Unconfigured Ad

Collapse

Spøkelser i helikopteret?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Unexpected
    • Oct 2004
    • 30

Spøkelser i helikopteret?

Hei.
    I dag var værgudene på min side og jeg tenkte at jeg skulle se hvor mye snø mitt caliber 30 kunne blåse bort fra en fotballbane. Da jeg endelig hadde kommet meg ut på banen og fylt tanken var jeg en smule spent. Har ikke hatt anledning til å fly på over en mnd. Jeg startet motoren og flyttet helikopteret ut på den opptråkkede startplassen. Der observerte jeg at rotoren gikk feil
    vei (!) når jeg ga gass. Dvs den gikk nesten ikke rundt, for motoren bare ruset. Jeg slukket for motoren, kikket over sakene og bestemte meg for å prøve en gang til. Samme resultat. Jeg hadde tenkt å slutte, men kom på at jeg ikke hadde slukket for motoren på skikkelig vis (throttle cut på radioen). Da jeg startet motoren for tredje gang, nå kun for å få ut fuel, gikk den plutselig riktig vei rundt.
    Lykkelig som jeg var, tenkte jeg at nå skulle jeg prøve om helikopteret kunne få deltidsjobb som snøfreser . Helikopteret løftet seg fint, hovret, gav god respons. Tok et par små landinger, og lekte meg litt. Så begynte plutselig hele greia å riste som et sant uvær. Dette bare et par meter foran meg. Følgelig for å redde liv og lemmer styrte jeg det kontant i bakken fra ca 1m hold. Takk til treningsunderstellet for at det gikk bra. Jeg fant ut at årsaken trolig var at jeg kun hadde festet canopyen såvidt slik at det hadde løsnet delvis. Jeg hadde ikke skrudd det så godt på da alt jeg skulle når jeg startet det var å få ut fuel.
    Etter å ha skrudd det skikkelig fast, tok jeg av igjen. Ingen tegn til vibrasjon nå.
    Jeg fløy det ca 5-6m fra meg, og så skjedde samme ting en gang til. Helikopteret fikk en voldsom vibrasjon, og jeg måtte trykke det ned i snøen i frykt for at det ville tippe over og lande på siden eller opp ned.

Er det noen som har et godt forslag på hva dette kan vere for noe? Jeg har ikke merket noe slikt før. Har flydd ca 10 tanker på det. Jeg merket også at jeg fikk en nervøs vibrasjon i servoene en gang når det sto i ro på bakken med motoren av.
    Alle forslag mottas med takk!
  • Slow
    • Nov 2004
    • 76

Jag har akkurat varit ute for samme ting med min Caliber30.

Problemet var att jag fick resonans i treningsstellet når jag kom opp over en speciell headspeed. Jag såg det genom att det først begynte å vibrere i "bollerne" lengst ute på stellet, som blev verre og verre, tills hele helin skakete som om den hade epilepsi anfald..

Min løsning: Vekk med treningsstellet

/James
    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
    Radio: Hitec Eclipse 7

Comment

• Unexpected
      • Oct 2004
      • 30

Takker for forslaget, men jeg har aldri opplevd dette før, og jeg fløy ikke noe fort. Har hatt mye større fart før uten at dette har skjedd. Faktisk så kom det første "anfallet" mens jeg hadde det i hover.

Comment

• Slow
        • Nov 2004
        • 76

Det skjedde i hover for mig også.
        Faktiskt så hade jag inte ens begynt på FF da.. Det er min øving akkurat nå.
        Headspeed refererer till hvor fort bladen roterer, ikke hastighet gjenom lufta. Jag gjetter på att mina problem kom fordi jag høll på å kjøre inn motorn, så jag gav den gradvis tynnere blandning, ergo mer hastighet på bladen.

Sjekk tråden "Noen som vill hjelpe mig (Oslo)" for en mer detaljert beskrivelse av mine opplevelser. Inklusive problemet med vibrasjon.

/James

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Vibrasjonen du refererer til skyldes resonans i treningsunderstellet. Dette oppstår ved ett bestemt rotor-turtall. Øk eller mink rotorturtallet og problemet forsvinner.

/Tom Erik
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• Trondhjem
            • Dec 2004
            • 639

Spøkelser i helikopteret

Hei.
            Hvis du er usikker med tanke på trenningsunderstellet.
            Prøv da med et understell fra raptor 30.
            Det er breiere enn Caliber 30 sitt.
            OAF
            Caliber 30FT MiniTitan
            Div Fly
            Radio Hitec Aurora 9
            www.ringerikemfk.com
            http://modelsport.no/

Comment

• ThomasB
              • Aug 2004
              • 1305

næmmen fredriksen da

klona de to kysohoyo haugene dine med kvalitets deler????
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

Comment

• Unexpected
                • Oct 2004
                • 30

Takker for forslagene. Jeg tror jeg kan like så greit forsøke uten understellet, så lenge virasjonen forsvinner. Har dere noen forklaring på fenomenet med at motoren startet feil vei?

Comment

• gultraktor
                  • Mar 2004
                  • 29

jeg tipper at det kan skyldes spøkelser.

Comment

• kyosho
                    • Oct 2004
                    • 118

THOMASB skreiv:
                    næmmen fredriksen da
                    klona de to kysohoyo haugene dine med kvalitets deler????

Hei. kan godt begynne å disse ned på ditt utstyr vist du vil Thomas.
                    Du er nok bare misunnelig anntar jeg, hehe
                    Roger Danielsen

Comment

• Slow
                      • Nov 2004
                      • 76

Originally posted by Unexpected
                      Takker for forslagene. Jeg tror jeg kan like så greit forsøke uten understellet, så lenge virasjonen forsvinner. Har dere noen forklaring på fenomenet med at motoren startet feil vei?
                      Vanligtvis så er det antingen att man koblet startern feil (dette er ikke problemet du har, da enveis klutchen i calibern forhindrer dette), eller så går motorn litt for feit på idle-nåla. Litt for feit her, da kan motorn "snu" sig..

/James

Comment

• ThomasB
                        • Aug 2004
                        • 1305

Originally posted by kyosho

Hei. kan godt begynne å disse ned på ditt utstyr vist du vil Thomas.
                        Du er nok bare misunnelig anntar jeg, hehe
                        he he. neida. Har greit utstyr jeg. Bare ren intern mobbing av mr Fredriksen ang "dissing" av andres utstyr så er det andre som bør få seg en smekk på fingrene før meg vil jeg tro
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

Comment

Working...