Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner innser vel at Esky Belt Cpx var muligens feil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner innser vel at Esky Belt Cpx var muligens feil

    Hei folkens.

    Da har eg vel innsett det at Esky Belt CPX var feil nybegynner helikopter. Har hatt det ute to ganger i dag, og begge endte med kræsj...

    Har og et Esky honeybee cpx liggende, som eg har bygd opp igjen, men som har defekt motorstyring. Vet ikke om dette er rett heller.

    Er det noen som kan anbefale meg et nybegynner helikopter til rimelige penger? Eg har en Spektrum DX6i radio, så det trenger eg ikke. Blir veldig takknemlig for linker osv...

    Er dette noe: http://shop.smallsize.no/product_inf...97c5a508a1011b
    Last edited by kjellovel; 10-02-13, 20:46.
    Kjell Ove
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

  • #2
    Originally posted by kjellovel View Post
    Hei folkens.

    Da har eg vel innsett det at Esky Belt CPX var feil nybegynner helikopter. Har hatt det ute to ganger i dag, og begge endte med kræsj...

    Har og et Esky honeybee cpx liggende, som eg har bygd opp igjen, men som har defekt motorstyring. Vet ikke om dette er rett heller.

    Er det noen som kan anbefale meg et nybegynner helikopter til rimelige penger? Eg har en Spektrum DX6i radio, så det trenger eg ikke. Blir veldig takknemlig for linker osv...

    Er dette noe: Small Size Hobbyland AS
    Siden jeg er nybegynner selv så prøver jeg meg,
    Jeg startet selv med 130X faktisk, men jeg hadde simulator som jeg har brukt en del. Jeg tror 120SR er et enda bedre valg, muligens med simulator i tillegg.
    T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

    Comment


    • #3
      Det skal og sies at eg har simulator til spektrumen...
      Kjell Ove
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------
      Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

      Comment


      • #4
        Originally posted by kjellovel View Post
        Det skal og sies at eg har simulator til spektrumen...
        Ja da er det vel bare å løpe og kjøpe da. Har du testet 120SR i simulatoren og får det greit til? det er jo ikke helt likt selvsagt, men da får du jo en pekepinn. Eneste jeg har erfart er at 130X er veldig ustabil i min simulator, 120 virker nesten motsatt. altfor stabil. Så om den er like enkel i virkeligheten må det være et fint heli å starte med. Ok størrelse for hovring og øving innendørs i romslig stue, og veldig fin utendørs i hager o.l.
        T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

        Comment


        • #5
          Jeg har litt lyst på en 130X og lastet den nettopp ned på simulatoren etter å ha lest det dere skriver her. Hos meg er den veldig stabil og fin. Har du husket å programmere expo og evt. dualrate på radioen? Når jeg bruker 25% expo på aileron, elevator og rudder flyr den veldig bra. Satte også dualrate ned til 90% og det funker som bare det.

          Spiff
          TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

          Spektrum DX18

          Youtube:
          http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

          Comment


          • #6
            120SR er meget lett flydd, enhver med forståelse for hvordan helikopter skal flyves vil mestre den med en gang. Jeg hadde ikke turt å fly den innendørs i en normal stue, den kan rive ned ting og skades, men utendørs er den super. Du kan jo også prøve deg på en av de knøtte små 3D heliene fra E-Flite, de er så lette at de tåler veldig mye og reservedeler er billige.

            Comment


            • #7
              En ting til. Kjellovel, husk at på simulatoren er alt satt opp riktig. Det eneste du trenger å tenke på er expo og dr. Når du har et ekte helikopter er det viktig at alt er satt opp riktig. Swashplaten må være nøyaktig, tracking mer eller mindre nøyaktig, gyroen må være innstilt etc..hvis ikke vil helikopteret IKKE oppføre seg som på simulatoren. Jeg vil anbefale deg å få noen som kan fly til å se over alt og evt. tester det før du gir deg i kast med det. Med mindre du kjøper en 120 eller 130X og følger bruksanvisningen da. Da skal det være ganske rett frem.

              Spiff
              TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

              Spektrum DX18

              Youtube:
              http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

              Comment


              • #8
                Originally posted by Spiff View Post
                Jeg har litt lyst på en 130X og lastet den nettopp ned på simulatoren etter å ha lest det dere skriver her. Hos meg er den veldig stabil og fin. Har du husket å programmere expo og evt. dualrate på radioen? Når jeg bruker 25% expo på aileron, elevator og rudder flyr den veldig bra. Satte også dualrate ned til 90% og det funker som bare det.

                Spiff
                Kan jeg endre expo og dr på de forskjellige heliene i simulatoren? jeg har bare gjort det på radioen, og da endrer jeg jo det på alle heliene. Hadde vært greit å få det til å fly litt mer som slik jeg har det satt opp i virkeligheten. I alle fall når jeg må vente en uke på deler og må øve øve øve
                T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                Comment


                • #9
                  Du kan gå inn på "Model" og "Edit". Der har du et "hjul" hvor du forsåvidt gjør det samme. Må bare prøve deg frem på hva som er riktig for deg. Der kan du også gå inn på Scale wizard og forstørre helikopteret slik at det blir litt lettere å se. Jeg bruker 200% på 130X'en.

                  Spiff
                  TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                  Spektrum DX18

                  Youtube:
                  http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Spiff View Post
                    Du kan gå inn på "Model" og "Edit". Der har du et "hjul" hvor du forsåvidt gjør det samme. Må bare prøve deg frem på hva som er riktig for deg. Der kan du også gå inn på Scale wizard og forstørre helikopteret slik at det blir litt lettere å se. Jeg bruker 200% på 130X'en.

                    Spiff
                    Regner med det oppfører seg likt selv om det er skalert opp? Og fant expo ja, var jo ikke så vanskelig når jeg først så etter....

                    Edit:
                    headspeed gikk jo ned til 3200 ca etter jeg skalerte, så det var rart, men helikopteret ble sinnsykt mye lettere å fly. litt for lett nesten.
                    Også fikk jeg vekk expo på rudder. det var uansett det viktigste.
                    Last edited by Bergen80; 10-02-13, 22:12.
                    T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                    Comment


                    • #11
                      Ok, må innrømme at jeg ikke har sjekket eller vet hva som skjer når de skaleres opp. Bruker bare å gjøre det for å lettere se de små modellene.

                      Det er uansett lurt å leke med forskjellige modeller også. Siden du snart skal fly en 500 vil du oppdage at de ikke oppfører seg likt. Jeg prøver å sette opp helikoptrene mine så likt som mulig men de blir naturlig nok alltid litt forskjellig. Du vil derfor oppdage at selv om du klarer perfekte svinger med 130X'en så må du gi mer/mindre rudder eller pitch etc. med 500'en. Det er derfor lurt å trene med forskjellige modeller slik at du også lærer å se på selve helikopteret og forstå hva som må til for å få det til å fly på samme måte..vet ikke om det var helt forståelig.. tror det er på tide å ta kveld

                      Spiff
                      TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                      Spektrum DX18

                      Youtube:
                      http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Spiff View Post
                        Ok, må innrømme at jeg ikke har sjekket eller vet hva som skjer når de skaleres opp. Bruker bare å gjøre det for å lettere se de små modellene.

                        Det er uansett lurt å leke med forskjellige modeller også. Siden du snart skal fly en 500 vil du oppdage at de ikke oppfører seg likt. Jeg prøver å sette opp helikoptrene mine så likt som mulig men de blir naturlig nok alltid litt forskjellig. Du vil derfor oppdage at selv om du klarer perfekte svinger med 130X'en så må du gi mer/mindre rudder eller pitch etc. med 500'en. Det er derfor lurt å trene med forskjellige modeller slik at du også lærer å se på selve helikopteret og forstå hva som må til for å få det til å fly på samme måte..vet ikke om det var helt forståelig.. tror det er på tide å ta kveld

                        Spiff
                        Jo da, jeg prøver mange forskjellige, har mest flydd t-rex 500 i det siste naturlig nok, for å få feelingen, men måtte prøve 130X i dag igjen. og fikk det mye bedre til enn tidligere. så det stemmer visst at øvelse gjør mester, selv om det er laaangt igjen til å bli mester. Moro så lenge det er utvikling i alle fall. Regner med at når lærlingskurven flater ut så er det bare en ting å gjøre, kjøpe et dyrere helikopter
                        T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                        Comment


                        • #13
                          Kanskje ikke kveld helt enda..sjekket nettopp hos meg og jeg har samme headspeed uansett om jeg har 100% eller 200%. Det er sikkert fordi du har endret på "Setup" hjulet. Vil tro at dersom du går ned fra advanced mot beginner så går også headspeeden ned.

                          Spiff
                          TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                          Spektrum DX18

                          Youtube:
                          http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Spiff View Post
                            Kanskje ikke kveld helt enda..sjekket nettopp hos meg og jeg har samme headspeed uansett om jeg har 100% eller 200%. Det er sikkert fordi du har endret på "Setup" hjulet. Vil tro at dersom du går ned fra advanced mot beginner så går også headspeeden ned.

                            Spiff
                            Ah, akkurat når jeg skulle legge meg... Dette må jeg sjekke ut

                            edit:
                            Min endrer headspeed uansett sålenge jeg endre skalering.. rart. og om jeg endrer motorlyd kan jeg få alle mulige rare headspeeds. Så jeg lagde en kopi der expo i alle fall er normal. så får jeg leve med størrelsen inntil videre.
                            Og ang innlegg under, Jeg heller for å starte med en 120SR. så vet du fort hva du ønsker deg senere når du har fått litt stikkekontroll
                            Last edited by Bergen80; 10-02-13, 22:58.
                            T-REX 550E DFC Beastx, Compass 6HV Brain, Compass 7HV BeastX, T-Rex 500 DFC Pro Beastx, Goblin 500 BeastX, 130X(2), Nano CPX og DX9, Phoenix 4

                            Comment


                            • #15
                              Selv har jeg både 120sr, 300x og en uprøvd 500 men flere kjente som har 130x.

                              Noe jeg syntes ikke har kommet helt fram i tråden er at 130x'en er mer fullblods enn 120n men så er den også mer avangsert med tanke på deler osv.
                              Mange har jo erfart at denne modellen værmest er selvdestruktiv og spiser deler som drev osv.. Men den flyr godt hvis halen virker da..

                              120 derimot er utrolig rolig og stabil, men tåler lite med vind i forhold. Men på stille dager er den et fint lær seg og fly objekt, ulempen er at halemotoren blir fort slitt og min erfaring er at de lever rundt 50+ flighter, har vel brukt opp 4 haler siste halvåret.. Pris komplett ca 198kr og enkle å bytte.. Men sure penger i forhold til prisen av modellen... Men den hovrer i rundt 6pluss min i normale tempraturer,,hehe.. Har noen fall fra himmelen i -15blå pga betteri ble kaldt....

                              Min anbefaling er 120 til man kan og fly enkelt, og så et mer avangsert når man fly bedre.. Da slipper man og ha avangserte reperasjoner og kostnader, da 120 er som å bygge lego, alt finnes som enkle erstattnings deler just plug and play...ulempen med denne er at den er litt for stabil, flyr man ute i god fart er det bare og ta stikka den motsatte veien om man vil stope med fult utslag, modellen stopper på noen meter i lufta og pendler litmye men man ungikk og krashe i hus veggen osv..
                              noen har sakt til meg at man med denne modellen da venner seg til uvanner som kan koste deg dyrt på større og hissigere modeller som ikke tillater slike bruker feil uten og gå i bakken.

                              Editert:
                              * Jeg brukte 1,5 x 120SR for å lære å hovre.
                              Last edited by AudunJ; 11-02-13, 09:14.
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment

                              Working...
                              X