av kontroll....
    Med mere avansert flyving kom også erkjennelsen av at 450 størrelsen blir fryktelig liten ( les: vanskelig å se ) når den kommer på litt avstand/ høyde. Har ført til et par tre situasjoner med vekslende kraftig puls og hjerte flimmer før jeg har fått kontroll på dævelskapen.

Begynte derfor jakten på et større helikopter, og fant etter hvert en ny Trex 550 E på Ebay ferdig fraktet hit fra Hellas til halve prisen i forhold til Norske nettbutikker.
    Har mekkan og satt den opp selv, test flydd, justert og klødd meg både her og der for å få alt til å funke. Hadde et problem i starten med en liten Tail wag som ikke lot seg justere bort. Byttet ut GP 780 gyroen med en GP 900 og vips så var det i orden, men.......
    Er jo fortsatt temmelig gøøør fersk, så det er jo en ting eller to som jeg ikke helt finner ut av på egen hånd: Ved innstilling av gyroen, og dette skjedde på begge gyroene, etter innstilling av travel limit ender jeg opp med at tailslideren bare kan bevege seg en liten halvsentimeter til hver side. Dette kan da umulig vere riktig?? Når jeg testflyr og gir throttle stikka en litt kraftig pønsj så fyker halen rett høyre og snur helikopteret 90grader. Ved justering av gain får jeg ubetydelige reaksjoner. Har prøvd å finne svar på dette selv, men innser at jeg trenger litt hjelp. Kryper derfor herved over bekken etter vann, eller noe slikt....
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Heisann! Usikker på om jeg svarer på rett ting, men travel limit skal du sette slik at ikke servoen skal kunne "pushe" halemekanikken lenger enn der er vandring på halen. Servo limit skal du selv sette, først ved ene sida og så til den andre. Se i manualen hvordan du gjør dette. Litt vanskelig å forklare men som du ser på bildet her er det denne vandringen du skal bestemme. Servohornet ditt skal være ca 90grader når tail slideren er ca midt på akslingen, altså på den lengste streken på bildet.

Click image for larger version

Name:	end points.jpg
Views:	1
Size:	59.4 KB
ID:	590496

Så, når du gir gass - eller pitch, så går halen ut til høyre? Det betyr at den ikke klarer å holde halen som den skal. Hvilken servo har du på halen?

Du skal sette gyroen til "GY" aller "AVCS" på radioen din for å såkalt heading hold aktivert. Så må du justere gain slik at halen holder. Får du en meget rask oscillering har du for mye gain. Men sakte tail wag har ingenting med gyroen å gjøre dersom du får det. Står den i "STD" er den i rate mode, og dermed vil ikke halen holde når du puncher throttle stikka.

Har du gjort alt dette slik jeg prøver å forklare? :P

Alternativt kan du se på videoen. Den skal forklare det greit nok..

Comment

• JulianS
      • Jul 2011
      • 169

Hvis du ikke får slideren på halen til å bevege seg helt ut til hver side så må du justere opp travel limit på radioen, og kanskje det er justering på det på gyroen også? evt kan det jo være mekanisk, flytt evt staget lengre ut på servohornet
      T-Rex 600efl ar7200bx
      (X) T-Rex 500efl microbeast
      T-Rex 250efl
      Blade McPx x2

(X) Parkzone Extra 300
      (R.I.P.)1.5m balsa P51 Mustang os .46
      Balsa trainer os .30

Comment

Working...