Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner på heli - velge DFC eller ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner på heli - velge DFC eller ikke?

    Hei,
    jeg er helt nybegynner på heli, og vurderer å skaffe meg et trex 500, event. andre i 500-klassen. Valget står mellom DFC eller ikke. Heliet skal være FBL.
    Da ber jeg dere erfarne flyvere å komme med deres synspunkter rundt dette. Er det ene bedre eller lettere å lære på enn det andre?

    Takker for all hjelp jeg kan få.

    Mvh
    Johnny

  • #2
    Nybegynner på heli - velge DFC eller ikke?

    Hvis det kun gjelder t-rex 500 fbl med eller uten dfc så er jeg ganske sikker på at du ikke vil merke noen forskjell som nybegynner.
    * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

    Comment


    • #3
      Det spørsmålet der får du sikkert mange svar på.
      Hva som er best av dfc og normal hode er det mye uenighet på
      Når align kom med sin utgave av dfc var det mye diskusjon rundt dette, og mange syntes dfc fløy så mye bedre enn det vanlige hodet.
      Nå når goblin 630 kom og gikk over fra dfc til vanlig hode var det plutselig flere av de samme personene som mente att det vanlige var bedre enn dfc likevel.

      Dfc systemet tolererer vel ingen bevegelse i demperene i hodet uten att dfc linkene blir satt under stress, og phasing bør vel også teoretisk kunne bli litt feil i såfall vil jeg tro. Derfor kjører de harde pom dempere i hodet.
      Dfc krever høy headspeed pga de harde pom demperene.
      Mange sverget på att roll og flip og topphastighet ble raskere med dfc.
      Hodet sitter lavere med dfc enn med vanelig hode, og det ser bedre ut.

      Det orginale systemet fungerer helt greit, og er mer allsidig i forhold til headspeed da du faktisk har dempere som har en funksjon i hodet, og kan byttes til mykere eller hardere hvis du vil.
      Hodet på det vanlige systemet er litt høyere, og ser mer gammeldags ut.
      Jeg mener att det vanlige hodet er en mye bedre mekanisk løsning enn dfc, derfor kjører jeg med normalt hode på alle mine maskiner.

      Begge fungerer bra, og du vil nok bli fornøyd uansett hva du velger.
      Last edited by jonny; 02-12-12, 13:01.
      ---------------------------------------------
      Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
      Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
      Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
      Mikado logo 600 3D Vbar
      Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

      Comment


      • #4
        Re: Nybegynner på heli - velge DFC eller ikke?

        Du vil ikke merke noen forskjell som nybegynner, kjøp det du synes ser tøffest ut
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Takk for svarene jeg har fått. Da vet jeg litt mer enn tidligere idag.

          Comment


          • #6
            Som flere andre poengterer så kommer du som nybegynner ikke til å merke mye forskjell på DFC kontra vanlig hode. Det du imidlertid kommer til å merke, er at det er billigere (og mindre jobb) å bytte litt linker i hode fremfor å bytte servoer/drev når du planter heli'et i bakken... Har du en hard kræsj med DFC så kan du ta deg f på at dreva i servoene er temmelig godt tygd over siden det er mindre som demper støtet som kommer via blader/blade grips og videre nedover i hodet på DFC. Kjøper du en 500 med vanlig hode så kan du alltids også bytte ut til DFC dersom du skulle ønske det på et senere tidspunkt.

            Har du forresten tenkt til å kjøpe supercombo med 3GX eller combo uten og kjøpe en annen type FBL-kontroller?
            Propellen skal være på toppen!
            Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

            Comment


            • #7
              Hei,

              hadde faktisk tenkt til å bytte til BeastX, da jeg ser at det er det mest foretrukkede enhet.

              Comment


              • #8
                Nybegynner på heli - velge DFC eller ikke?

                Jeg er i utgangspunktet helt enig det bjornal skriver, men tenkte å veie det litt i motsatt retning også; jeg kjøpte mitt 500 som første heli og fløy det mellom 120 og 130 flights før jeg gikk i bakken med det, så har ikke vært plaget med den helt store irritasjonen over hvor mye kjipere det er å bytte drev kontra å bare bytte linker.

                Poenget mitt er bare at hvis man tar ting litt gradvis så MÅ man ikke gå ned hver gang man er ute å flyr...

                Er også enig med jotto, DFC ser kulest ut så kjøp den du liker best,
                * T-rex 450 PRO DFC 6S * T-rex 500 PRO EFL DFC * DJI Inspire 1 * E-flite Carbon Z Cub * Multiplex Dogfighter * Futaba 14SG *

                Comment


                • #9
                  Drev går uansett om du har DFC eller vanlig FBL hodet. Selv liten skid-knockoff lek tar jo drev..

                  Eneste som pleier gå ekstra på DFC , er om du har DFC swash, den er litt svak i støpen.

                  mvh trex 500 krasj konge.

                  trex 500 er nok det største man kan ha, uten at krasjene blir dyre, på 600 er det 2-10X med en gang.

                  Comment


                  • #10
                    Gå for en 600 om du har råd. Den er større, og mer synlig i lufta. Har selv en 600EFL Pro. Du bør likevel få noe hjelp til å strigle maskinen. Den er hardcore, har mye power og er svært responsiv. En liten modell vil henge dårligere i lufta, og falle mye mer i f.eks en roll. Viser til "Treghetsloven".

                    DFC hode bør gå greit. Likevel bør en erfaren pilot sjekke oppsett av pitch og tracking. Dersom trackingen er dårlig, vil servoene få mye mer juling enn med standard hode, som er "4 bar linkage" hvor direkte servobelastning er redusert.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg er enig med trådstarter i hans valg om 500. 500 size er relativt rimelig i innkjøp men flyr mer som enn 600 enn som en 450. Den er veldig stabil selv i litt vind og den flyr stort og fint, og fortsatt en kurant pris på deler i en krasj.

                      Om det er DFC hodet eller ei spiller ingen rolle, men personlig mener jeg at DFC ser fetere ut og er enklere å skru på. Det skal sies at jeg kun har erfaring fra Compass med deres "DFC" hode og det var utrolig fint å jobbe på og veldig vedlikeholdsfritt.

                      En annen ting som er fint med 500 size er at den krever bare ett enkelt batteri og man kan derfor få 6 turer på like mange batterier som du ellers hadde fått 3 turer av med en 600.. I tillegg er den mindre "skremmende" enn en 600.

                      Jeg tror du blir superhappy med ditt valg uansett! Gi en lyd her når du har bestemt deg Alltid spennende med nye folk i helihobbyen

                      Comment


                      • #12
                        600 krasjer IKKE billig

                        500 er kurrant å starte med, men med 600 blir det fort både farlig/dyrt.

                        500 kommer både med DFC, og non DFC FBL hoder, begge fungerer fint, non dfc fbl hodet har bare swash followers, så er i praksis like enkelt.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by andersand View Post
                          600 krasjer IKKE billig

                          500 er kurrant å starte med, men med 600 blir det fort både farlig/dyrt.

                          500 kommer både med DFC, og non DFC FBL hoder, begge fungerer fint, non dfc fbl hodet har bare swash followers, så er i praksis like enkelt.
                          Hvordan ville en 550 vært i forhold til disse? Nærmere 500 eller 600 mtp utgifter, følelse av heliet i luften?

                          Litt off topic; Hvordan ville en Goblin 500 vært for en nybegynner?...Liker så utrolig gått designet deres...

                          Jeg hadde egentlig bestemt meg for en trex 500, men etter som jeg leser mer og mer på forumet, så er jeg veldig i tvil...Må si at det frister med både Logo 500, trex 500 og Goblin 500(når denne kommer).

                          Men som nybegynner, mtp krasjutgifter og mestring av heli, så er det vel best med en trex 500...eller?

                          Comment


                          • #14
                            550 krasjer som en 600, men har batteribytte som en 500. Flyr ca like stabilt som en 600, neeesten, men endel mindre power enn 600 12s, ikke at du vil merke det nødvendigvis som nybegynner

                            Goblin 500 som nybegynner kan gå det, sexy saker, men billig blir det ikke, blir vel dyreste 500en uten tvil, og går nok litt deler i starten... men er jo ikke umulig på noen måte, men du bør nok kunne fly mcpx/ncpx ganske bra, før du flyr noe slik, men kontra 450 ser jeg ikke det som så mye skumlere.

                            goblin 500, har 500mm blader

                            trex 500 har 425mm blader
                            trex 550 har 550mm blader

                            Så som du ser er goblienn litt i mellom trexene, så stabilitetsmessig blir den bra, og nye HPS hodet gjør den vesentlig mer nybegynnervennlig.

                            Tipper goblinen faktisk krasjer billiger enn både 550 og 600 trex... Jeg lover å prøve...

                            min trex 500 har vært i bakken 15-20? ganger i år.. litt mista tellinga, heldigvis koster den lite å fikse.

                            Comment

                            Working...
                            X