Unconfigured Ad

Collapse

Twister igjen. Møkka lei!!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • x-pilot
    • Dec 2004
    • 205

Twister igjen. Møkka lei!!

Hei alle og godt år!

Nå går Twisteren meg på nervene. Hva det er denne gangen må foglarna vite, men det ser ut til at det enten er 4-1-boksen eller halerotor-motoren som er gåen.
    I går kveld begynte helien å rotere (retningsustabil), men jeg klarte å holde det med stikken. Etter hvert gikk ikke halerotoren rundt engang. Om dette er motoren på halerotoren er dette ikke den dyreste reparasjonen i verden, så innlegget mitt i dag handler ikke om penger, egentlig, selv om jeg da er på min tredje motor på 2 mnd.
    Men jeg er så forferdelig lei av å mekke. Mekking er moro, men når jeg faktisk får til å fly greiene, vil jeg fly og ikke mekke. Dessuten begynner jeg å tro at noe er fundamentalt galt med Twisteren som konsept. Joda, det flyr flott og er morsomt, men kanskje det er for dårlig konstruert i første omgang?
    Hvis dette dreier seg om 4-1 boksen er antakelsen forran helt korrekt, etter min mening. Utrolig at den boksen ikke skal holde lenger!!

Jeg er ikke sikker på om jeg vil anbefale Twisteren lenger. Den begynner å koste like mye som et flunka nytt Raptor 50!! Hva med Kyosho Caliber M24? Litt dyrere, men veldig billigere om man regner kostnadene for reparasjon av Twisteren inn i vurderingen... Noen som sitter med erfaringer på dette helikopteret?

Skal igjen dra til min dealer og kjøpe en ny halemotor, siden jeg bare må teste om det er denne som er gåen før jeg kjøper ny 4-1 boks. Finnes det et alternativ til den originale halerotor-motoren, som holder litt lenger?

Heldig vis finnes det deler bare 100 meter unna min ringe bolig. Noen fordeler skal man jo ha

Holder dere oppdatert om progressjonen.
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

"Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

Vrakgods strødd utover hele Ringerike.
  • Arild Johansen
    • Jan 2004
    • 426

Hmm..... ja slikt er kjedelig. Jeg har ikke erfaring med elektrohelikopter, kun glow. Er du skikkelig tent på flytid og ambisjoner som helikopterpilot tror jeg vel kanskje jeg ville anbefale deg en Raptor. Fomle med slikt som ikke virker er trøstesløst. En annen ting jeg heller ikke forstår er flytiden på elektroheliene. Batterier bør jo få litt pause mellom hver lading/utlading. Da bør man jo ha en skokk batterier tilgjenngelig, for å få ut "helikopter-spake-kløen". Jeg kunne godt ha hatt en elektroheli som supplement til Raptorene mine, men kun som supplement.

Jeg ønsker ikke å "drite ned" elektro men reflekterer vel bare mine synspunkter. Men jeg skal minne meg selv om at satsing, krav og ambisjoner er ulike.

Noen ganger mistenker jeg mange for å velg bort glow-helikopter med bakgrunn i et komforthensyn. Ingen motorproblematikk og ingen støy. Kanskje i mange tilfeller er det også mangel på flyplasser. Det er bort i mot katastrofalt at Oslo ikke har en plass for RC-flyging. Skal man fly må man ut av byen. Men, men... allt av motorisert sport er jo fy, fy. Skulle på fanden bestykket en gammel Volvo med 50 stk 10 ccm motorer og kjørt på fri eksos ut og inn av bomringen hele dagen...... bare på trass.....
    Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

Jeg har en Raptor 50v2 og en ZOOM 400. Kjempeflott kombinasjon til hvert sitt bruk. Jeg har en hage som er akkurat stor nok til ZOOM'en. Der kan jeg fly i 8-tall, rolle, loope og kose meg mellom regnbygene på en dårlig dag, eller i solsteiken fra terrassen en fin dag. Den får god plass på hattehylla i bilen og det er kjekt å svinge en tur innom en parkeringspass eller lignende på vei hjem fra jobb, eller ettellerannet annet rart sted man kjører forbi.

Er det en strøken dag og jeg skal tilbringe 6 timer på stripa så tar jeg selvsagt med meg Rappy'en, men gjerne også ZOOM'en. Hørte jeg et fly, også?

Begge chopperene mine har funket veldig bra. ZOOM'en har noen småting som man må luke bort når den bygges, men gjør man det er det en skikkelig arbeidshest den også. Forutsatt at man stort sett holder seg i luften...

Men jeg ville ikke vert den foruten. Det er ikke få timer flytid jeg har hatt baki hagen..
      Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
      Byggeblog for Eurosporten
      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Det er sikkert halemotoren din som har gått igjen. Standardmotorene går ofte. Jeg byttet hver uke når jeg hadde min Aero Hawk, men jeg fløy mange turer hver dag også da. Hvis du vil ha en halemotor som varer kan du kjøpe et GWS EDP-50 sett som inneholder en GWS IPS motor og en propeller. Denne skal kjøre uten utveksling. Siden den veier litt mer enn originaloppsettet kan helikopteret bli nesetungt dersom man ikke har mulighet for å flytte batteriet litt fremover.

Jeg brukte samme motor i min Apache i flere måneder uten å bytte en eneste motor. Og når det gjelder flytid med elektro... jeg hadde 20-25 minutter flytid med Apachen min. Er det nok? Den minste modellen min (120 g og 30 cm rotor) som faktisk har børstemotor får jeg bare 12 minutter flytid på.

Comment

• Arild Johansen
          • Jan 2004
          • 426

Neida jeg leser hva dere skriver og og kombinasjonen finner jeg tiltalende. Flytid på 20-25 minutter er veldig bra!

Nå er jeg litt overhysterisk for ting ( helikopter ) som slutter og virke... Derfor har jeg to Rappyer. Det skjer jo ting der også. Det jeg ville påpeke er når man har én elektro som krangler... På det verste i sommer logget jeg 2 effektive timer i lufta. Da gjennomgår en helikopterpilot ( i hvert fall jeg ) mange tilstander. Først oppvarming, så ferdig oppvarmet, sliten (i hodet ), som går over i en fase som man ikke skulle gjort noe annet enn å fly helikopter hele livet. Da kommer stuntene frem som man har gruet seg for å forsøke. Det er blir som om når Luke Skywalker fant kraften..... det gjelder bare ogkke falle over på den "mørke siden" og ende opp som luftens Darh Vader....
          Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
          AHMHK

Comment

• x-pilot
            • Dec 2004
            • 205

Heisann!!

Takker for flotte innlegg. Er i litt bedre humør nå. Har kjøpt en ny halemotor (Jepp! Det var den som var gåen!), loddet litt og satt på en kjøleribbe (Kr. 45) for sikkerhets skyld. Deretter har jeg fløyet ut 2x2 batterier uten problemer (bortsett fra at den stakk av fra meg, hva nå det måtte være. Dro ned "gassen" men intet skjedde. Bare hang der og roterte før stakkars jokkapalmen fikk gjennomgå igjen. Skummelt!!)

Jeg er helt enig i at en Raptor burde være standardutstyr for alle med hjulvisp-dille, og den kommer. Må bare vise for finansverdnen (samboeren) at jeg kan mestre det jeg har først.

Ok... Dette bare for å fortelle om at halerotormotor holder max en effektiv flytime. 165 kr. pr. time er jo bedre enn 10.000+++ for et 1:1 skala

Nå hovrer Twisteren stødigt. Og godt er det. Modellhelikopter er seriøse greier. Vil vel hevde nå at man bør styre unna Twister eller tilsvarende, hvis man ikke bor ca. 100 meter unna Martinsen hobby (er jeg ikke heldig??), eller har penger i overflod. Da kunne man jo kjøpt et Eco 8 eller tilsvarende (Raptor 50?)

MVH Trygve
            Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• ThomasB
              • Aug 2004
              • 1305

godt det ike var værre da... Du får stikke deg en tur ut på røyse en dag. jeg tenkte å dra frem noe gamle balsa hauger en dag. så kan vi fly litt hull i lufta :P
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

Comment

• gultraktor
                • Mar 2004
                • 29

Jeg har fløyet HoneyBee (samme som twister) i flere måneder og aldri byttet halemotoren. Kanskje du bør sjekke etter motstand i halerotoren? Det kan jo være at lageret må byttes. Kan også fortelle deg at halemotoren får du tak i for 80kr som er halvparten av hva martinsen hobby tar, men skjønner jo at det er greit å handle der når du kun bor 100 meter i fra

Comment

• fly-fantomet
                  • Oct 2004
                  • 48

Hei. Jeg synes twister er et greit valg for de som vill prøve seg på helikopter, det er jo en billig ingangs billett for de som ikke har så super god råd. Jeg har et, og er veldig fornøyd med det, artig å fly, heller ikke hatt noe tullball med det enda :P

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Det kan også være at tannhjulene på halerotoren er for tett. Det vil øke slitasjen dramatisk.

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Originally posted by x-pilot
                      (bortsett fra at den stakk av fra meg, hva nå det måtte være. Dro ned "gassen" men intet skjedde. Bare hang der og roterte før stakkars jokkapalmen fikk gjennomgå igjen. Skummelt!!)
                      Dette er jeg også plaget med for tiden så om noen har tips blir jeg glad.
                      Antok det var radiokontaktproblem men tviler nå for dioden blinker ved manglende radiokontakt og min lyser fast rødt hver gang Twisteren bestemmer seg for å ta regndansen i vedbøtta.
                      I går dro den avgårde, traff kjøkkeninnredningen og ble liggende som en fisk på land til jeg fikk koblet ut strømmen, etterpå fløy den fint igjen..

Har også kjørt igjennom noen halemotorer men har hørt at kjøleribber skal eliminere problemet, det er påsatt så nå får vi se om det stemmer.
                      Halemotor kan ellers kjøpes så billig som rundt kr 50,- på eBay.

Må bare si at selvom det ikke er gratis å lære på så er det vanvittig mye morsommere å faktisk fly rundt i stua enn å sitte å glane inn i pc-skjermen med et lett irriterende myggsurr i bakgrunnen
                      En annen fordel er at alt støvet samler seg i krokene...

Comment

• x-pilot
                        • Dec 2004
                        • 205

Tintin!

Akkurat samme opplevelse! Rødt lys i kopteret, betydelig morsommere enn skjerm og enkel oppsamling av støv/hundehår i krokene!

Pelstrynet (hunden) har begynt å skule på meg igjen. Da er det en av to ting: Enten er jeg blitt dårligere til å fly, eller så er det noe galt med modellen. Siden jeg bare blir bedre og bedre, er den saken klar. Håper virkelig at noen kan komme med et fornuftig svar på hva "regndansen" kan være.

MVH Trygve (Som nå stikker til sjefen for å få bytte kontor. Vil ha utsikt til helikopterlandingsplassen!! Utrolig kjedelig å bare høre dem når de kommer med pasienter til sykehuset Kan kanskje true med å bruke kontoret hans til å fly Twister med rødlys... Skulle ordne biffen, tenker jeg!)
                        Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

• Arild Johansen
                          • Jan 2004
                          • 426

Men i alle svarte dager.... Jeg trodde jeg levde farlig når jeg var ute på stripa..... Dere elektrofolk hovrer jo så inventaret spruter..... hehe, kostelig. Må nok ha meg en elektro jeg også så en får jagd kvinnfolk og unger på dør...

... i en sofa fra Ikea sitter far og flyr på mor. Han fikk Twister i en pakke fra vårt kalde lange nord...
                          Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                          AHMHK

Comment

• heli freak
                            • Jan 2005
                            • 2

jeg begynner å gå drit lei min twister. senter hubben røk to ganger for meg i dag, enda propellen ikke hadde slått borti noe.. kan det være fordi det er kaldt eller ??
                            Ole-M. stenmyren

T.W.I.S.T.E.R

Comment

• x-pilot
                              • Dec 2004
                              • 205

Originally posted by heli freak
                              jeg begynner å gå drit lei min twister. senter hubben røk to ganger for meg i dag, enda propellen ikke hadde slått borti noe.. kan det være fordi det er kaldt eller ??
                              Hallo! Det samme skjedde med meg og nå er de tomme for deler på Martinsen. Merkelig at de sitter med et enormt lager av landingsskids... Feilbestilling?? Drittum! Vedder en 10-er at de ikke får deler i morgen, slik de hevdet i dag. Ryktene sier at de er utsolgt hos importør. Nå vet jeg hvordan mine rusavhengige pasienter har det når de har blitt hekta og suplyen tørker ut!!

Jeg har en teori: Tror nok dette også handler om temperatur, men jeg har bare fløyet inne i stua. Jeg er en stuegris som liker det varmt Temperatur kan være en faktor, men i mine øyne ikke den viktigste. Da tror jeg heller på materialtretthet, et ikke ukjent fenomen i flyindustreien (Jmf. Comet, hvor halen datt av) Trettheten kommer når bladene er skrudd for hardt på og det oppstår vibrasjoner, fordi de ikke retter seg ut på sentrifugalkraften. Men det er komplett UMULIG å vite hva som er riktig stramming på bladene! Alt i alt tror jeg dette dreier seg om designerfeil. Importøren vil nok hevde noe annet, men de bør lage en oppgradering til denne delen.... Hmmm... Når folk betaler over 100 kroner for den er jeg ikke sikker på om jeg ville lagd noe annet... Vi må nok samle oss og KLAGE!!!

Det er relativt vanskelig å bevise at man ikke har vært i kaktusen en tur. Men krasj eller ikke krasj: Dritten ryker åkke som!! Noen som føler seg kallet til å si noe om dette til importøren eller noen andre med ansvar?? Det går jo an å la være og anbefale ferskinger å kjøpe Twister... De leser dette og i et fritt marked vil noen overleve og andre dø... Trex 450x koster det samme og er en HELT annen klasse. Radio kommer i tillegg, men det må man likevel ha. Jeg bare legger ut tanker her

MVH T *Grownded inntill videre*

Trygve M.

-- Wilbur Wright, 1901.

Comment

Working...