Announcement

Collapse
No announcement yet.

helt fersk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • helt fersk

    Hei. Har noen spørsmål ang første turer med nytt helikopter. Har fra før litt erfaring med fly, men dette er mitt første ordentlige helikopter. Bestilte et Art tech falcon beginner rtf fra rcbutikken. Har bare så vidt prøvd å lette litt fra bakken. Er det noen ting man bør justere/ sjekke i starten? Er gyro og justerbar pitch på det. Hva er det?

  • #2
    Kjenner ikke til ditt kopter spesielt, men gyro hjelper til med stabillisering på halerotor og hvis det er flybarless på rotorhodet også.
    Variabel pitch betyr at du endrer vinkel på rotorbladene for å endre løftet på samme måte som et stort heli, og gjør at du har mulighet til å fly litt akro/3d også.
    Terje

    Comment


    • #3
      Originally posted by koda View Post
      ...Er det noen ting man bør justere/ sjekke i starten? ...
      I og med at det er et RTF så bør det meste være i boks. Men et par ting kan du sjekke :

      På benken :
      1. Alle servohorn skal være 90 grader når du har nøytrale stikker.
      2. Alle overføringer bør være være 90 grader.
      3. Swashen bør være helt i "level". Jeg bruker egne verktøy som du trer ned på masta for å se om swashen er level.
      4. Parvise linker skal være like lange.

      Sjekk selvfølgelig at radionen er riktig satt opp.

      På stripen :
      1. Sjekk at du ikke har for store vibrasjoner. Ingen heli flyr spesielt bra med vibrasjoner. Dersom det er FBL er dette spesielt viktig fordi det påvirker gyroen.
      2. Sjekk at du ikke har tracking feil. Dvs. når du tar heliet opp i høye-høyde skal du bare se et blad. Ser du to blader hvor det ene bladet går høye/lavere enn det andre betyr dette at et av bladene har feil angrepsvinkel i forhold til de andre. Tidligere måtte man avbalansere bladene - men nå fikser produsenten dette (vanligvis).
      3. Vurder turtallet. Min erfaring er at dersom du har feil turtall blir heliet som regel vanskelig å fly.

      Det er helt sikkert flere punkter som jeg burde ha skrevet opp. Men kanskje det beste rådet er å finne noen som har erfaring som kan hjelpe deg i begynnelsen.

      Lykke til.

      - Erik -
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment

      Working...
      X