Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor lenge har dere flydd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor lenge har dere flydd?

    Hoi! Bare lurte på hvor lenge folket her inne har holdt på med helikopterne sine her inne, hvor mange timer flytid man tror man har, og gjerne hvor lang tid det tok før man fikk til litt avanserte ting (selvom det er helt individuelt er det fortsatt spennende..)

    Så har jeg/vi nye noe å strekke oss etter

  • #2
    Har flytt RC fly siden 2000, med noen år avbrekk pga barn osv men tok over stikkene igjen i 2006. Men pga en lokal bonde som ombestemte seg og nå nekter meg å fly på jordene hans om vinteren, ble jeg så irritert at at jeg bestemte meg for å lære å fly helikopter i stedet..

    September 2012 kjøpte jeg med en Blade 300x med null timer helikopter erfaring, men fant ut at hovring over plenen ikke var helt enkelt, så det ble noen kvelder med Phonix RC-sim ver 4 men kastet dette fort bra meg da jeg syntes virkligheten er enklere å håndtere.

    Konkluderte ganske raskt at en 300X er litt kilen som første/nybegynner modell, men da jeg fikk en brukt 120SR av en flykompis, tok det helt av med live stikke trening. Utover vinteren ballet det bare på seg med diverse små kontraroterende for stue flyvning (mcx, cx3, mcx2) kjøpt under påskudd at de er til 8 åringen i huset. Feb2013 kjøpte jeg også en ferdigbygget Trex500 DFC pro men er ikke helt "dus" med denne modellen enda.

    Erfaringene er at så fort man har får en større modell, blir man dus med den mindre modellen. Det er liksom bare 1/2 utgiften av å total knuse den lile modellen framfor den store modellen på hobbyrommet.

    Flytid:
    120SR = 28,5 timer
    300x = 8,6 timer
    Trex500= 18,2 timer
    ==================
    = 55 timer a 5 minuter, men hvis vi regner 8 min pga bootup osv blir det vel ca 414 flites siden september 2012.
    ================
    * Men føler meg fortsatt grønn og litt hjelpes løs, når nesen peker innover...
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

    Comment


    • #3
      2 mai 2012

      fløy i gamle dager også skal sies, men hadde 10 års pause ca .

      Comment


      • #4
        Jeg begynte sommern 2008 med et billig kina helikopter som ble kræsjet stort sett hver flight.. Sommern etter kjøpte jeg en Trex 500 og så har det bare ballet på seg
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

        Comment


        • #5
          Kjøpte et seilfly en gang, men det fikk jeg aldri i lufta (mer enn 10 sek)...

          Modell-karrieren begynte for alvor i det herrens år ???? med en splitter ny
          Hirobo Shuttle ZXX (30 size med mekanisk gyro) + radio.
          Det var komplett pakke fra Norwegian Modellers som kosta 10.000,-
          noe jeg enda husker som et alvorlig godt røsk i lommeboka

          Er jammen ikke sikker på årstallet. Jeg veit i alle fall at jeg begynte en god stund
          før jeg traff frua, og det var i 99. Er vel rundt 15-16 år da. sånn ish...

          Kjøpte etter en stund en Bell 222 med opptrekkbart understell og alt.
          Hirobo 60 mekanikk.. Gikk i torva så det sang når halerotoren slutta å virke..

          Ble lei av heli da og kjøpte seilfly. Majko. Genial motorseiler jeg hadde mye morro med.
          Kjøpte så en 60 size trainer. Vinga revna når jeg fløy level. Dårlig skjøt.

          Så forsvant all tid til frua etterhvert før jeg noen år senere begynte å kjøre bil i stedet...

          Sånn så den ut. Egenkomponert/produsert/montert skjema

          Click image for larger version

Name:	Pic00004.gif
Views:	1
Size:	190.1 KB
ID:	601397Click image for larger version

Name:	PIC00012.jpg
Views:	1
Size:	77.8 KB
ID:	601401Click image for larger version

Name:	Pic00005.gif
Views:	1
Size:	143.5 KB
ID:	601398Click image for larger version

Name:	Pic00003.gif
Views:	1
Size:	127.0 KB
ID:	601396Click image for larger version

Name:	PIC00010.jpg
Views:	1
Size:	54.4 KB
ID:	601399Click image for larger version

Name:	Pic00002.gif
Views:	1
Size:	167.0 KB
ID:	601395Click image for larger version

Name:	PIC00011.jpg
Views:	1
Size:	75.1 KB
ID:	601400Click image for larger version

Name:	Pic00001.gif
Views:	1
Size:	59.9 KB
ID:	601394
          Last edited by xilian; 24-06-13, 12:08.
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Har vel nå flydd i 4-5 mnd tror eg.
            Husker faren til kompisen min kjøpte seg et nexsus 30 når jeg gjekk i 7'ende klasse, og da fikk jeg og lyst på noe! Det så jo så gøy ut!
            Endte da opp med et dragonfly 4 etterfulgt av en walkera 36 (HUFF! ALDRI MER) holdt vel da på et år eller mer. Så endte all tid opp i båt, også i bil når jeg ble 18.
            Men så her i vinter gjekk jeg DRIT lei av bil skruing, og ville finne på noe annet. Var oppe hos han kompisen min og såg en hk 450 henge i taket. PLING sa det, 1 uke seinare var JR xg7 og t-rex 450 på vei! No venter jeg på en 550 DFC og har en raptor 50 titan.. Ble fort dyrt, haha
            • T-rex 450L Dominator. BeastX
            • T-rex 550 Pro Dfc. BeastX
            • T-rex 600N. Ikon

            Comment


            • #7
              Takker for alle svar hittil
              Tøft Xilian!
              Haha, Kim.A.. Hvor er du i flyinga nå da? Hvor mange timer bak stikkene tror du, du har hatt hittil?

              Comment


              • #8
                Jeg begynte med fjernstyrt bil midten av 80 tallet, Så bare ballet det seg på etter det.
                Ca 1989-1990 Lærte jeg og fly med en motorseiler av isopor med cox motor. Så fikk jeg en Happy25 med OS32LA.
                Den var skikkelig hipp på den tiden. Husker det var mange som var missunderlig på den modellen min. hehe..
                Og siden den gang har det bare blitt mere og større modeller.
                Begynte med heli sommern 2007. Kjøpte en Raptor 50 for morroskyld, da jeg var på et opptrenings senter etter mc ulykke
                jeg var med i 2006.
                Kjeda meg så mye der på kveldene så da måtte jeg ha noe og drive med. Fikk tak i denne Raptoren på den lokale hobby butikken som er i nærheten av der jeg bor.
                Lærte meg selv å fly, fløy jeg mye fram til 2008. La heli greiene på hylla.
                Da begynte jeg med store modeller og jet. Fikk jo helt dilla på det og. Så det blei altfor mange store og dyre modeller (det er vell alle har opplevd i denne hobbyen). Og drivet aktivt med dette fram til dags dato, ikke så mye jet den siste tiden.
                Tok opp heli flygingen igjen i 2010-2011 en gang. Si den har jeg drevet aktivt med dette. Hadde en liten heli pause i vinter.
                Hender det blir litt mye av det gode. hehe.. Nå har hobbyen blitt livstill. Alt handler om modellfly og heli.
                Er vel ikke en dag uten det er flyging eller folk renner ned døra mi her, som trenger hjelp til og lære og fly eller oppsett av fly og heli.
                Men koser meg stort med denne hobbyen. Prøver og få med meg alt av stevner både innen lands og ute i Europa.
                Er vell også kansje litt over middels interisert i hobbyen min. Eller fly NØRD som venna mine sier.
                Jan-Thomas MAXFACTOR Sollie
                Viking-Smackdown.com

                Whiplash 90N YS 91SRS V-Bar5,3-Rave ENV 90 YS 91SRS V-Bar5,3-Rave Ballistic FSO V-Bar5,3
                PM Yak53 DL50 KS pipe - TWM 46% Ultimate 3W 150QS - PILOT-RC 40%Extra 260 3W 150QS

                Jerofuel
                Lynx Heli Innovations

                Comment


                • #9
                  Jeg var så vidt borti RC bil på midten av 80-tallet da fattern kjøpte en Tamya 4WD til meg og bror min. Og det ble med den for min del, mens bruttern ble hektet og holdt på aktivt i flere år med div buggy biler.

                  Click image for larger version

Name:	Toyota-4x4-PickupHilux.jpg
Views:	1
Size:	42.3 KB
ID:	601404

                  Så først ca 20 år senere, i 2006, prøver jeg igjen. Nok en gang med bil. Kjøpte en HPI Savage X. Det var et helvete å få den nitro driten til å gå, men fikk litt mer taket på det etter hvert. Med mye hjelp av en nabo som også drev litt med dette. Så ble det morro og det tok litt av for oss begge. Ble handlet flere biler i en periode der. Anla en tøff bane gjorde vi også.

                  Click image for larger version

Name:	Hobby_20060318_001.jpg
Views:	1
Size:	44.9 KB
ID:	601405

                  I påsken 2007 ble jeg utrolig facinert av en Elefun reklame jeg hadde mottatt. Det var reklame på en Raptor 50 Titan. Det så helt fantastisk tøft ut. Og jeg endte med å kjøpe en brukt Raptor 50 V2 med alt utstyr som radio, starter osv. av en kar på Skedsmo som skulle gi seg. Kom på 7 lapper mener jeg å huske.
                  På tur hjem svinger jeg innom naboen og viser stolt frem. Han mener derimot at helikopter er alt for vanskelig å begynne med. At jeg bør begynne med fly. Han har drevet med fly tidligere og hadde tilfeldigvis en gammel trainer hengende. Den fikk jeg for 500,-. Også den komplett med radio, motor og servoer. Den er uten motor på bildet for den fulgte med i en eske ved siden av.

                  Click image for larger version

Name:	Raptor-50.jpg
Views:	1
Size:	32.6 KB
ID:	601410 Click image for larger version

Name:	Hobby_20070411_001.jpg
Views:	1
Size:	169.9 KB
ID:	601406

                  Nå ble både fly og heli stående hele sommeren mens vi bruker tiden på bil. Eneste jeg får lånt meg en simulator og får prøvd å litt fly der. Og først på høsten får naboen sparket meg i gang. Forteller at det er jo en modellflyklubb i bygda med stripe og alt. Så etter hvert får jeg montert motor i flyet og drar på den lokale stripa sammen med naboen. Det er da blitt midten av oktober.
                  Naboen tar opp flyet, trimmer det inn og rekker radioen over til meg. Og dette viste seg straks å være noe helt ustyrtelig fengende. Det tok helt av, og jeg angret meg vanvittig for at jeg ikke kom i gang allerede på våren når jeg kjøpte greiene. Ble aldri noe god til å fly egentlig, men all tid gikk med til å tenke på dette. Fullstendig hekta. Og masse fly ble det også. Dette varte i ca 3/4 år

                  Click image for larger version

Name:	Hobby_20071009_002.jpg
Views:	1
Size:	109.5 KB
ID:	601407

                  Det som skjedde etter 3/4 år var at jeg endelig prøvde helikopteret mitt. Det var i midten av juli 2008. Da ble flyene satt på bakken mer eller mindre over natten, og det var bare heli som gjaldt. Fly ble solgt og heli ble kjøpt og så var jeg i gang igjen...
                  Bildet fra maiden. Første en kompis i klubben som tester at det flyr før jeg setter på trainer understell og prøver selv

                  Click image for larger version

Name:	Hobby_20080708_046.jpg
Views:	1
Size:	165.7 KB
ID:	601409 Click image for larger version

Name:	Hobby_20080708_045.jpg
Views:	1
Size:	247.7 KB
ID:	601408

                  Siden har jeg vært innom fly igjen, men det er for det meste helikopter det har gått i. Og hvordan har progresjonen vært på disse 5 årene? Den har vært utrolig treg. Men heldigvis er det like morro uansett hvor god en er.
                  Ja, sånn er min historie...
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by smackid View Post
                    Takker for alle svar hittil
                    Tøft Xilian!
                    Haha, Kim.A.. Hvor er du i flyinga nå da? Hvor mange timer bak stikkene tror du, du har hatt hittil?
                    Hvor mange timer er gelt uvisst:P lader opp og flyr når det er bra ute! Men hovrer alle retninger og begyner og få tak på inverted hover. Flipper og fly i 8 tall målet neste fly tur skal eg klare og g
                    hovre inverted!
                    • T-rex 450L Dominator. BeastX
                    • T-rex 550 Pro Dfc. BeastX
                    • T-rex 600N. Ikon

                    Comment


                    • #11
                      Futaba 2 kanaler til 795,- og Plus 1 seilfly byggesett til 350,- i 1977. Så rett over på 1/6 skala schratcbygget Cessna 172 med Simprop SSM m/8 kanaler. Hadde denne i mange år. Har faktisk begge disse radioen ennå. Videre med flere 1/4 skala og 1/3 skala utover 80 tallet. Hadde en far som bygde mer enn jeg klarte å ødelegge så det var bare å fly. Har fremdeles todekker bygd i '88 som flyr år om annet med orginalmotor og radio.
                      Nå er det mest ARF i hendig størrelse som gjelder.

                      Comment


                      • #12
                        Startet med denne hobbyen da eg var liten gutt og fikk min første rc bil i Tyskland, etter mangen år på vent pga mangel på penger og tid. Gikk endelig guttedrømmen i oppfyllelse her i februar i år og eg handlet meg et helikopter. Det skulle vise seg at eg hadde handlet et av de vanskeligste helikopterene som var. Gikk så videre til diverse små Blade (MSR og 120SR) før eg ente opp med en Trex 450 FBL. Har hatt mange helikopter på hylla, trur eg har vært oppi 10 stk en stund, men nå har eg et Trex 500, en Trex 450 og en Blade Nano.
                        Kjell Ove
                        ---------------------------------------------------------------------------------------------------
                        Align Trex 550 Beastx DFC, Spektrum DX8, Phoenix 4

                        Comment


                        • #13
                          Tusen takk for masse flotte svar! Interessant lesning!

                          Driver å øver meg på invertet hover fra alle sider i dag på sim'en, er det bare meg, eller er det lettere å lære enn upright? Jeg synes det virker lettere, for nå forstår jeg helikopterets bevegelser mye bedre enn når jeg lærte meg upright..

                          Comment

                          Working...
                          X