Unconfigured Ad

Collapse

Esky Belt CPX finjustering hjelp...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjellovel
    • Jan 2013
    • 739

Hei!

Eg gikk i går og kjøpte meg to Esky Belt CPX helikopter. I annonse på finn så stod det at heli må justeres før flygning.

Er det noen som på en enkel måte kan forklare meg riktig måte å justere swashplate, osv? Har funnet en film på youtube som viser dette, men han bruker en swashplate nivå verktøy sak. Eg har forresten bestilt en slik i dag.

Skal samtlige armer justeres i henhold til bruksanvisningen? Eller finnes det noen annen måte?
    Kjell Ove
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4
  • Morten Brun
    • Nov 2011
    • 343

Det beste du kan gjøre er å finne noen som flyr heli i nærheten som kan se over dem og test fly dem for deg. Min erfaring er at de kan være vanskelige å fly for nybegynnere.

Lenge siden jeg har diskutert esky, men det kom faktisk opp i dag da vi diskuterte hvor mye bedre heli man har å starte med nå enn for bare noen få år siden. Esky cp 2 var nemlig årsaken til at jeg nesten gav opp heli. De har nok blitt bedre siden da, så mine erfaringer kan være helt urelevante nå.

Hvis dette er første møte med heli ville jeg heller anbefalt deg å starte med en msr x fra Blade. De tåler en støyt og er lette å lære seg å fly heli med.

Hvis du derimot er litt viderekommen kan jeg anbefale en t-rex 250 med flybarless for å komme videre.
    Last edited by Morten Brun; 27-01-13, 20:20.

Comment

• js77
      • Jan 2009
      • 176

I tillegg til det Morten Brun skriver, som jeg er fullstendig enig i inkludert å nesten gi opp pga tidlige Esky belt CP;

Pitch måler må man ha for justering, med swash leveler og pitch måler og youtube bør det vel gå greit. Det er bare å skru til det stemmer... Sjekk at det er lite slark og at servoer går tibake til midtposisjon når stikken sentreres. Det husker jeg var et betydelig problem med min Esky fra 2009. Sjekk at det er 0 pitch med stkker i midtposisjon og 90 grader på alle servoer (dette kan de fleste her inne bedre enn meg, så rett på meg om det er feil!)

Har du fløyet helikopter før? Hvis ikke, skaff deg en simulator, det hjelper! Jeg har nettopp hatt mine første vellykede turer etter en god del trening i simulator (hver dag i 3mnd nå) og med mikro heli (ikke mCPX, men det er sikkert det beste). Det er ikke lett å fly helikopter, selv om det går greit med fly, derfor er trening så viktig.
      Jørn L. S.
      T-Rex 450 EF MXS 64" Organic 2.5 SE
      Logo 500 Pilot Edge 540 87" Alpina3001

Comment

• kjellovel
        • Jan 2013
        • 739

Eg får prøve meg frem... Har fått tak i en simulator og som går i posten i dag. Har i tillegg kjøpt meg et 299 kr heli fra Europris, eg vet at det ikke er noe likt, men det virker nå som det er mulig å trene litt med det og...

Eg går inn med friskt mot og skal se om eg får dette til. Og nei eg har ikke flydd noe før, bortsett fra på jobb da, da har eg sittet på :P
        Kjell Ove
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

• Trulsen
          • Aug 2006
          • 3411

Re: Esky Belt CPX finjustering hjelp...

Originally posted by kjellovel
          Eg får prøve meg frem... Har fått tak i en simulator og som går i posten i dag. Har i tillegg kjøpt meg et 299 kr heli fra Europris, eg vet at det ikke er noe likt, men det virker nå som det er mulig å trene litt med det og...

Eg går inn med friskt mot og skal se om eg får dette til. Og nei eg har ikke flydd noe før, bortsett fra på jobb da, da har eg sittet på :P
          Det du skal være obs på er at billigheli kjøpt på ringo og europris ofte ikke kan styres som et større heli. Alle de store heliene har turtall og pitch samt halen på venstrestikka. Halen er som du sikkert vet venstrestikka til høyre og venstre mens throttle/pitch er venstrestikka opp og ned.

Høyrestikka er direkte styring av swashplaten fremover og bakover samt sideveis. Dette er som du kanskje vet elevator og aileron. Disse funksjonene styres på høyrestikka.

Billig heli har ofte ikke aileronfunksjon og erstatter denne med halen på høyre stikke.

Dette vil ende opp med total mindfuck og forvirre mer enn det hjelper siden du da blir vandt til å styre halen på feil stikke.....

Simulator er det desidert beste verktøyet du kan bruke.

Angående oppsett av heliet ditt bør du på det sterkeste oppsøke noen som kan heli.En liten feil på heliet ditt under takeoff og hobbyen er ofte død for mange. Sier bare dette som et tips og det er ikke for å skremme deg på noen måte. Heli har aldri vært enkelt å fly men samtidig har det aldri vært enklere å starte med enn nå!

Comment

• jnissen
            • Jan 2011
            • 145

Som andre her skriver esky kan være drepen for entusiasmen Nok om det, det var tross alt det som gjorde at det gikk en faen i meg og fikk meg til å lære meg alt jeg kan hittil (ikke mye men nok til å ha fått noen heli av ymse vrier i lufta).

Om ikke jeg tar feil så er cp v2 og cp x så godt som like, og uansett funker prinsippene helt likt på stort sett alle helier av denne typen.

Du kan se over til http://www.modellflynytt.no/thread32994.html#post329868 hvor jeg har postet link til en omfattende manual for cp v2 som mer eller mindre starta lærdommen min.

Og følg råda min der. Les den mange ganger og bare titt på heliet ditt. IKKE skru noe som helst før du er 110% sikker på at du forstår. Enda mindre start det opp.

Alternativet er å snu rekkefølgen og sitte med tryna heli og være tvunget til å lære det. Det er forsåvidt lærerikt nok, men ikke spesielt moro.

Nå vet jeg ikke hvor mye erfaring du har med dette fra før av, men det er en bratt lærekurve her i alle henseende fra skruing til flyving. Og skruing må du kunne, for det er bare ett tidspørsmål før du har en haug med istykkerslåtte deler og null heli

Fly sim og spør er også to gode tips. Erfaren mann som kan bistå deg litt er også ett godt triks, gjerne noen som er villig til å hjelpe deg å sette opp og så testfly litt, så de ser at alt er orden. Da kan du ikke skylde på at det er noe gæernt med heliet når det smeller
            Last edited by jnissen; 29-01-13, 20:57.

Comment

• kjellovel
              • Jan 2013
              • 739

Da kom det pakke i posten i dag med et E sky honey bee cpx, fikk det billig siden det var kræsjet og det fulgte med simulator.
              Ser det at deler til dette faktisk er billigere å kjøpe i norge en på ebay.

Men eg har et problem og det er at eg må ha tak i en Esky transmitter 6 kanal, gjerne med krystaller. Noen som har slikt for salg?
              Kjell Ove

Comment

• Flyfreaken
                • Dec 2009
                • 717

Har en Hitec Eclipse 7 du kan få med mottager for en billig penge om du vil ha noe bedre enn E-sky

Comment

• kjellovel
                  • Jan 2013
                  • 739

Kor mye som må byttes på helien for å få den til å virke? Har du bilder?
                  Kjell Ove

Comment

• Flyfreaken
                    • Dec 2009
                    • 717

Det skal bare være å bytte krystall eller eventuelt mottager om ikke gyro er integrert i mottager sånn som på den minste Honey Bee'n Mins det greine var noe sært å få til å passe med andre typer sendere. Kan ta noen bilder til deg med en gang jeg!
                    Last edited by Flyfreaken; 30-01-13, 23:22.

Comment

• kjellovel
                      • Jan 2013
                      • 739

Det er til Belt cpx eg trenger ny kontroll, den er har er 6 kanals.

honeybee er 2,4 ghz
                      Kjell Ove

Comment

• Flyfreaken
                        • Dec 2009
                        • 717

Bilder av sender Senderen har også port til 2,4ghz modul slik at du kan benytte det istedenfor 35mhz
                        Attached Files

Comment

• Flyfreaken
                          • Dec 2009
                          • 717

Originally posted by kjellovel
                          Det er til Belt cpx eg trenger ny kontroll, den er har er 6 kanals.

honeybee er 2,4 ghz
                          De ble levert med 35mhz lenge Husker jeg grein til meg en sånn en i julepresang for en del år siden!

Comment

• kjellovel
                            • Jan 2013
                            • 739

Så du mener denne kan passe på helikopteret? Pris?
                            Kjell Ove

Comment

• Flyfreaken
                              • Dec 2009
                              • 717

Radioer er ganske universale, en kan altså velge den radioen en selv liker best og bruke samme radiosystem på alle flyene/helikopterne man har. Visse unntak finnes, men ellers kan du stort sett velge fritt det du måtte ønske! Har sett de ligger mellom 700-1000,- på rcmarked, så hvis vi sier 550,- pluss porto er vel ikke det så ille? Om noen andre her på forumet mener det er for dyrt får dere skrike ut. Kikka foresten på mottageren den var koblet opp mot nå og den sto det Futaba på... Kikka ikke så mye på den, da den fulgte med på en handel jeg gjorde.

Comment

Working...