Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemmer med 450

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemmer med 450

    Er det noen som kan fortelle meg ka som skjer med helikopteret? Det jager opp og ned i hastighet, med samme gasspådrag på radio. Hør på lyden i fra helikopteret. Du ser og at det plutselig virker som det skal. Men når eg tar av throttle og på igjen så skjer det samme.

    Det har noen "rykninger" selv med throttle hold på, altså motor går.

    Det samme skjer selv om eg har tatt av batteriet.

    Eg trur det er ESCen som er gåen... Du ser og en del skjelving i helikopteret når det får normal fart, kan det og skyldes defekt ESC?

    Står en Scorpion motor i.

    Kjell Ove
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------
    Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

  • #2
    Noen ting som jeg ville ha sjekket:
    - ESC må konfigureres, det er en rekke valg du må igjennom inkl om motoren skal styres i Governor mode eller ikke (Ikke bruk Governor)
    - I 3GX må du konfigurere limits i Governor selv om Governor ikke brukes
    TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
    Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
    GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
    Realflight G45 simulator
    Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

    Comment


    • #3
      Feilen er da funnet på ESC. Den ble forsøkt programmert med justert throttle kurve... Dette gjorde at den ikke gikk ut av innstilling med govenor. Takk til Spiff for tips

      Har og hentet data ut i fra en annen 3GX og lagt data inn på denne 3GX. Har og gått igjennom oppsett på 3GX på nytt.

      Det gjenstår bare å teste, men som alle andre dager så regner det når eg har tid til å fly...

      En lære så lenge en leve :P
      Kjell Ove
      ---------------------------------------------------------------------------------------------------
      Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

      Comment


      • #4
        Feil er fremdeles ikke funnet. Har fått programmert esc på nytt, men samme problemet. Helikopter starte om igjen hele tiden, får ikke turtall. Det skal og sies at samtidig lever servoene sitt eget liv...

        Noen som har en formening?
        Kjell Ove
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
        Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

        Comment


        • #5
          er ikke brownout på gang?

          Comment


          • #6
            Originally posted by andersand View Post
            er ikke brownout på gang?
            Hva er det?
            Kjell Ove
            ---------------------------------------------------------------------------------------------------
            Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

            Comment


            • #7
              Du har nok en defekt ESC. Det er ikke helt uvanlig på de der.
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Sett servoer i senter, ta vekk bladene og koble ut ALLE kabler fra 3GX og throttle-kabelen rett på mottaker. Sjekk om det da spinner opp som det skal, dersom du da fremdeles har det samme problemet så er det ESC'en. Fungerer det da som det skal, så prøv å få lånt en annen 3GX eller kontroller. Det kan også være timingen på ESCen som er på jordet, så om det er mulig å programmere denne, så sjekk hva slags timing motoren jobber best på og sett timing i ESC etter dette.

                Ellers, så er YEP 45A ESC'en fra HK et ypperlig alternativ - ren kopi av forrige gen. YGE. Jeg har brukt mange av disse og aldri hatt noe problemer eller tull med dem.
                Propellen skal være på toppen!
                Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bjornal View Post
                  Sett servoer i senter, ta vekk bladene og koble ut ALLE kabler fra 3GX og throttle-kabelen rett på mottaker. Sjekk om det da spinner opp som det skal, dersom du da fremdeles har det samme problemet så er det ESC'en. Fungerer det da som det skal, så prøv å få lånt en annen 3GX eller kontroller. Det kan også være timingen på ESCen som er på jordet, så om det er mulig å programmere denne, så sjekk hva slags timing motoren jobber best på og sett timing i ESC etter dette.

                  Ellers, så er YEP 45A ESC'en fra HK et ypperlig alternativ - ren kopi av forrige gen. YGE. Jeg har brukt mange av disse og aldri hatt noe problemer eller tull med dem.
                  Samme prosedyre med satellitter?
                  Kjell Ove
                  ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                  Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                  Comment


                  • #10
                    Hei, siden du har to 450'er, hvorfor ikke bare ta ut esc'en på den som virker og koble den inn i helikopteret hvor du har problemer. Da får du avklart om feilen er i esc'en eller om det ligger en annen plass.

                    Jeg har aldri hatt det problemet som du beskriver på helikopter men har svidd mange esc'er på fly og har opplevd alle mulige slags problemer. Servoer som "vibrerer", motor som hakker eller starter og stopper etc etc.. Nå kjenner jeg heller ikke til motoren og hva den krever av ESC'en men du skla ikke se bort i fra at den originale esc'en leverer for lite A til scorpion-motoren og at forrige eier dermed svidde den..bare nok en teori Ellers ville jeg googlet motoren og esc settings eller timing slik at du er sikker på at den er programmert riktig.



                    Mvh Spiff
                    TRex 250 | TRex 450 Pro V2 DFC Beast X |TRex 450L Dominator Beast X |TRex 500 DFC V-Bar | TRex 500 Beast X | TRex 550 ​V-Bar |Gaui X5 Beast X |TRex 600N Beast X |Synergy E5 Beast X |

                    Spektrum DX18

                    Youtube:
                    http://www.youtube.com/channel/UCB69FEKD5skQDfiNJehjNJA

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Spiff View Post
                      Hei, siden du har to 450'er, hvorfor ikke bare ta ut esc'en på den som virker og koble den inn i helikopteret hvor du har problemer. Da får du avklart om feilen er i esc'en eller om det ligger en annen plass.

                      Jeg har aldri hatt det problemet som du beskriver på helikopter men har svidd mange esc'er på fly og har opplevd alle mulige slags problemer. Servoer som "vibrerer", motor som hakker eller starter og stopper etc etc.. Nå kjenner jeg heller ikke til motoren og hva den krever av ESC'en men du skla ikke se bort i fra at den originale esc'en leverer for lite A til scorpion-motoren og at forrige eier dermed svidde den..bare nok en teori Ellers ville jeg googlet motoren og esc settings eller timing slik at du er sikker på at den er programmert riktig.



                      Mvh Spiff
                      Motorpluggene og escplugger passer ikke mot hverandre..... men har en align motor til eg kan prøve....
                      Kjell Ove
                      ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                      Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                      Comment


                      • #12
                        Kjell Ove, hvor i landet bor du? Er du evt. i kjøreavstand fra Notodden?

                        Glem det, Osterøy - Notodden er vel kanskje litt drøyt å kjøre for å fikse et rc-heli...

                        Har du evt. flere motorplugger så du kan standardisere?
                        Last edited by bjornal; 18-05-13, 09:39.
                        Propellen skal være på toppen!
                        Raptor 50 | MD8 | T-Rex 600 | Gaui NX4 | Gaui X2 | Mini Prôtos (i deler...) | Raptor 90 (i deler...) | Noen greier med propellen på feil sted.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bjornal View Post
                          Kjell Ove, hvor i landet bor du? Er du evt. i kjøreavstand fra Notodden?

                          Glem det, Osterøy - Notodden er vel kanskje litt drøyt å kjøre for å fikse et rc-heli...

                          Har du evt. flere motorplugger så du kan standardisere?
                          Jada eg har og får ny esc i dag. Ragge1 hadde en liggende.
                          Last edited by kjellovel; 18-05-13, 10:19.
                          Kjell Ove
                          ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                          Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                          Comment

                          Working...
                          X