Announcement

Collapse
No announcement yet.

Twisterhavari!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Twisterhavari!

    Hallo alle!
    Dette er min første posting her og Twister er mitt første heli og rc-modell Her er min erfaring etter å ha forsøkt dette i en mnd. cirka:

    Har skiftet 4 senter hubs, 2 halerotor, 1 flybar handle og limt diverse deler på plass igjen. På tross av dette: Twisteren er MEGET sterkt og holdbart og jeg er en elendig flyger

    Så til saken. I går kveld fikk jeg en ufrivillig landing på ryggen og etter det har ikke gyroen funket særlig godt. Før dette hadde jeg en periode med relativt lange og stabile hovringer og optimismen var stor! Var innom Martinsen Hobby og kjøpte et Li-POLY 11.1V 1200mAh, 3 cellers batteri med lader. Ladet dette og plugget det i Twisteren. Satte greiene på golvet hjemme i stuen (heldig vis) og plugget i. Da den grønne lampen lyste konstant dro jeg i gassen og helien tok av, roterende med FULL GASS!! Ingen reaksjon på stikken, mens helien hang i taket. Ikke fikk jeg skrudd av motoren og den gikk på full gass. Hadde dette vært ute i det fri ville jeg ikke sett kopteret igjen noen gang.... men da hadde jeg ikke trengt å male over rotorstripene i taket... Drittum!!

    Nå er jeg grounded og lurer på om noen kan svare meg på følgende:
    1. Er hastighetskontrollen eller gyroen gåen, eller kan det være motoren til halerotoren som har gitt opp, eller begge deler.
    2. Det nye batteriet, er det for sterkt?
    3. Er det jeg som er helt på jordet eller opplever alle så mye kødd med maskinene sine?

    Begynner og angre litt på at jeg ikke heller kjøpte sjokolade for de 2-3 tusen kronene jeg har lagt ut på dette flyet.....

    MVH Trygve. Fersk så det kolder.
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

  • #2
    Hei!
    I vår grundige testflyving (les: herjing) med nye modeller har jeg prøvd 11,1V i HoneyBee'en vår (samme som Twister). Denne tåler IKKE 3S li-po.
    Opplevde akkurat det samme som deg, heli'et stod og snurret i en lampe i butikken helt til batteriet falt ut. Fartskontrollen i dette helikopteret tåler ikke 3s, og du må sannsynligvis ha et nytt kontroll-kort
    Ellers er Twister/Honey Bee et meget holdbart helikopter, og tåler vanligvis masse juling. Men det er klart at noen ganger er man uheldig. Det eneste i e-sky serien som tåler 3s, er CP versjonen som har et annet kontroll-kort.

    mvh
    knut
    Alle nyheter og innlegg skrevet av bruker EleFun.no er automatisk hentet fra blogg.elefun.no .
    Henvendelser angående denne posten rettes til oss her.
    Besøk oss: Webshop | Blogg | Facebook | Twitter | Forum

    Comment


    • #3
      Hei

      Har brukt 2s lipo på min E-Sky helli, som er akkurat samme hellien.

      Med 1200mah batteri har jeg ca. 20min med hovring.

      John
      John

      Comment


      • #4
        Hallo!!

        Her var det mye nyttig info!

        "Denne tåler IKKE 3S li-po.
        Opplevde akkurat det samme som deg, heli'et stod og snurret i en lampe i butikken helt til batteriet falt ut. Fartskontrollen i dette helikopteret tåler ikke 3s, og du må sannsynligvis ha et nytt kontroll-kort"

        Akkurat dette er interessant. Tror faktisk jeg skriver ut dette og tar med i butikken i morgen. Mulig at Martinsen Hobby ikke vet dette.

        Takk for gode svar. Må nok bytte halerotor-motoren også. Den har sluttet å fungere, noe som også kan skyldes at elektronikken er kokt... har også lest at denne motoren ikke holder så veldig lenge. Jaja, det koster å være flyger!

        T
        Trygve M.
        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

        "Not within a thousand years will man ever fly!"
        -- Wilbur Wright, 1901.

        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

        Comment


        • #5
          martinsen vet, eller bør vite dette. les personlig mailen din

          men en av medeierene, Endre Thomasrud har fløyet sin i lange tider med 3s 1200 pakke, uten å bytte så mye som en hekk motor engang, men han har satt på kyosho caliber e24 blader. de har mindre vridning, noe som medfører høyere rotor turtall, men også lavere påkjenning på motoren. tror ikke det har noe for seg men. vet at den 4-1 boksen koster ca 800 kr, og jeg tviler på at du får en ny, uten å betale for den... lykke til
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            Hei ThomasB og dere andre!

            Det er nok den han har hengende med lys på, for anledningen. Han satte opp min Twister som denne, med forlenget padlerstang, Kyosho-blader og hjullåser på padlerne, mye for å få stabilitet i rotoren. Har dette utstyret liggende.

            Jeg fant ut at dette kanskje ikke var så god ide. Helien ble antakelig mer stabil, men jeg har ikke kunnskap nok til å utnytte denne stabiliteten mer enn den som er med ordinær rotorkonfigurasjon. Den ekstra vekten på rotoren førte også til mange av senter hub-feilene. Har derfor byttet tilbake til originakkonfig, bortsett fra den lange padlerstangen, og har samtidig blitt en rescer på å bytte senterhub

            Velger derfor å øve meg på et fly som er litt mere kilent og som responderer raskere. Har ikke kompetanse til å si hvorfor, men det føles mer naturlig. Har skjønt poenget og får av og til helien til å hovre stabilt og godt.

            Jeg bytter inn 3s-batteriene i morgen, til 2s. Mekker litt, setter på nye blader (uten hvitfarge fra taket mitt ) og kontakter deg. Trenger hjelp til å finne ut av hvor fast jeg skal skru bladene, stille inn padlerne og en masse annet

            Hmmm... Ca. 800 for ny 4-1... Jaja. Penger er til for å brukes! 2000 for Twisteren, 2 sett blader + de fra Kyosho = 400. Senter hubber for omlag 400... Ny flybar handler 50 spenn... Og nå ny 4-1 og hekkmotor... Lader til nesten 500 og 3s-batteri til 500... For ikke å glemme to halerotorer... Langt på vei til en Raptor 60 snart? Noen andre enn meg som føler at deleprisene stiger hele tiden? Det er vel slik i modell- og narkobransjen. Hekta er jeg i alle fall, og det er ikke på narko

            T

            PS: Fantastisk forum, dette her!!! Mye akumulert kunnskap for oss grønne håpefulle
            Trygve M.
            Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

            "Not within a thousand years will man ever fly!"
            -- Wilbur Wright, 1901.

            Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

            Comment


            • #7
              Twistern er en gøy liten heli, men den er langt vanskligere å fly enn en nitro heli..

              Så få ikke dåligt selvfortroende for att ting ikke går som du syns det burte med twistern. Det gir dig masse bra øving, og du kommer att synes att fly en større modell er veldigt enkelt i jemførelse..

              Bare "keep it up", så kommer du att bli bra på dette å.

              /James
              Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
              Radio: Hitec Eclipse 7

              Comment


              • #8
                b are å skrike ut når du nærmer deg klar. jeg har en stor elektro modell til salgs hvis du føler at du trenger noe som flyr. twisteren er god den, men det blir som ett leketøy i forhold til sånt som denne(en ikarus eco 8, rotor dia ca 1 meter)
                Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                www.airheads.no

                Comment


                • #9
                  Takker for hyggelig prat på tlf. i dag. Må si at Ikarosen gir skjelvinger... Se f. eks. her:

                  http://www.hobby-lobby.com/media/IK001-Eco8Combo.wmv

                  Hadde vært moro dette, gitt!

                  Da mekker jeg litt og så snakkes vi!

                  T
                  Trygve M.
                  Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                  "Not within a thousand years will man ever fly!"
                  -- Wilbur Wright, 1901.

                  Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                  Comment


                  • #10
                    mm
                    men jeg synes den der virket urolig på nick, men..... trege linker bare kanskje. min er ihvertfall ok på flyginga. he he. rotor bladene er 48 cm på eco 8. noe anna enn de ca 25 det er på twistern da. raptor 30 har 55 til sammenlignig
                    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                    www.airheads.no

                    Comment


                    • #11
                      Hallo alle!

                      Her er en liten oppdatering:

                      Det viste seg at både halerotor-motoren og 4-1 boksen var ødelagt men det blir for mye spekulasjon om dette skyldtes 3s batteriet, ødelagt motor i første omgang eller rett og slett uflaks. Martinsen hobby fikk ikke inn 4-1 boks i forrige uke, men stilte sporty opp med en boks fra ett av eierenes priivate koptere til låns! Flott!! Det er slike bokser på vei til Norge fra England.
                      Så etter innkjøp av ny halerotor-motor, lån av 4-1 boks, skifting av den sedvanelige senterhubben og litt småjustering var kopteret klart til prøveflyging i forrige uke. Og hvilken flyging! Utrolig stabilt!

                      Hygglig var også praten over en kaffekopp hjemme hos ThomasB, samt nærmere studie av flåtiljen hans. Jeg er eget imponert!!! Kjøpte 2 scellers batteri av han. Har funnet ut at man må hekte på såppas mye vekt i fronten på heliet ved bruk av dette batteriet, og det gir begrenset med ekstra flytid, så jeg vurderer å anbefale at Twisteren kun bør flys med originale batterier.

                      Nå har jeg fløyet fire batterier uten treningsunderstellet. Vanvittig mye bedre performance, uten slingring. Til dere som vurderer å kjøpe Twister: Løp og få det overstått!! Regn med noen måneders trening og dertil hørende krasjer og reparasjoner (samt utgifter til deler) men når øye-hånd koordinasjonen først sitter er det givende å ha lært seg noe nytt!!! Slow hadde rett: Man skal aldri gi opp

                      MVH Trygve *Nu gaar alt saa meget bedre* GOD JUL i heli!!
                      Trygve M.
                      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                      "Not within a thousand years will man ever fly!"
                      -- Wilbur Wright, 1901.

                      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                      Comment


                      • #12
                        godt å høre at ting går bra. god jul kara
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

                        Comment

                        Working...
                        X