Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servo problem i Raptor 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servo problem i Raptor 50

    Jeg har begynt med radio-oppsettet på min nå nesten ferdigbygde raptor 50. Men da jeg første gang oppdaget jeg at samtlige (nesten) av servoene jeg har installert lager mye lyd fra seg når de står stille. Det høres nesten ut som de er bundet opp enda de står i midtposisjon. Jeg bruker nye Futaba S9252 og 9253 med en R-149DP mottaker det skal jo være bra saker eller hva? Er slik ly normalt? Jeg har en Logo 10 med Graupner DS361 servoer og samme mottaker fra før og de gir ikke en lyd fra seg. Ellers så virker det som om de fungerer som de skal, men den lyden fra de synes jeg var litt merkelig.
    Takk for svar.
    RSI

  • #2
    Digitale servos "dirrer" litt i begynnelsen, tills di slitit inn dreven som sitte i dem. Det låter dock mye mindre en når di står bundet opp.
    Se bare till att dina linker går mykt og ikke legger belastning på servot i mid-position, så ska du vare ok.

    /James
    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
    Radio: Hitec Eclipse 7

    Comment


    • #3
      En høyfrekvent lyd er helt normalt fra slike servoer. Om du kobler fra linkene og belaster servoen med fingeren så vil du få den samme lyden.

      Kort fortalt vil servoen "svare" på påsatt belastning ved at servoens kontrollsystem sender en strøm til motoren. På en analog servo blir denne strømmen "klip" opp med en frekvens på 50 ganger pr. sekund. Dette gir en lavfrekvent brumming. Men, på en digitalservo er denne frekvensen mye høyere, tror det er 300 ganger pr. sekund og det gir den høyfrekvente lyden du beskriver. Siden frekvensen nå er høyere er også servoens evne til å akslere eller bremse opp mye bedre, det merker du godt når du belaster en digitalservo så reagerer den momentant. En analog bruker mye lengre tid før den responderer på belastning.

      Håper det var forstålig??
      mer her:
      Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb

      /Tom Erik
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Det kan det nok kanskje være at de ikke er "kjørt inn"... Linkene går helt fint de, men når de binder opp så er lyden verre/annerledes så det kan nok stemme det. Håper det i hvertfall...
        RSI

        Comment


        • #5
          Det Tom Erik skriver stemmer. So no worries..dette er helt normalt!
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Takker for svar Det var foresten en bra og lett forståelig artikkel du hadde skrevet om analoge og digitale servoer Tom Erik!
            RSI

            Comment

            Working...
            X