Hei.
I dag var værgudene på min side og jeg tenkte at jeg skulle se hvor mye snø mitt caliber 30 kunne blåse bort fra en fotballbane. Da jeg endelig hadde kommet meg ut på banen og fylt tanken var jeg en smule spent. Har ikke hatt anledning til å fly på over en mnd. Jeg startet motoren og flyttet helikopteret ut på den opptråkkede startplassen. Der observerte jeg at rotoren gikk feil
vei (!) når jeg ga gass. Dvs den gikk nesten ikke rundt, for motoren bare ruset. Jeg slukket for motoren, kikket over sakene og bestemte meg for å prøve en gang til. Samme resultat. Jeg hadde tenkt å slutte, men kom på at jeg ikke hadde slukket for motoren på skikkelig vis (throttle cut på radioen). Da jeg startet motoren for tredje gang, nå kun for å få ut fuel, gikk den plutselig riktig vei rundt.
Lykkelig som jeg var, tenkte jeg at nå skulle jeg prøve om helikopteret kunne få deltidsjobb som snøfreser
. Helikopteret løftet seg fint, hovret, gav god respons. Tok et par små landinger, og lekte meg litt. Så begynte plutselig hele greia å riste som et sant uvær. Dette bare et par meter foran meg. Følgelig for å redde liv og lemmer styrte jeg det kontant i bakken fra ca 1m hold. Takk til treningsunderstellet for at det gikk bra. Jeg fant ut at årsaken trolig var at jeg kun hadde festet canopyen såvidt slik at det hadde løsnet delvis. Jeg hadde ikke skrudd det så godt på da alt jeg skulle når jeg startet det var å få ut fuel.
Etter å ha skrudd det skikkelig fast, tok jeg av igjen. Ingen tegn til vibrasjon nå.
Jeg fløy det ca 5-6m fra meg, og så skjedde samme ting en gang til. Helikopteret fikk en voldsom vibrasjon, og jeg måtte trykke det ned i snøen i frykt for at det ville tippe over og lande på siden eller opp ned.
Er det noen som har et godt forslag på hva dette kan vere for noe? Jeg har ikke merket noe slikt før. Har flydd ca 10 tanker på det. Jeg merket også at jeg fikk en nervøs vibrasjon i servoene en gang når det sto i ro på bakken med motoren av.
Alle forslag mottas med takk!
I dag var værgudene på min side og jeg tenkte at jeg skulle se hvor mye snø mitt caliber 30 kunne blåse bort fra en fotballbane. Da jeg endelig hadde kommet meg ut på banen og fylt tanken var jeg en smule spent. Har ikke hatt anledning til å fly på over en mnd. Jeg startet motoren og flyttet helikopteret ut på den opptråkkede startplassen. Der observerte jeg at rotoren gikk feil
vei (!) når jeg ga gass. Dvs den gikk nesten ikke rundt, for motoren bare ruset. Jeg slukket for motoren, kikket over sakene og bestemte meg for å prøve en gang til. Samme resultat. Jeg hadde tenkt å slutte, men kom på at jeg ikke hadde slukket for motoren på skikkelig vis (throttle cut på radioen). Da jeg startet motoren for tredje gang, nå kun for å få ut fuel, gikk den plutselig riktig vei rundt.
Lykkelig som jeg var, tenkte jeg at nå skulle jeg prøve om helikopteret kunne få deltidsjobb som snøfreser

Etter å ha skrudd det skikkelig fast, tok jeg av igjen. Ingen tegn til vibrasjon nå.
Jeg fløy det ca 5-6m fra meg, og så skjedde samme ting en gang til. Helikopteret fikk en voldsom vibrasjon, og jeg måtte trykke det ned i snøen i frykt for at det ville tippe over og lande på siden eller opp ned.
Er det noen som har et godt forslag på hva dette kan vere for noe? Jeg har ikke merket noe slikt før. Har flydd ca 10 tanker på det. Jeg merket også at jeg fikk en nervøs vibrasjon i servoene en gang når det sto i ro på bakken med motoren av.
Alle forslag mottas med takk!
Comment