Unconfigured Ad

Collapse

Første helikopter

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harley
    • Dec 2004
    • 112

Originally posted by Nils Olav
    Hei Dr.Phil.
    Futaba 3001 fungerer helt sikkert bra de.
    Nå vet ikke jeg hvordan du flyr, men for de aller fleste holder det med std servoer i starten.
    Så sant man ikke har ccpm helikopter.

Thomas, jeg skjønner hvorfor du fikk den vekten du gjorde hvis du bruker SUB C 1700Mah celler, men da er jo vitsen vekk.

/Nils Olav
    Vis det er meg du tenker på så flyr jeg ikke noe nå så det blir sikkert forsiktig i begynelsen siden jeg er helt ny.
    R50 er vel ikke ccpm? hva er det for noe egentlig?
    Big Boyz, Big Toyz

Subaru Impreza landmax2
    Mad Force
    Nitro tracker
    Raptor 50
    JR 9x

Comment

• Tom Erik
      • Feb 2004
      • 1601

Harly, bruk de servoene som følger med radioen din. De holder i starten, men når du begynner å dreisen på flyvingen, er servoer det første stedet å oppgradere. Spesielt pitch-servoen. 401 gyro er også riktig valg. Du trenger ikke turtallsregulator før du begynner å fly veldig avansert 3D.
      Kjøp den dyreste radioen du har råd til,- JR 3810/9X eller Futaba 9c er knallbra valg, gjerne brukt. Dette er kvalitetsradioer som fungerer i mange år!

Du spør hva CCPM er, jeg vil anbefale deg å ta ett søk på RunRyder eller google på CCPM vs eCCPM. Dette er ett tema som er diskutert mye, og det finnes masse illustrasjoner som forklarer dette bedre enn hva jeg kan.Jeg kan iallfall prøve å forklare hovedforskjellen:

Alle helikopter som har justerbar pitch har en form for CCPM eller "Cyclic/Collective Pitch Mixing" og dette kan gjøres mekanisk "mCCPM" eller elektronisk "eCCPM". Når man i dagligtale snakker om CCPM så er det alltid den elektroniske miks (eCCPM) metoden det refereres til. Altså er "Standard" en mekanisk måte å mikse på og CCPM er den elektroniske.

På et "standard" oppsett er det 1 servo for pitch, 1 for elevator og 1 for roll. Mellom servoene og swashplata er det ett miksesystem som sørger for at uansett hvor mye eller lite pitch du har så vil alltid elevator og roll oppføre seg normalt. Når du gir høyderor så er det bare elevator-servoen som beveger seg og swashplate vipper frem eller bakover. Tar du balanseror vil kun roll-servoen bevege seg og swashplate vil vippe sideveis. Pitch-servoen løfter eller senker swashplata.
      Millennium, Raptor 50-90 er helikopter med mekanisk miksing og Caliber 30 kan bygges med det.
      Generellt er ett godt mekanisk system mer "smooth" å fly med enn CCPM, det finnes aldri koblinger mellom aksene og du kan bruke hva som helst av servoer. Siden du bare har en pitch-servo bør denne være sterk.

På et elektronisk mikset system er alle servoer i prinsippet koblet rett i swashplata med en gitt vinkel og det er et program i senderen som mikser dette slik at når du tar høyderor så beveger servoene seg slik at swashplate kun vipper frem og tilbake. Gir du pitch vil alle servoen løfte eller senke swashplata osv... Ideen med elektronisk CCPM er at servoene skal jobbe sammen når man bruker pitch, elevator eller roll for å få større nøyaktighet og respons. Som oftest er stagene fra servoene koblet til swashplata med 120 graders inndeling (120graders CCPM). Men, 90 grader (både 3 og 4 servoer) og 140 grader finnes også.
      Caliber 30 kan bygges med CCPM, Fyru og Vigor er helikopter med eCCPM.
      Generellt er elektronisk CCPM mer aggresivt å fly med, men krever spesielt gode servoer og nøyaktig oppsett for å hindre koblinger mellom aksene. Her har du tre servoer som går parallellt når du gir pitch.

Håper det var litt oppklarende....

/Tom Erik Smedal
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

Comment

• Øyvind S
        • Oct 2004
        • 42

Angående radio!

Jeg var også på utkikk etter en brukt Jr eller Futaba radio, men det var jammen ikke lett å få tak i ( i og for seg et veldig godt tegn) Jeg endte opp med å bestille 9x 'en min fra cyberheli.com Det var en helt uproblematisk handel, og med en bra dollarkurs sett med norske øyne fikk jeg min radio inkl. frakt for ca 4500. Og det var da med DS8301 servoer!!!
        Mugen Seiki/RB Concept/Futaba 3pk
        Raptor 50v2/JR 9x

Comment

• sc
          • Dec 2004
          • 118

elefun.net selger jr x 3810 for 4300.
          Dette er en super radio!

Comment

• Harley
            • Dec 2004
            • 112

Noen som har prøvd denne JR X-2610
            Big Boyz, Big Toyz

Subaru Impreza landmax2
            Mad Force
            Nitro tracker
            Raptor 50
            JR 9x

Comment

• Nils Olav
              • Mar 2002
              • 152

Harley. Regner med du fikk de svarene du trengte av Tom Erik.
              Jeg har ikke prøvd JR x-2610.
              Cyber Heli er nok det billigste stedet man kan kjøpe radio (det meste forresten)
              /Nils Olav
              Nils Olav Moe

Elefun
              www.artistic3d.net
              www.3dpilot.net

Comment

• Harley
                • Dec 2004
                • 112

jo fikk vel det takk får svarene foresten.
                Problemet mitt er at jeg ikke har så mye penger og legge ned i en sender.
                Big Boyz, Big Toyz

Subaru Impreza landmax2
                Mad Force
                Nitro tracker
                Raptor 50
                JR 9x

Comment

• ThomasB
                  • Aug 2004
                  • 1305

JR PCM9X med 4 digitale DS-811 og R900S mottaker koster 5800 hos helizone. så pris hoppene er ganske store ja. jeg personlig kjøpte radion min hos dinohobby.dk. han sendte radion som personlig gave så jeg slapp norsk mva. dessuten trakk han fra den danske mva også. betalte rundt 4700 for radio og koffert til den med servoer
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Jeg kjøpte min Futaba 9CHP fra Dino Hobby uten servoer, men med batterier og mottager for 3000.

Jeg hadde faktisk forventet å betale moms. men da den ankom sto det på pakken at verdien var Kr 600 og tollvesenet hadde tydeligvis funnet ut at moms ikke var nødvendig for jeg har ikke fått noe regning enda. Jeg får posten til å fortolle varene for meg. Jeg skal ikke klage, jeg betaler mye skatt fra før. Det ble mye penger spart i forhold til å kjøpe den i Norge.

Comment

• Arild Johansen
                      • Jan 2004
                      • 426

Originally posted by tahustvedt
                      Jeg kjøpte min Futaba 9CHP fra Dino Hobby uten servoer, men med batterier og mottager for 3000.

Jeg hadde faktisk forventet å betale moms. men da den ankom sto det på pakken at verdien var Kr 600 og tollvesenet hadde tydeligvis funnet ut at moms ikke var nødvendig for jeg har ikke fått noe regning enda. Jeg får posten til å fortolle varene for meg. Jeg skal ikke klage, jeg betaler mye skatt fra før. Det ble mye penger spart i forhold til å kjøpe den i Norge.
                      Ja det er jo en idè å få utenlandsbutikken til å oppgi et lavere beløp en hva det faktisk er. Det er vel knapt noen hemmelihghet lenger.....

9CHP er en bra radio til en ikke allt for høy pris! Den holder vel for folk flest. Mange der i bland meg selv setter vel kanskje kravene til radio noe høyt. Jeg gikk fra en gammel FF7 fra 90 tallet til 9CHP. Vel den største fortjeneste var mikserne som tillot meg å ha roll/elevator mikset med throttel som master. Da slipper jeg turtallsdropp når i øvelser som tar mye cyclic-pitch. Jeg kunne jo ha løst det med governor Men de øvelsene som sitter lengst inne fløy jeg like godt med FF7'en. Hodet, refleksene og kontrollert fremdrift er vel helikopterpilotens største utfordring. Hovedsaken med utstyret er at det sikkerhetsmessig holder stand. Servoer som brenner, batteripakker som dropper for tidlig, motorer som stopper, mekanikk som svikter er det som setter mange tilbake.

Det minner jo meg selv om at jeg må få inn en header-tank på R30'en min. Krasjet nå rett før nyttår da jeg trakk voldsomt med G-krefter i noen svinger med lite fuel på tanken. Det skjedde med full collectiv og mye cyclic inne så bladen stoppet umiddelbart. Det ble den slappeste autoen jeg har gjennomført. Heldigvis fikk jeg eller tilfeldighetene til at helikoptert landet på fremdel av understell og ramme, så skadene ble minimale.....

Jeg tror at de fleste bør velge utstyr etter aktivitet, ferdighet, ambisjoner og lommebok. Det fortvilet å svi av så mye penger at man ikke kan bygge opp helikopteret etter en krasj. Når man endelig får det på bena ( meiene ) igjen er man så nervøs for å krasj at man blir hemmet i flygingen. Har sett mange som stagnerer og faktisk faller tilbake da helikopteret blir for dyrt i forhold til ferdighetene og lommeboka. Hovedsaken er å ha det gøy
                      Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                      AHMHK

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

Jeg tror at de fleste bør velge utstyr etter aktivitet, ferdighet, ambisjoner og lommebok. Det fortvilet å svi av så mye penger at man ikke kan bygge opp helikopteret etter en krasj. Når man endelig får det på bena ( meiene ) igjen er man så nervøs for å krasj at man blir hemmet i flygingen. Har sett mange som stagnerer og faktisk faller tilbake da helikopteret blir for dyrt i forhold til ferdighetene og lommeboka. Hovedsaken er å ha det gøy
                        Endelig noen som snakker mitt språk (nybegynnersk)!
                        Jeg skjønner godt at dere som har fløyet en stund vil ha dyre sendere og utstyr generelt, men for en som er ny spiller det vel liten rolle hva som sitter i maskina så lenge den flyr i henhold til nettopp ferdigheter og ambisjoner.

Jeg har bestilt meg radio og den er for tiden i postens hender (håper den kommer snart). Utover våren vil planen for innkjøp av heli bli lagt i detalj, sikkert hundrevis av ganger

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å satse på elektro pga. at jeg da kan ta det med på hytta og bruke det hjemme (har få naboer). Nå er det noe år siden jeg hørte et glow heli i lufta, men jeg mener å minnes at det var litt støy...

For å pense litt inn igjen på "Første Heli": Hva mener dere, glow eller elektro? Fordeler / ulemper? Hva med ting som flytid, morro-faktor, muligheter, krav til utstyr (=tykkelse på lommebok for å drive med det), driftskostnader osv.

Vurderte Twister ol. en liten periode men syntes det ble for spinkelt, vil bruke det ute også selv om det ikke er 100% vindstille. Har nå kommet meg opp på Align TRex 450x, men innen sommeren kan det jo hende jeg har kommet meg helt opp på Raptor 50 stadiet jeg også. (Føler vel at elektro er litt sett ned på her inne. Bare en betrakting jeg har gjort meg som delvis utenforstående, enn så lenge)

EDIT: Når jeg får meg fast jobb og ikke går på "gratis" høgskole, om ett par år, kan det tenkes at jeg legger ei månedslønning eller to på bordet og kjøper det dere så gjerne vil at vi skal kjøpe oss som nybegynnere. Det jeg kjøper i år vil da antaglig bli mer ett leketøy til avveksling.

Men så er det jo de der ute som tjener forholdvis bra og som skal starte med heli / rc så saken har jo to sider. Billigst start som mulig og best start som mulig...
                        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• ThomasB
                          • Aug 2004
                          • 1305

jeg har testa en raptor 30 som en kamerat av meg har konvertert til elektro. den støyer også ganske formidabelt vil jeg si. nesten på linje med en 30 size fuel heli, som faktisk kan dempes mye med en god potte.
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

Comment

• esmel
                            • Dec 2004
                            • 2830

Det er noe jeg også har lagt merke til på noen filmklipp, at elektro også bråker en del. Som sagt startet jeg med twister-tanken som jeg velger å kalle den. Da så jeg liksom ikke bråk som noen problem, nå som jeg er inne på litt større heli kommer det med bråk inn igjen.

Hadde vært artig om noen andre også kunne si noe om elektro og støy. Så et lite elektro fly for ikke så lenge siden, det bråkte jo bortimot nesten like mye som en liten glow-motor.

I mitt tilfelle vil kanskje ikke maks effekt være målet, men et heli som ikke bråker all verden. Elektro eller glow spiller ikke så mye rolle vil jeg tro når sommeren (og pengene) kommer og jeg skal ut å handle... Ihvertfall slik jeg kjenner meg selv...
                            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Arild Johansen
                              • Jan 2004
                              • 426

Det er noe jeg også har lagt merke til på noen filmklipp, at elektro også bråker en del. Som sagt startet jeg med twister-tanken som jeg velger å kalle den. Da så jeg liksom ikke bråk som noen problem, nå som jeg er inne på litt større heli kommer det med bråk inn igjen.
                              På nært hold synes jeg enkelte elektrohelier bråker relativt mye, men lyden bærer ikke så langt på et glowhelikopter. Motorhviningen fra en 50 som går på 16000rpm kan høres ganske langt. Elektro bråker definitivt mye mindre for omgivelsene.

Når det kommer til hvilket valg så mener jeg RC-hobbyen uansett om det er fly, helikopter, båt eller bil er en hobby som man får mest igjen ved og drive den sammen med andre utøvere. Jeg oppfordrer derfor alle nybegynnere tiil å ta kontakt med en lokal klubb. Da kan man se litt hva lokalklubben bedriver og hvike anbefalinger de har.

Mvh. Arild

Uten og ha prøvet alle mulige slags flyvedoninger mener jeg at Raptor 30 eller 50 definitivt er noe som gir mye valuta for pengene. Det medfølger selvfølgelig kanskje en høyere inngangsbilett, men med Raptorene kan man vokse lenge og langt. Jeg tror ikke jeg rekker å vokse i fra mine før jeg er dau! Tenker man konkurranse blir selvfølgelig situasjonen annerledes, men til hyggetimer på stripa er det fullstendig nok. Det utroligste med det hele er at man ikke trenger og overså helikopteret med dyre optionsparts for at det skal fungere tilfredstillende.
                              Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                              Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                              AHMHK

Comment

• esmel
                                • Dec 2004
                                • 2830

Kommer til å bli med i den lokale klubben, så det er sagt. Jeg var med der litt før når jeg hadde fly. Men når det er sagt så tror jeg de fleste timene vil bli fløyet på hytta om sommeren rett og slett fordi jeg mer eller mindre bor der om sommeren og egentlig har alt jeg trenger der. Samtidig er det jo stas å se hva andre har klart å skru i sammen, inspirasjons kilde nr. 1 det, er det ikke?

På nært hold synes jeg enkelte elektrohelier bråker relativt mye, men lyden bærer ikke så langt på et glowhelikopter. Motorhviningen fra en 50 som går på 16000rpm kan høres ganske langt. Elektro bråker definitivt mye mindre for omgivelsene.
                                Det jeg var litt på utkikk etter å få svar på

Andre fordeler ulemper med glow/elektro?
                                Espen Melby

Comment

Working...