Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorproblem

    Har et Caliber 5 men får ikke start på den.
    Har hatt det inne til en av de som jobber på butikken men han har heller ikke fått det til.
    Ved ett par anledninger har han klart det men da har det stoppet etter 2-3 sek å vil ikke starte etter det.

    Noen som har tips eller kan hjelpe meg, bor i Larkollen.

    På forhånd takk.

  • #2
    For at en glow motor skal gå så trengs det fuel i motoren og gløding på pluggen. Når den ikke starter i det hele tatt så er det sannsynlig at en eller begge delene ikke fungerer.

    1 Sjekk at pluggen gløder med den glødeutrustningen du har
    2. Sjekk at det kommer fuel frem til motoren, du kan gjerne sette dysenåla ut 2,5 - 3 omdreininger uten at jeg kjenner den motoren.
    3. Bruk "fersk" fuel, med minimum 10 - 15% nitro og minimum 15% olje.
    4. Vet ikke hvilken plugg du har men OS #8 er en banker i de fleste 2-takts glowmotor.

    Hvis motoren nå starter men ikke vil gå, så er det overveiende sannsynlig at noe i fuellinjen er blokkert og sørger for at motoren ikke får nok fuel. Sjekk for sprekker og knekk i slangen, at filter ikke er tilstoppet og at klunken i tanken ikke ligger helt inne til bakveggen på tanken, bør være 3 - 5 mm klaring til bakvegg.

    Lykke til - det ordner seg nok
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Takk takk. dette skal sjekkes ut.

      Comment


      • #4
        Siste nytt.
        Fikk en på butikken der jeg kjøpte det til å ta med seg motoren hjem å se på den, fikk den tilbake med beskjed om at den var innkjørt og justert. Bareå fyre opp, som sagt så gjort. Gikk ett par min på tomgang før den stoppet, stoppet også viss jeg prøvde å gi gass.
        No har det stått på hylla å samlet støv en stund da jeg mistet litt gnisten men har no i påsken tatt det fram igjen for har bestemt at i år SKAL det i lufta om så må springe rundt på plenen med det i hånda. hehehe.
        Er det noen her i nærheten (Larkollen, Moss) som har kunnet tenkt seg å hjulpet meg?
        Det ristet litt når jeg fikk sopass turtall at rotoren gikk rundt så er sikkert ikke helt 100% justert så viss en har lyst til å hjelpe meg å få det helt i 100 + prøvd det for å se at alt er iorden så er jeg evig takknemlig.

        Comment


        • #5
          Glemte å ta med at det er snakk om et Caliber 5 med Spectrum DX8 radio. Butikken der jeg kjøpte det er det ikke no hjelp å få no da de har gått konk.

          Comment


          • #6
            tror forgasseren din er feiljustert,

            Comment


            • #7
              TOk av rotorene foran og bak i dag, på med ny fuel og fikk starta det. Gikk mye lenger no enn det gjorde forrige gang jeg prøvde men var to ting som ikke var helt bra.

              1. Kom fuel ut eksospotta sammen med hvit røyk, normalt?

              2. Hadde bare de 2 stabilisatorene på hovedakslingen og det var risting i hele heli`n, justering av stab og hovedrotor? Aksling i ubalanse?

              Comment


              • #8
                Noen som har en enkel bruksanvisning på hvordan bruke pitch gauge?

                Comment


                • #9
                  Røyk og fuel ut av potta er helt normalt. For mager blanding (lean) gir mindre røyk og fuel ut av potta men motoren går fort varm og kan i verste fall skjære seg.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment

                  Working...
                  X