Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tipps til flyging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tipps til flyging

    Pt har det vært mer mekking en flyving.. mao enten så er det senderen som ikke er helt stillt inn, en servo som ryker, bladene som var festet litt skjevt osv osv.

    Er det vanlig at det er mer mekking en flyving ?

    Det lekehelikopteret jeg hadde før ( 4.5 kanal ) var meget enkelt å fly , 0 vedlighold og gikk ikke i stykker. Hvorfor er det så mye vanskligere og ofte deler som går til h på et profft helikopter ?

  • #2
    Hei,

    For å svare på dine 2 spørsmål veldig kort først: Nei, unntatt når jeg smeller, er det omtrent ikke noe mekking. Bare flyging.
    Jeg opplever ikke at det ofte er deler som går til h som du sier. Når sant skal sies husker jeg ikke sist.....

    Jeg flyr ikke mye heli lenger, men har en 500 som får en 4-5 turer hver gang jeg er på stripa. Har vel 50 relativt livlige turer på den, og den er gammel og kjøpt brukt.

    Hva flyr du? Begrepet profft i denne sammenhengen er meget flyktig. Hvor mange runder er det på bislett??

    Det er et par ting som i det du skriver som får meg litt til å tenke..... Radio som ikke er stillt helt inn? Vel det er en engangs øvelse om det gjøres skikkelig første gangen. Bortsett fra litt fikling med gains de første turene eller throttlecurve om du ikke har regulator, skal det ikke være mye behov for justering.
    Servo som ryker??? Det er hvertfall lenge siden jeg så. Et viktig moment her er å ha utstyr som står i forhold til hverandre. Enten har du for svake servoer, for høy spenning eller så er det rett og slett noe i oppsettet som binder.
    Til sist blader som er festet skjevt? Vel de skal ikke festes så de ikke kan bevege seg... Om du slår de ut og strammer skruen helt til ber du om vibrasjoner og overbelastning så det holder. De skal ikke være helt løse heller. I gamle dager hadde man en tommelfinger-regel på at man skulle kunne holde heliet på siden, og bladene stod rett ut så vidt det var. Et lite kakk så falt de om du skjønner. Personlig synes jeg det er litt løst, men det er meg.

    Til sist, det er som fly. En trainer er stabil, men lite acro, mens en acromaskin er generelt ustabil nettopp for å gi acro. De fleste helier over coax i dag er laget for 3d flyging, og er derfor ustabile. At det går i stykker har jeg problemer med å skjønne, men oppsettet må være bra og korrekt.

    Si litt om hva slags utstyr du har, så skal jeg prøve å hjelpe. Har flydd diverse Align, Raptor, Kyosho, Century og gud vet hva annet, så jeg har prøvd litt av hvert.

    Om du er i nærheten av en klubb, kan jeg ikke få sagt ofte nok hvor nyttig det er å få litt hjelp i starten, både til oppsett og flyging.

    lykke til
    kevin

    Comment


    • #3
      Kjenner meg heller ikke helt igjen på begrepet "mer mekking enn skruing". Har flydd heli i endel år nå, og 700N Rexen min må vel snart skytes for å få has på den, hehe.
      Men, helikopter er ikke kjent for å være tilgivende på slurvete bygging eller oppsett, så man må ha gjort det grunnleggende for å få det til å funke. Selv et "profft" heli skal ikke ha mer enn en skrue med uteglemt loctite som løsner før smellen kan være et faktum.
      Øystein T.

      EF Extra 300 70"
      Speedfire F5B
      Baudis Fosa F3B
      Ascot F3B
      Lynx Carbon
      EF Extra 300, 58" Electric
      T-Rex 700N

      www.artistic3d.net

      Comment


      • #4
        Så din andre post nå...

        450v2 med hitec metalldrev servoer, og futaba 401 gyro? Vel det skal virke det!

        Ser ut som servohornene dine er lange, og linken på fremre venstre servo ser bøyd ut. Det er ikke noe særlig.
        Dra frem manualen og sjekk hele oppsettet, at linker er rette og rett lengde, og at alle linker beveger seg lett, omtrent uten motstand når du snurrer de mellom fingrene.

        Videre, vær forsiktig med ledningene fra gyroen som er stripsa rett på den skarpe carbon-kanten! Her er kortslutning neste....

        Hyl om du lurer på noe!

        kevin

        Comment


        • #5
          Takker for tipps, skal gå over heli.

          Det er slik at det orginalt ikke var 2,4ghz sender på senderen, husker selgeren sa at man måtte switche til den gammle modulen bakpå senderen for å lagre instillingene. Men hvis jeg gjør det da må jeg kanskje bytte modulen også i en kort periode på heli også for at de skal snakke sammen ? så lagre så bytte sender og motaker igjen ?

          Comment


          • #6
            Hva slags heli har du, hvilket utstyr er det på det og hva slags radio har du? Hjelpesløst å prøve å svare på problemene dine når man ikke har den fjerneste anelse på hva det dreier seg om. Har til gode at det er utstyrsfeil som gjør at jeg krasjer. Logoen min feks flere hundre turer nå uten at jeg har rikket en skrue!

            Comment

            Working...
            X