Unconfigured Ad

Collapse

Halpartiet vridde seg på bommen. Problemer nå i ettertid (hk450)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bjørgvin
    • Jan 2012
    • 12

Halpartiet vridde seg på bommen. Problemer nå i ettertid (hk450)

Har hatt dette liggende lenge. Har hatt det i luften kanskje 3 ganger.
    Idag da jeg skulle ta meg en liten flygetur skjer følgende. Jeg spooler opp og rett før takeoff vrir halepartiet seg på bommen slik at det nesten går gale. Heliet vrir seg rundt slik som når hunden jakter på sin egen hale Jeg tenker at det bare er å ta det med hjem for å stramme opp igjen, men så enkelt var det ikke. Det var skruer som hadde sprengt seg ut av den "kassen" bak der, så er nok lurt å investere i en hel tail assembly. Men dette er mekaniske ting som er greit nok å fikse. Men så kommer det jeg ikke skjønner.

Vel hjemme på kjøkkenbordet ser jeg at servoene står helt ute at posisjon. Slår på radio og kobler batteri. Da kommer det ingen lyd fra esc og gyroen står bare å blinker. Det er heller ingen reaksjon på stikkeinput. Servoene går heller ikke til senterposisjon

Noen som har en formening om hva som kan ha skjedd her med elektronikken?
  • kesundt
    • Jun 2008
    • 284

Alltid nyttig om du legger ved noen bilder av feilstedene på helien.

Men, fra det du beskriver:
    Halen vrir seg.. Vel det virker som du har et mulig svar selv. Skruene har løsnet (bruker du Threadlock?) eller de har ikke vært tilstrekkelig strammet?

ESC og servor problemet:
    Umm, det er ikke ESC som lager lyd. Det er motoren.
    Her er det mange spørsmål som må stilles før vi kan nærme oss en løsning
    • Er du sikker på at det står spenning på ESC? Mao batteriet er ladet og tilkoblet ESC
    • Servoene. Er du sikker på at det står spenning på servoene? .. Mao kan du flytte de for hånd når batteriet er tilkoblet ESC?

... alt dette må sjekkes før vi kan begynne å vurdere hvorfor systemet ikke responderer til stikkene
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

Comment

• Bjørgvin
      • Jan 2012
      • 12

EDIT!!
      Kan se ut som krystallet i mottakeren er borte vekk. Får ta meg en tur å se om jeg finner det imorgen. Hvis ikke det er brukanes er det vel bare å investere i 2.4ghz.. Men dette kan vel kanskje forklare noe?

Hei!

Angående halen så var det grunnet at skruene har løsnet. Enten har jeg ikke tightet godt nok på den som klemmer rundt bommen, eller materialsvikt.

Batteriet er ikke fulladet, men samme batteri som jeg bare har spoolet opp med.
      Angående lyd så er det vel esc som gir fra seg en serie med pip for å fortelle antall celler lipo etc den har detektet?
      Servoene gir fra seg noen rykk når jeg kobler på strøm. men de er helt på bærtur. Og gyroen gir fra seg noen blink.
      Jeg ser at isoleringen på på ene servoledningen har fått seg en rift helt ved kontakten til mottaker. Kan ikke skjønne at det skal ha skjedd idag, men hvem vet.

Det som er rart er at vi snakker om et fult fungerende heli som idet det blir lett på understellet får et mekanisk problem. Jeg kuttet da throttle og heliet homper litt rundt, men heldigvis tar ikke bladene bakken. Så det blir ingen fysiske skader untatt skruene som har løsnet. Så dette skjønner jeg ikke helt. Som sagt så hadde servoene satt seg i vrangpisosjon da det ble avslått. Swashen var alt annet en level da jeg kom hjem med heliet.
      Last edited by Bjørgvin; 22-11-12, 00:04.

Comment

• Bjørgvin
        • Jan 2012
        • 12

Da har jeg funnet igjen det tapte krystallet. Det ser ut til at det meste av funksjoner er tilbake. En servo som ikke ser ut til å reagere, men det kan jo være kortslutning eller noe. Er som sagt en av servoledningene som har fått en rift i isolasjonen helt inn til lederen. Kanskje det er denne, vanskelig å se i ledningsvirvaret.

Comment

Working...