Announcement

Collapse
No announcement yet.

Twister igjen; En oppsummering.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Twister igjen; En oppsummering.

    Hallo propellerheads!

    Som nevnt ett annet sted på dette forumet, har jeg prøvd en mer empirisk tilnærming til Twisterens mange rare krumspring. Her er en oppsummering av hva jeg har funnet. Som vanlig, dette er bare mine egne synspunkter. Har du andre forslag så kom gjerne med dem

    Twister er uferdig:
    Jepp. Denne påstanden bygger jeg på det faktum at senterhubben ryker hele tiden. Jeg hører deg tenke: Men han kan jo ikke fly! Hvordan kan en produsent ta høyde for alle amatørens kaotiske krasjer? Svaret er at det kan de ikke og jeg er/var en dårlig pilot. Hevder likevel at senterhubben er for dårlig konstruert. Likevel, Twisteren er utrolig robust!!!

    Elektronikk:
    4-1 boksen er frikjent i mine tester. Den ene som gikk fløyten gjorde det fordi jeg, etter råd fra "kompetent hold" (Les salgssted) mekket inn et 3 cellers LiPo batteri. Dette kunne funket, om de samtidig hadde sagt at jeg skulle skru ned gainen på boksen. Resultat: Kokt FET transistor og full gass hele tiden.
    Krystallet: Skifte av krystall gjorde susen. Nå er "kontaktproblemene" borte (Hvor kopteret svinger 90 grader til venstre og blir liggende og sprelle på full gass) Twisteren er dønn stabilt!! Rådet her er å bytte krystall om man opplever merkelige og mer ukontrollerte bevegelser enn dem man klarer å fremstille på egen hånd.
    Halerotormotor: Sett på kjøleribbe!! Gjerne to også! Eller kjøp andre løsninger, slik de er forespeilt fra andre medlemmer av forumet.

    Delenes håldbarhet: Landingskids, hoved- og halerotor, halebom, padler"firkant" og før nevnte senterhub er de delene jeg har byttet/limt mest. Kanskje produsentene skulle se nærmere på designløsninger for å styrke disse delene? For Padler"firkantens" del ser det ut til at stålskrue i plast gir store problemer med gjengene (Bruk en liten dråpe lynlim under montering!) Upgrades, anyone??

    Konklusjon:
    Ved merkelig oppførsel kan det være krystallets feil. Senterhubben er for svak, men greit nok det. Hva hadde røket inni kopteret om ikke senterhubben hadde tatt av for støtet? Den er likevel lett å reparere. Plastdeler er svake, men du verden hvor sterkt Twisteren EGENTLIG er!
    Twister er morsomt, lærerikt og spennende. Anbefales, under forutsetning at man regner med å måtte legge ut penger på deler i en periode. For nybegynnere: Den evige sannhet... Skaff deg en læremester! Kjøp Twister.


    MVH T
    Trygve M.
    Medlem av Ringerike Modellflyklubb.

    "Not within a thousand years will man ever fly!"
    -- Wilbur Wright, 1901.

    Vrakgods strødd utover hele Ringerike.
Working...
X