Unconfigured Ad

Collapse

Første flytur uten treningsunderstell

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Unexpected
    • Oct 2004
    • 30

Første flytur uten treningsunderstell

Hei.
    Om en time eller to tenkte jeg å ta min første tur uten treningsunderstellet på. Jeg lurte bare på hvor forskjellig det blir å fly uten understellet, i motsetning til med understellet på. Og er det noe spesielt jeg bør gjøre i forhold til at det er ca 10 minusgrader ute?
  • Isak
    • Apr 2004
    • 680

Ut å fly ! Det garanterer jeg deg (nesten) at det går bra.. Når en for første gang tar av understellet så konsentrerer en seg så mye at det sjeldent går galt. Dessuten er det lettere å fly uten understellet, bedre resposn. Det at det er 10 minusgrader har ikke noe å si, så lenge motoren din går som normalt. Det kan hende du må magre den litt. Men du må bare ut å prøve å se hva som skjer.Det verste som skjer når det er så kalt ute er at en fryser så jææævli på fingra. Lykke til !
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

Comment

• Slow
      • Nov 2004
      • 76

Ser att du flyr en Caliber du å..

Ta en titt på di siste inleggen i "Noen som kan hjelpe mig (Oslo)", så du ikke råkar ut for samme problem som jag gjorde.. Kulden får halebommen att bli mindre tydligtvis.

/James
      Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
      Radio: Hitec Eclipse 7

Comment

• Unexpected
        • Oct 2004
        • 30

Da har jeg hatt det i luften en liten tur. Har ikke vært så nervøs for noe på lenge Etter litt starttrøbbel (dårlig batteri, måtte ta bilen til hjelp) stod det på sin oppmerkede startplass. Etter jeg fikk det i luften, og hadde hatt det oppe en liten stund, begynte halen å slå litt frem og tilbake. Skikkelig ekkel følelse. Det førte til at halen sprøytet litt puddersnø når jeg landet med halen utenfor det opptråkkede området Er det halebommen som har krympet litt i kulden som kan forårsake dette? Hvordan får jeg isåfall strammet inn drivreimen til halerotoren?

Comment

• Slow
          • Nov 2004
          • 76

Det låter akkurat som problemen jag hade.

Det som skjer er att reima till halerotorn er for lang (ettersom bomen er kortere i kulden), og derfor så "hopper" den på dreven. Detter gjør att halen går åt ett hold. Siden overkompenserer gyrot, og så går halen åt andre holdet..

Det du gør er att du losser di fyre skruverne som holder bommen, samt losser litt på haleboms støtten (to skruver). Ta ut helin till feltet, og vent litt (det tar noen minutter innan halenbommen blir kald nokk till å krympe). Dra ut halebomen fra flyet, vilket spenner opp remmen (føl på reima for å føle spenningen i den). Fest alle sex skruver igen. Done.
          Ikke glem å losse på disse sex skruverne og skjut in bommen igen innan du tar in helin i vermen. Hvis du ikke gør dette, så er helt pløtseligt reima for kort, og da legger du mye belastning på den og bomma.

Litt synd att du ikke hant lese mitt svar innan du gav dig ut.. Verkar vare exakt samme orsak, og resultat.

/James
          Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
          Radio: Hitec Eclipse 7

Comment

Working...