Announcement

Collapse
No announcement yet.

Twister/HoneyBee - radioforstyrrelser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Twister/HoneyBee - radioforstyrrelser

    Hei

    Etter en lang tid uten å vært i lufta med HoneyBee'n min tenkte jeg å ta en tur idag, var helt vindstille så det var jo perfekt.

    Fyra opp helien, gikk rimelig greit til den plutselig begynte å leve sitt eget litt og den tok en litt hard landing. Tok av strømmen og kontrollerte heli'n.

    Alt var greit. Tok på strømmen igjen, den kalibrerte seg selv, men da jeg skulle ta opp radioen (lå rett ved siden av heli'n) så begynte den å throttle selv (hakkete, av/på liksom). Ble litt redd så jeg tok å kobla batteriet av med en gang mens den ikke klarte å bestemme seg over hva den skulle.

    Da tenkte jeg kanskje at det lå masse strømkabler og andre forstyrrelser i bakken i hagen så jeg gikk ut på gårdsplassen istedenfor. Der ville den ikke kalibrere seg i det hele tatt, gjorde flere forsøk men den blinka rødt og grønt om hverandre?!?


    Da fikk jeg nok og tok turen inn, testa en liten gang der med hovring og da gikk alt plutselig fint.



    Er HoneyBee'n veldig ømfintlig for radioforstyrrelser? Jeg har veldig lyst å kjøpe en TRex eller Zoom400 og en mye bedre radiokontroll, men vegrer meg litt pga slike radioforstyrrelser - er dette vanlig? eller er HoneyBee'n ekstra teit mot meg?

  • #2
    Det høres ut som et defekt krystal! Bytt krystal og problemene skulle gjerne bli bort. Hvis du har hatt en krasj eller flere kan det skade krystallet. Det kan virke som om det virker av og til, men det er defekt
    Damn these things are hard to fly!

    Comment


    • #3
      Eller så liker ikke elektronikken/batteriet kulde...?

      Comment


      • #4
        Har opplevd akkurat det samme - riktignok med fly. Var ute å fløy og hadde akkurat blitt varm i fingra da jeg plutselig mistet kontakt med flyet (shockflyer) og den gjorde noen descenderende rolls før nesa traff bakken. Prøvde å koble av batteriet og prøve på nytt, men ingen kontakt. Da jeg kom hjem fungerte alt fint igjen. Løsningen for meg var nytt krystall i mottakeren.
        Torgeir K. Haugstad

        Comment


        • #5
          hm. vet og at servoer som ikke er kulelagrede, men kun insatt med fett har lett for å gå litt tregt i kulda. radio utstyr som mottaker og radio skal jo ikke ha begrensninger den veien
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            oki, kan hende at det er krystallen da men den går fint inne (til å være en honeybee ) så kanskje det er kulda også (var ikke så kaldt men men).


            Kan kanskje spørre om dette under samme topic, har problemer med å kontrollere høyde med denne FastPitch'en, er det enklere med CP? Synes liksom responsen er så treg på FP'en og det er så og si umulig å kontrollere dette 100%

            Comment


            • #7
              jeg har da ingen problemer med det. er ikke lettere med cp, alt er vanskelig i begynnelsen. etterhvert lærer du deg det. cp versjonen er vankseløigere å fly, og flere deler som ryker ved bakkekontakt. bl.a de originale trebladene på twister/humblebee cp suger. jeg byttet til hornet cp blader, og det er en annen verden.
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment


              • #8
                Batterier liker ikke kulde og elektronikk liker ikke spenningsforskjeller.
                Kan jo være gyroen, de liker vel ikke temp endringer.

                Men det høres ut som samme problem jeg har med samme heli inne av og til. Har kappet bladene av avocadotreet og planta nesa i blomsterpotta...

                Comment


                • #9
                  Hei!

                  Har slitt med akkurat samme problemet. Twisteren hovrer fint. Plutselig vri den seg 90 grader til venstre og kommer ut av kontroll. Etter landing er alt tilsynelatende ok. For meg virker det som om dette handler om krystall eller 4-1 boks, og vil prøve meg fram litt hypotetisk-dedukativt:
                  Har bestilt en ny 4-1 boks fra våre venner i Elifun.net. Prisen er kr 580 (tror jeg) og jeg regner med at denne kommer i dag. Da har jeg et referansepunkt og vil forsøke med den originale krystallen først.
                  Fortsetter problemet kan det likevel være 4-1 boksen, men det naturlige skrittet videre er å kjøpe nytt krystall. Fortsetter problemet da, er det kanskje konseptet "Twister" det er noe galt med

                  Holder dere oppdatert.

                  MVH T
                  Trygve M.
                  Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

                  "Not within a thousand years will man ever fly!"
                  -- Wilbur Wright, 1901.

                  Vrakgods strødd utover hele Ringerike.

                  Comment


                  • #10
                    Supert, ser frem til oppdateringer for jeg begynner å bli lei av de kræsjene jeg også, kunne snart kjøpt ny 4-1 boks for prisen av rotorblader som har gått føyken...

                    Comment


                    • #11
                      X-Pliot, jeg tror du begynner i feil ende. Det er neste 100% sikkert at det er krystal som er problemet, hvorfor bruke masse penge på 4-1 boks? Krystaler er billige og nesten garantert årsaken til problemene dine. Krystaller tåler ikke slag/støt.
                      Damn these things are hard to fly!

                      Comment


                      • #12
                        fordi 4-1 boksen hans er ødelagt og han låner den han har av modellsjappa i byen her. men krystallet bør nok byttes. det har vi diskutert oss frem til og
                        Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                        www.airheads.no

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har som nevnt eksakt samme problem. Stappet et spiller nytt JR krystall i min og brukte en spiller ny JR radio men fikk samme problem ved et par anledninger så jeg er ikke helt overbevist...

                          Men jeg har bestilt meg enda et så jeg har til både T-rexen og Twisteren så da får vi se om problemet forsvinner...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twister/HoneyBee - radioforstyrrelser

                            Originally posted by Lostfields
                            Hei
                            Der ville den ikke kalibrere seg i det hele tatt, gjorde flere forsøk men den blinka rødt og grønt om hverandre?!?
                            Heg fikk min Honey Bee 2 i går!

                            Ladet LiPo's og puttet batterier i radioen, monterte treningsunderstell og fyrte opp!!! .....Vel det var IKKE som på simulatoren.....

                            Trottlet til 100% og maskinen ville ikke lette! Plutselig spretter den opp av bakken! Ved hovre turtall (På nesten 100%) spretter den rundt som en liten frosk.... Er dette normalt?

                            Etter et par hoppe turer trotler jeg ned for å flytte litt på kopteret (har kommet litt nærmt noen møbler ) og rød/grønn blinkingen starter, får ikke liv i det igjen
                            JAH@
                            \"Allt som går opp, kommer før eller siden ned igjen!\"
                            T-Rex 450XL
                            T-Rex 500CF
                            Styrker

                            Comment


                            • #15
                              Tror du når du får liv i det skal sjekke pitchen, hvordan den funker.
                              Koble av motoren først selvsagt.
                              Høres ut som om du har flippet 3D switchen til 3D. Throttle må stå på 0 for at den skal gå i grønt igjen og det gjør den vel ikke når 3Den er på.

                              Om du kobler vekk hovedmotoren kan du lett teste. Mener den skal stå fremover i vanlig modus. Ta stikka helt ned og se om den kalibrerer.
                              Sjekk så pitch bevegelsene i begge modus, sjekk om swashplata evt deler seg. noe som ikke er uvanlig på denne.

                              Ellers trodde jeg den lyste fast rødt i et slikt tilfelle og blinket rødt/grønt ved manglende radiokontakt.

                              Comment

                              Working...
                              X