Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vibrasjoner i Twister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrasjoner i Twister

    Har kjøpt Twister. Det ble for trangt å fly inne, og prøvde det i haven i går kveld, i lyset fra en 40 w pære i en utelampe. Ingen ideell situasjon, men det var lettere å fly enn Piccoloen på EasyFly simulatoren min, som er mitt eneste treningsgrunnlag med heli. Det ble en del hovring, en litt høy tur inn i et plommetre og noen harde landinger. Men det er like helt. Kuult.

    Til poenget: Twisteren vibrerer en del. Flyr med treningsunderstell som "klaprer" i vei. Når jeg holder det i hånda på full throttle kjenner jeg vibrasjonene godt, og ser at halebommen vibrerer en del (i tillegg til at pingpongballene i understellet danser krigsdans (og nå snakker vi om helikopteret!)). Regner med at treningsunderstellet skaper en ressonans som forsterker vibrasjonene. Bør jeg ta jobben med avbalansering av rotorblader etc. (som omtalt i instruksjonsheftet), eller er det ikke til å unngå at et heli med så enkel mekanikk som Twister vibrerer en del?
    Hilsen TomV

  • #2
    Hei.

    Det hjelper med avbalansering av rotorblader. Gjorte selv dette på min ESky(Samme helli fra en annnen leverandør), og det ble vibrasjonsfritt..

    Du kan bruke vanlig svart tape på ett av rotorbladene hvis ikke det er i balanse. Er ikke så mye så skal til.
    John

    Comment


    • #3
      Hei!

      Har selv Twister men er grønn som nysprungen bjerk. Likevel har jeg noen erfaringer å komme med:

      1. Bladene på hovedrotoren er ekstremt følsomme for feil "tracking" (aner ikke den riktige betegnelsen her) Hvis det ene bladet står litt feil vinkel vil du få en "woblete" flyging. Husk på at bladene skal skrus ganske stramt, til forskjell fra andre kopptere, antakelig fordi en el-motor har en tendesn til å gi kraftigere akselerasjon på rotoren. Dette fører til at bladene kan forskyve seg pga g-kreftene. Stram til på bladene

      2. Treningsunderstell er noe nødvendig dritt. Det skaper så mye lumske luftstrømmer at man kan havarere bare på grunn av det. ThomasB har sagt det før, her på forumet, og jeg gjentar det: Få det av så fort du er trygg på landing/take off.

      Twisteren er MEGET stabilt når det er satt opp riktig. En venn hovret min Twister i flere sekunder uten å røre stikken, etter å ha trimmet det riktig. Konklusjonen må bli at man må justere bladene, gjerne hver gang man lander.

      Og en ting til... Her er jeg på tynn is i forhold til årsakssammenhengene, men likevel: Når jeg flyr vil noen ganger gyroen komme ut av tracking og jeg må legge stadig mere venstrestikke mot venstre, for å unngå rotasjon (yaw) mot høyre i hovring. Når dette skjer bruker jeg å lande, koble ut strømmen en stund og koble den på igjen. Da er Twisteren stabil igjen. Kan dette være en justeringsfeil på de to små skruene på 4-1 boksen??

      MVH T
      Trygve M.
      Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

      "Not within a thousand years will man ever fly!"
      -- Wilbur Wright, 1901.

      Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

      Comment


      • #4
        Ved nærmere ettertanke og praksis: Stram ikke til på bladene. La de være så løse at de nesten "klapper sammen" når du holder Twisteren på siden. Bommet stygt i min forrige posting og man lærer noe nytt hver dag

        Beklager feilinfoen!

        T

        PS: Godt heliår-2005 til dere alle!!
        Trygve M.
        Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

        "Not within a thousand years will man ever fly!"
        -- Wilbur Wright, 1901.

        Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

        Comment


        • #5
          Jeg mener man må stramme bladene så stramt som mulig, ellers så vil et blad garantert gå litt bakover i rotasjonsretningen og du vil få "death wobble". Hvis man bare hovrer så vil man ikke merke det, men når man flyr fremover og skal bremse eller svinge litt hardt så får man problemer da det er sånne manøvrer som gjør at bladene svinges bakover.

          Comment

          Working...
          X