Announcement

Collapse
No announcement yet.

Er pitch koblet till collective på noen måte ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Er pitch koblet till collective på noen måte ?

    Då er det dags for ytterligare en del i sagan om james som lerer sig fly helikopter.

    Begynte å med litt hovring idag, og justering av throttle-pitch kurvor på idle-up. Når jag blivit nøjd med disse, så begynte jag å "leke" litt.
    Allt gick fint, men jag har noen justeringer kvar tills jag ska begynne med aerobatik.

    Men... Jag har oppdaget att når jag jobber litt hårdare med collective, så har helin en tendens å pitche framover når jag drar på for å stige, og pitcher bakover når jag senker collective.
    Er dette normalt ?

    Har for øvrigt bytt om på helin så att den er FRS istedet for RRS (skifte till normal delta). Merkte knappt noen skillnad på stabiliteten.

    /James
    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
    Radio: Hitec Eclipse 7

  • #2
    er helikopteret ditt i 100% balanse? hvis det er litt framtungt vil det jo dra seg fremover vel full gass/pitch, og da virker det som om cyclic pitch og collective kan vare kobla sammen
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

    Comment


    • #3
      Jeg forstår ikke helt hva Thomas mener, men det at maskinen går fremover når du stiger og bakover når du synker har ingen ting med verken balanse eller elev/ailron- mix å gjøre. Var det du som hadde en Caliber 30? Bruker du CCPM? I så fall er det det som er synderen. Det er veldig vanskelig å få til ett bra CCPM setup og det krever gode servoer.

      Slå på radio og helikopter. Dra pitch og følg svært nøye med på swashplata. Jeg tror du vil se at den beveger seg litt fremover når du drar positiv pitch og litt bakover når du drar negativ. Med standard servoer er jeg nesten sikker på at den også beveger seg litt sidelengs, eller "wobler" litt på vei fra topp til bunn. Ikke bry deg så mye om det... enda. Kontroller at alle servohorn står 90 grader på stagene osv... Det er helt sikkert litt å hente på det. Om feilen vedvarer så kan du lage en miks (pitch-elev) for å få dette vekk.

      Med litt fin-skruing bli dette sikkert hur bra som helst

      /Tom Erik
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Jo, jag konfererte litt med folk fra england og usa på en chat og vi kom fram till att det troligen er CCPM mixingen.

        Calibern har 120 graders CCPM med en link fram, og to på "siderne" av swashen. Så, den enkla løsningen borde vara att ge ett par procent extra ATV på det servot.

        Jag får ta og justere idag, og se om det hjelper når jag flyr imorgon.

        Takker for hjelpa,
        James
        Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
        Radio: Hitec Eclipse 7

        Comment


        • #5
          Hei.
          Hvilke servoer bruker du James?
          Man trenger meget presise servoer for å få ccpm maskin til å fungere bra, jeg hadde tidligere JR 8300 i min Fury det var IKKE bra.
          Byttet til Futaba S9252 og problemene var borte.

          Det er så klart en forutsetning at ting er riktig mekanisk, jeg ville også gjort som Tom Erik foreslår, lag en mix Pitch til Elevator hvis du ikke blir kvitt problemene.
          Dette er har ikke noe med CG å gjøre.

          Når du gir pitch skal helikopteret gå rett opp, hvis det drar til en eller annen side er det noe feil.


          /Nils Olav
          Nils Olav Moe

          Elefun
          www.artistic3d.net
          www.3dpilot.net

          Comment


          • #6
            Det er relativt billige servos i den.. Hitec 422 hvis jag ikke minns feil.
            Okay, de er ikke de raskeste eller mest precisa servos på markedet, men jag har sjekket så bra jag kan att di følger varandra exakt i hastighet. Tror ikke det oprecise servos som er problemet, ettersom feilet er der hela tiden, og beter sig på samme måte hver gang.

            Men, jag veit hvor viktigt det er med precise servos. Det sitter digitale Futaba servos i min Fury, og nesten 5000 kronor i servos på min Raptor 90.

            Jag ska sjekke att swashplatta er vågrett i alle nivåer på pitchen, og hvis det ser OK ut, så blir det en liten mix.

            Åter igen, takker for hjelpa,
            James
            Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
            Radio: Hitec Eclipse 7

            Comment


            • #7
              Hvis den ene servoen ikke har like stor vandring som de to andre, har du problemet der hele tiden.
              Har selv erfart dette med JR NES 8300.

              Det er ikke så farlig at de ikke er så raske, men de MÅ gå helt likt så lenge du skal bruke de på ccpm, i Raptoren vil du ikke slite med dette.
              Hvilke servoer bruker du i Furyen din?

              /Nils Olav
              Nils Olav Moe

              Elefun
              www.artistic3d.net
              www.3dpilot.net

              Comment


              • #8
                Bra spørsmål.. Har faktiskt ikke sett på dem. Kjøpte maskinen brukt fra en fyr i USA.
                Det visar sig att det ikke var digitale..

                S9001 på CCPM, S9253 på halen og S3001 på throttle.

                Har ikke sjekket igenom denne maskinen nokk for å ha sett på hvor exakt CCPMen er, men det er kanske bud på å oppgradere till 925x på CCPM og throttle. Er ikke helt happy med analoge servos..

                Hvor får du tag på Fury deler i norge? Eller bestiller du kansje fra USA ?

                /James
                Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
                Radio: Hitec Eclipse 7

                Comment


                • #9
                  Hei.
                  Om 9001 er presise nok vil jeg ikke svare på uten å ha testet de (men jeg tviler litt på det),men hvis du skal bytte, så kan jeg annbefale 9252.

                  Jeg Kjøper Fury deler fra:
                  Cyber Heli (Hong Kong)
                  Rotordisc'en (Danmark)
                  Rick's (USA)

                  Har du testet Furyen din?

                  /Nils Olav
                  Nils Olav Moe

                  Elefun
                  www.artistic3d.net
                  www.3dpilot.net

                  Comment


                  • #10
                    Nope..

                    Både Furyn og Raptorn er "grounded" tills jag blir bedre på å fly..
                    Gikk kansje litt berzerk i spendering på helis for en nybegynnere..

                    Tenkte få Odd (Supra25) till å ta opp dem åt mig for å sjekke igenom dem..

                    /James
                    Heli: Raptor 90STD, Fury Expert, Caliber 30, Zap 400, Caliber EP M24, Twister
                    Radio: Hitec Eclipse 7

                    Comment


                    • #11
                      Er pitch koblet til collectiv...

                      Hei.
                      Har du Hitec Eclipse 7?
                      I så fall står det innstuksjonen til Caliber 30
                      Innjustering som går på.
                      Sub trim med stikkene på radio i midt stilling.
                      Og deretter End point adjustment i bund
                      og topp stilling av stikka.
                      Lykke til!!!!!!!!!!

                      Og Riktig Godt Nyttår Til Alle Brukere!!!!!!!
                      OAF
                      Caliber 30FT MiniTitan
                      Div Fly
                      Radio Hitec Aurora 9
                      www.ringerikemfk.com
                      http://modelsport.no/

                      Comment

                      Working...
                      X