Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blade 300x m/ AR7200BX BeastX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blade 300x m/ AR7200BX BeastX

    Har etter flere år med glow og elektro fly tatt steget inn i helikopter verden med nykjøpt blade 300x fra smallsize og i dag ble maiden gjennomført med storforsiktighet. har totalt ingen erfaring med heli, men manual og opprett ble nøye gjennomgått og radio dx7 ble programert ref oppsettet fra manualen.
    første test tur ble gjennomført som vist på bildet, ved rundt 50% gass pådrag letter modellen forsiktig og jeg stabiliserer speeden og hovrer rundt 40cm over bakken.
    Modeleen drar da sakte i rettning ca kl 11 og jeh justerer ned farten og lander forsiktig ca 2m fra take-off.

    senere samme dag og nye tester, da med en blomster pinne satt fast i understellet på tvers rett under rotor aksen, så jeg ikke skal velte så lett.
    opplever samme at modellen drar sakte frem og mot venstre. blir testet rolig flere ganger..
    * forslag til fremgangs måte for justering?
    Click image for larger version

Name:	IMAG2004.jpg
Views:	1
Size:	165.6 KB
ID:	632634

    Link til: Small Size Hobbyland AS
    Last edited by xilian; 26-09-12, 08:02.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Du bør aldri feste noen pinner eller noe på ett FBL heli, det kan skape vibrasjoner og forstyrre gyro.

    Var det ikke litt vind i den retninga da? Du må alltid korrigere med stikkene når du skal "parkere" ett helikopter i lufta, det står ikke i ro helt av seg selv
    Men mulig at noen justeringer hjelper litt...

    Comment


    • #3
      Hei! Hva mener du med drar fremover til venstre? Et så lite heli vil aldri fly rett opp og holde seg der. Om du tar den opp i hover, helst en meter halvannen over bakken så du ikke er påvirket av turbulens, holder det seg rolig da, eller fortsatt drifter fremover mot venstre? Har du sjekket at swash er level i beastx menyen? Swash plata skal gå helt beint og fint hele veien opp.

      Comment


      • #4
        Originally posted by halsen89 View Post
        Du bør aldri feste noen pinner eller noe på ett FBL heli, det kan skape vibrasjoner og forstyrre gyro....
        Hva med bruken av trennings understell?
        Ser de har et sett til 400/450, med pingpong baller ytterst. Hos smallsize.

        Hvordan oppfører et fbl system seg i forhold til CG ref fly. Blir ikke helt klok rundt batteri og balanse. Orginal batteriet 1350mha mens 2 ekstra batterier jeg kjøpte med er 1500. Disse veier 11 gram mer enn det orginale.

        Innenfor fly kjenner jeg godt til hvordan egenskapene endrer seg med plassering av batteriet i forhold til.CG.
        * hvordan er dette for et helikopter?
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Treningsunderstell er til flybar helikopter, står i boka til helie ditt at du aldri skal bruke det på fbl...

          Du vet at heliet skal stå helt i ro på flatt underlag en stund etter at du har plugget i strømmen?
          Dette er for at gyroene skal vite hva som er "level" Kan kanskje være derfor at du opplever at det drifter litt og, vis det ikke sto helt flatt.

          Ett fbl system vill vell prøve og holde heliet i samme posisjon som når du plugger i strømmen, og da vil det vell kompansere for den ekstra vekten automatisk når du får det i lufta.

          Comment


          • #6
            Understanding Flybarless RC Helicopters

            Comment


            • #7
              hold den i rotorhodet med pakkene og alt på, strekk ut blader til sidene, se hvor den tilter, FBL heli med feil cg forover kontra hovedrotor vil drifte forover, vi prøvde fly denne på 2200... ikke prøv nm i fast forward selv med bakover elevator.

              kan være en idé å finne en venn som kan fly heli bare for å få han til å sjekke at alt stemmer, men de fleste 300x jeg har sett, har flydd finfint "out of the box" vær obs på "ground wash" fra rotor om du flyr lavt, men selv heli som drifter kan flys fint, prøvd å få det høyere?

              Comment


              • #8
                Blade 300x m/Ar7200 blastX gyro.

                Hvis heliet drar fram og til venstre, er mottiltaket å ta (den høyre) stikka litt ned og litt til høyre

                Vi kan ta en flyøkt i nærmeste framtid, Audun.

                Angående treningsunderstell og blomsterpinner: Jeg hadde tatt det av.
                Last edited by kristianwest; 25-09-12, 05:28.
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #9
                  Originally posted by kristianwest View Post
                  Hvis heliet drar fram og til venstre, er mottiltaket å ta (den høyre) stikka litt ned og litt til høyre
                  Vi kan ta en flyøkt i nærmeste framtid, Audun.
                  Angående treningsunderstell og blomsterpinner: Jeg hadde tatt det av.
                  Du verden for en repons (takk til alle som har gitt mye informsjon), i tråden over.
                  1. Blomster pinnene blir fjernet umiddelbart. (var ikke klar over at FBL systemer skal klare seg uten slikt).
                  2. Har nok vært litt vel lavt og innenfor turbulens "området" da jeg aldri har tatt det høyere en 40cm over bakken.
                  (Hadde lagt ut 7 stk asfalt plater på penen i går kveld og fikk noe stikke trenning i høyde 0->10cm)

                  * Generelt spørsmål:
                  Opplever at helikopteret er veldig "kilent" på stikka, er det noen som bruker "DR oppsett" slikt at man får mer vandring på stikke uten slike store bevegelser på heli'n ? eller er det mest normalt med linær stikke/servo bevegelse...



                  Til kristian.
                  Jeg disponer gymsalen på Kirkeby skole neste mandag 1.10 fra kl 17 - 19, (høstferien) men det er ingen normalt der før 17 da vi starter "barne trenningen normalt" så om du har tid kan vi ta en innendørs event da..
                  * Prates via sms nærmere..
                  Audun Johnsrud
                  Nittedal - HMFK

                  * Flyr divserse planker og noen visper.
                  En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by AudunJ View Post
                    Opplever at helikopteret er veldig "kilent" på stikka, er det noen som bruker "DR oppsett" slikt at man får mer vandring på stikke uten slike store bevegelser på heli'n ? eller er det mest normalt med linær stikke/servo bevegelse...
                    DR og expo!!! men, husk at dette også settes i programmene på beasten, hvilket flyr du i nå? tipper 1 hakk over, så om du skrur ned der vil den også bli lugnere på stikka. nøkkel for ferske rc/helifolk er ofte å dra godt ned på dualrates, og litt expo, men ikke for mye.

                    Comment


                    • #11
                      Hei Audun!

                      Jeg har en 300X som vi har testet for MI. Det er et sabla fint helikopter, men det her noen issues som du skal vite om.

                      - FBL-helikoptre har lett for å overkompensere i takeoff. Du må IKKE røre høyrestikka før du er oppe i lufta. Jeg skiftet to hovedakslinger før jeg skjønte det (har kun erfaring med padlestangheli fra før). Et tips jeg fikk er å ta av fra en bilmatte, type gummi. Eller asfalt. Aldri rett fra gresset. Understellet på Blade 300 er veldig lite, og helikopteret generelt er lite og ganske kilent, så du må være ytterst varsom i takeoff. Størrelsen er en liten ulempe. 300X er billig å kjøpe, og deler er rimelige. Det veier lite og går ikke så lett i stykker. MEN: Pga. mindre størrelse, spesielt på understellet, er det litt vanskeligere å ta av med og lande enn en 450-size
                      - Oppsettet i manualen er VELDIG følsomt. 100 % utslag uten expo er 3D-settings og det må du IKKE fly med om du ikke heter Tom Erik Rolfson. Du bør justere ned til 60 % og bruk en del expo, 20% funker for meg.
                      - At den sklir ut slik du beskriver er helt normalt. Det er det som er å fly heli, det er som å balansere ei bowlingkule oppå en annen Bare bruk trimmene og få den til å stå nogenlunde rett opp mot vinden.

                      Når du knekker hovedmasta (det er bare et tidsspørsmål, den knekker i bolthullet midt på akslingen når rotoren treffer bakken) så må du passe på de bittesmå lagrene som sitter inne i bladgriperne når du demonterer. Når du tar fra hverandre toppen av masta så faller det ut lagre og skiver som er TINY.

                      Du bør ha en hovedaksling og en reserveservo liggende, det er det som går med når du tipper over.

                      Tyngdepunket er ikke følsomt, jeg har forsøkt med flere batterier og det er ingen praktisk forskjell.
                      Last edited by Jon Wold; 25-09-12, 09:39.
                      MVH

                      Jon Gunnar Wold

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Jon Wold View Post
                        Du må IKKE rører høyrestikka før du er oppe i lufta. Jeg skiftet to hovedakslinger før jeg skjønte det (har kun erfaring med padlestangheli fra før). Et tips jeg fikk er å ta av fra en bilmatte, type gummi. Eller asfalt. Aldri rett fra gresset.
                        Dette syns jeg er å overdrive. Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen. Men det er klart - du skal ikke veive rundt med stikkene under take off (eller landing). Trikset er nok å la heliet spole opp til god headspeed med beina på bakken, og så være ganske bestemt / kontant i løftet. Men ikke så bestemt at du spretter 20 meter opp. Så fort heliet er over bakken må du selvsagt ta styring over det.

                        Problemet med gress er at små helikoptre begraves i det. Jeg har en gammel skapdør jeg drar med ut på plenen når jeg leker med MCPXen (eller 130Xn).

                        En annen sak er ground effect. Hvis heliet hovrer lavt over bakken vil det bli påvirket av lufta som rotorbladene dytter mot bakken - og som bakken dytter tilbake mot helikopteret. Er man nybegynner og hovrer lavt med et lite helikopter (ikke en helt utenkelig kobminasjon) vil man fort merke akkurat dette.

                        - Oppsettet i manualen er VELDIG følsomt. 100 % utslag uten expo er 3D-settings og det må du IKKE fly med om du ikke heter Tom Erik Rolfson. Du bør justere ned til 60 % og bruk en del expo, 20% funker for meg.
                        - At den sklir ut slik du beskriver er helt normalt. Det er det som er å fly heli, det er som å balansere ei bowlingkule oppå en annen Bare bruk trimmene og få den til å stå nogenlunde rett opp mot vinden.
                        Ja, foreslått oppsett kan nok være veldig aktivt og kan være lurt å tone ned litt i starten. Men man trenger da slett ikke være 3D-Masters-pilot for å fly med foreslåtte innstillinger. Prøv deg fram med DR og expo til du liker heliet. Når du begynner å få taket på det, ønsker du deg større utslag
                        Last edited by kristianwest; 25-09-12, 09:59.
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Hehe ja det er kanskje å overdrive. Jeg har hatt en bratt læringskurve på FBL-heli, men jeg skulle samtidig ønske at noen hadde fortalt meg om dette fenomenet før jeg lærte det the hard way Å være bestemt i takeoff er kanskje en bedre beskrivelse. Jeg hadde ikke katastrofale problemer med utslagene selv, men jeg har litt større problemer med at det ikke er noen advarsler i manualen om at det er følsomme utslag. Det er en ganske vass modell som du skal ha litt respekt for. Det er samtidig det som er gøy med det
                          MVH

                          Jon Gunnar Wold

                          Comment


                          • #14
                            Jeg synes ikke FBL helis er så ille i takeoff, du kan fint "walk the dog" og skidslide , balansere på 1 skid osv, heck til og med halefinnen til en viss grad uten at fbl kontrollern gjør noe spes gærnt.

                            på maidens pleier jeg stortsett hovre 1-2cm over asfalt for å kontrollere alt

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by AudunJ View Post
                              Du verden for en repons (takk til alle som har gitt mye informsjon), i tråden over.
                              1. Blomster pinnene blir fjernet umiddelbart. (var ikke klar over at FBL systemer skal klare seg uten slikt).
                              Det er ikke slik at FBL systemer klarer seg uten, selv om de er mer stabile enn FB. Det handler vel mer om at FBL heliene er mer følsomme for vibrasjoner, og slike trainer understell er voldsomme vibrasjonskilder.

                              Ellers må du skille på om heli drifter eller om det legger seg over om du skjønner. FBL heli flyr ikke av seg selv, og de holder ikke posisjon av seg selv. Det gyroen forsøker å kompensere for er om heliet roterer rundt sine tre akser. Men hoovrer du og rotoren er tiltet litt så drifter , eller flyr den, i den retningen.

                              Så forresten en kommentar over her at du skulle bruke trimmen til den sto av seg selv. Men det skal du ikke gjøre på FBL. På FB gjør man det, med unntak av på halen pga gyroen. (Trim etter initialisering er det samme som konstant rotasjons signal). Ellers blir det nok lettere å øve litt inne nå heli ikke påvirkes av vind.

                              Forøvrig gratulerer med helikopter Audun.
                              Detta fikser du med litt trening. Er du like tranglært som meg må du bare være litt tålmodig.
                              Litt sim trening hjelper jo og mye.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X