Unconfigured Ad

Collapse

3gx oppsett.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Terjeeld
    • Sep 2012
    • 5

3gx oppsett.

Hei, har et T-rex 450 pro dfc super combo helikopter og har et par spørsmål.

Er det mulig og bruke sub.trim for og finne 90 grader på servo? eller er dette et "NO NO" ved bruk av 3gx systemet? Tenker da på dette med den nye typen gyro...

Terje
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

Velkommen ombord!

Hvis du setter subtrim til 0, og stikke i center så skal du klare å finne 90grader på servohornet.
    Bare "snurr" 90 grader om gangen, så skal du finne en vei som stemmer 100%
    (Servohornet er nemlig ikke 90/90/90/90)
    Tom I. Arntsen

Comment

• kristianwest
      • May 2011
      • 1769

På FBL-systemer generelt er det "no no" å bruke subtrim. Kom så nær 90 grader som over hodet mulig under mekanisk oppsett, slik Xilian skriver.

På f eks VBar og BeastX har du integrert funksjonalitet som lar deg finjustere swash.

På 3GX kan du imidlertid bruke litt subtrim i radioen for å få helt rett swash. Men dette må du gjøre kun i oppsettsmodus (DIR-mode). Ikke bruk subtrim mens du flyr.
      Kristian Westgård
      Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Originally posted by kristianwest
        På FBL-systemer generelt er det "no no" å bruke subtrim.
        Det varierer fra system til system. På V-Bar bruker man subtrim og endepunkter til å sette utslagene slik slik at de matcher rangen til V-Baren.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

Originally posted by kristianwest
          På FBL-systemer generelt er det "no no" å bruke subtrim. Kom så nær 90 grader som over hodet mulig under mekanisk oppsett, slik Xilian skriver.
          Som jotto skriver så setter man på v-bar endepunkter og subtrim til å matche range i v-bar. På nøyaktig samme måte som man kalibrerer radio mot en simulator.

Forøvrig har det som du sier vært fy med bruk av subtrim, ikka bare på FBL systemer, men og på haleservo på tradisjonell halegyro. Dvs. dette er oppfatningen blant mange når det gjelder halegyroer. Men veldig mange er og av den oppfatningen at det ikke er noe problem. Jeg tilhører de som mener at det ikke er noe problem å bruke subtrim mot gyroer.

Hver gang gyro initialiserer så leser den signalene den mottar i øyeblikket som en null referanse. Om denne referansen inneholder en subtrim i radioen vet ikke gyroen om. Og den den ikke vet har den vel ikke vondt av For det nøyaktige nullpunktet kan variere litt fra radio til radio, og det er jo derfor vi må kalibrere som vi gjør på v-bar og simulatorer. Det eneste jeg kan tenke meg som kan skape et problem er at ved bruk av subtrim så flytter gjerne endepunktene seg noe i forhold til hverandre, slik at maks utslag kan bli noe forskjellig fra side til side, (opp-ned eller høyre-venstre). Det tror jeg har fint lite å si på tradisjonell gyro.

På FBL så blir det jo nøyaktig samme sak. Men kan hende endringer i endepunkt har mer å si her. Det avhenger sikkert mye av type FBL system og hvordan oppsettet gjøres. For om en benytter EPA for å tilpasse utslag ifm. oppsett så er det jo ikke noe problem så lenge man ikke har brukt for mye subtrim. For det gjelder jo utenom gyro også, at man skal benytte minst mulig subtrim for at det ikke skal gå utover utslag og oppløsning.

Nå har jeg selv kun satt opp V-bar og 3G. På v-bart er det jo greit, men på 3G husker jeg ikke riktig. Men jeg vil tro jeg brukte litt subtrim der dersom det var nødvendig. (Jeg gjør alltid hva jeg kan for å få det rett mekanisk først). Hvis ikke er det ikke mulig å få en 100% level swash på center stikke uten å endre på linkelengder. Og for helikoptre der servoer er plassert slik at servolinkene skal være like lange så tror jeg det å fly med ulike linkelengder skaper minst like mye problemer som bruk av litt subtrim.

Ja, det er hva jeg mener om saken. Om det er riktig vet jeg ikke. Det får hver enkelt finne ut av, og vurdere opp mot sine FBL systemer og oppsett av disse. For de som eventuelt er redd for at helikopteret sitt vil dette ned fra himmelen eller begynne å leve sitt eget liv om alt dette ikke er 100% så gjør de ikke det. Det finnes mye dårlige oppsett rundt omkring tror jeg, men det flyr for det. Men om en får oppsettet bra så vil det fly bedre.
          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

Comment

• Terjeeld
            • Sep 2012
            • 5

Originally posted by xilian
            Velkommen ombord!

Hvis du setter subtrim til 0, og stikke i center så skal du klare å finne 90grader på servohornet.
            Bare "snurr" 90 grader om gangen, så skal du finne en vei som stemmer 100%
            (Servohornet er nemlig ikke 90/90/90/90)

Så det du i praksis gjør da er og:

Sette stikke i center deretter prøve og montere servo horn så nært som mulig 90grader (rett ut til siden av servoen?).
            Men hva mener du med "snurr" 90 grader om gangen?
            Når jeg setter støm på servo og subtrim står til null, har jeg vel ingen andre muligheter til og finne 90 grader enn og finne det nærmeste sporet servohornet slider inn på?

Er ny til dette jeg ser dere:P

Comment

• xilian
              Chief Executive Officer
              • Feb 2009
              • 6522

Finner selvfølgelig ikke noe bilde av det nå, men ok..
              Tenk deg servohorn med 4 lange tapper og hull i midten.

1
              2 + 3
              4
              Når du setter stikke og subtrim i center, kan du oppleve at servohornet montert
              med 1 i toppen IKKE er 90 grader. Setter du #2 oppover i stedet, blir det 90 grader.
              Og det er dèt jeg mener med å snurre servohornet rundt til du finner 90 grader på servo/servohorn
              Last edited by xilian; 26-09-12, 14:15.
              Tom I. Arntsen

Comment

• Terjeeld
                • Sep 2012
                • 5

ja okey, nå skjønner jeg. Men dette gjelder jo kun hale servoen siden de tre andre ikke har samme type servohorn, de har bare en "tapp".

Så der har jeg prøvd og finne det hornet som passer best til hver servo og brukt sub.trim til resten.
                Sitte offshore nå og husker ikke helt hvor mye sub.trim jeg brukte, men tror det er litt over 20 på den ene og den andre rundt 30. Den tredje er så og si 90 grader uten subtrim.

Comment

• JHilles
                  • Sep 2011
                  • 70

Undersøk servohornene til SpotOn RC som Elefun selger. Her tilpasser du hornene med en slangeklemme-liknende løsning. OBS!!!!!! DU FÅR FLERE SKRUER SOM MÅ SIKRES MED LOCTITE!!!

Comment

• Rallybadguy
                    • May 2008
                    • 11

Hei.
                    Nå er ikke jeg noen ekspert her, men jeg har nettop satt opp min 3GX med Sub-trim. Ikke noe problem det så lenge du passer på et par ting. Det jeg skriver her gjelder kun cyclic. Aner ikke hvordan det er med rudder... Du kan bruke subtrim og travel adjust så lenge du er inne i DIR setup. Endrer du subtrim/travel senere, så må du gå gjennom DIR setup igjen.

Dette er det jeg har lest meg til via helifreak og mitt flyr helt fint

@ Xilian. Jeg får ikke 90 på noen av mine Hitec 5245 MG med alu horn uansett...
                    Last edited by Rallybadguy; 29-09-12, 19:34.
                    Geir Helge Eriksen

Helikopter
                    Trex-500 oppgradert med 3GX og DFC hode.
                    Blade 400 med Spartan Quark Gyrp, ellers standard.

Fly
                    Snart Microplex FubCub

Radio
                    Spektrum DX7 Heli

Comment

• Trondhjem
                      • Dec 2004
                      • 639

Hei
                      Du får ikke 90 grader på hitec servoer med servohorn
                      da disse har 24 splines på utgående aksel
                      Men 5245 er digitale servoer
                      og de kan programeres
                      Da settes 90 grader og ende punkter via hpp-21, hpp-21 plus eller hfp-25
                      Da slipper man sub trim og alt det der
                      OAF
                      Caliber 30FT MiniTitan
                      Div Fly
                      Radio Hitec Aurora 9
                      www.ringerikemfk.com
                      http://modelsport.no/

Comment

• RCNorge
                        • May 2011
                        • 87

Jeg gjør det slik som du ser i videoen. Jeg er ikke noen ekspert på området selv men det fungerer for meg

Comment

Working...