Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken Gyro ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken Gyro ?

    Hei. Hvilken gyro er mest gunstig for cali 30?, bruker telebee gr703,Er
    dette dritt ?, den funker greit til meg bortsett fra at helin vil dreie til venstre hele tiden,har prøvd å trimme i mot. JAA, jeg vet at jeg bare
    spør å spør om dumme ting, men sån er det å være super GRØNN

    God Jul.

  • #2
    "Mest gunstig" er ett veldigt relativt begrepp. Kjører selv med ett Futaba GY401, og kjørte innan med ett CSM180.

    Det er enklere å begynne med heading-hold (vilket ditt er), så det burte rekke till det mer grunnleggende. Hvordan gyrot ditt beter sig i litt mer avancert aerobatikk, det er ett bra spørsmål, ettersom det tydligtvis er avsett for ikke-serligt-raske-servos.

    Att helin dreier åt venster, så ska det ikke vare. Og hvis ditt gyro fungerer som andre gyros, så ska du ikke trimme på radion, ettersom hvis du gjør det, så initialisere gyrot feil neste gang du slår på det..

    Vilken radio bruker du? Vilken gain har du satt på gyrot? Har du slått av rev-mixing?

    /James
    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
    Radio: Hitec Eclipse 7

    Comment


    • #3
      Hei,Takk for svaret. ser ut til at gain skruen på gyro sensoren står litt under midtstillingen,vanskelig å se, bryteren som det står reverse på står på 1, ikke on, Radioen heter Hitec Eclipse 7 Qpcm. Er det innstillingen
      for gyroen programert i Radioen ?.Ser at gyro sensoren står litt skeivt , kan det ha noe med saken å gjøre ?

      Comment


      • #4
        Fannt en side som kansje hjelper dig: http://www.crazyhobby.net/tsetup.html

        Ok, gør følgende test.. Slå på sendere og modell. Vent till gyrot initialiserat sig (du merker att det rykker till i haleroder).
        Gør fullt utslag åt venster eller høger på rudder, og låt stikka gå tillbake till mitten. Gick rodret også tillbaka till mitten ?
        Hvis den gjorde det, så er du i "normal mode", det vill sige att du ikke er i heading hold mode.

        Sig till hvis rodret går tillbake eller stannar i en ytterposisjon. Så tar vi feilsøkningen derifra.

        /James
        Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
        Radio: Hitec Eclipse 7

        Comment


        • #5
          Hei, endelig kom jeg inn på forumet, er det pc`n min som er rar eller
          har det hvert noe feil?
          Uansett, har testet som du sa å det som skjer er at roret går sakte helt ut
          til høyre, så blir det stående der.

          Comment


          • #6
            1) Gyroen kan gjerne monteres på skrå sett ovenfra. Men, bunnplaten av gyroen må være montert plant.

            2) Reset alt av revo-mix, subtrim osv....

            3) Finn ut om du har satt gyroen i "normal" eller head "lock mode". Sett den i normal-mode. Sett alle trimmer på senderen i 0-posisjon. Også sub-trim. Pass på at servoarmen på servoen er montert 90 grader på støtstaget til halen. Prøv litt forskjellige rorhorn, evnt. ett som er u-boret slik at denne vinkelen blir så nære 90 grader som mulig. Bruk sub-trim for å ta den siste finjusteringen. Juster støtstaget til halen slik hale-pitchen blir som beskrevet i manualen til helikopteret (4-5 grader). Start opp og fly. Vær litt forsiktig......

            4) Modellen vil mest sannsynlig rotere en eller annen vei. Bruk sub-trim for å justere bort denne rotasjonen. Land og merk deg hvor mye pitch det er på halebladene. Bruk f.eks ett skyvelær og mål distansen fra akslingen og inn til pitch-slideren. Reset trimmen din og juster støtstaget slik at pitch-slideren kommer tilbake der det var når helikoptret sto stille. Ta en ny test og foreta evnt. justeringer. Nå er grunninnstillingen gjennomført og du kan teste med gyroen i "head-lock" modus.

            5) Oppdager du "drifting" i "head-lock" modus kan du prøve å trimme det vekk med litt subtrim. Det vil virke en stund, kanskje en hel tur, før gyroen begynner å drifte igjen.

            6) Alt dette står godt beskrevet i manualen.

            Skulle alt i manuelen slå feil og du har fått penger til jul ville jeg kjøpt en Futaba 401. Den er latterlig enkel å sette opp og har så å si ingen drifting.


            /Tom Erik Smedal
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment

            Working...
            X