Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomler eller knip

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomler eller knip

    Lurte litt på, jeg flyr selv ved hjelp av tommeltottene men ser at en del som kanskje ser ut som om de har greie på dette holder stikkene mellom tommel og pekefinger.

    Det siste skal etter sigende gi bedre kontroll, testet med dårlig resultat.

    Dere som flyr litt avansert, hva er fordeler ulemper med de 2 og hva gjør dere?

  • #2
    Med tommelstyring kan man antagelig få raskere bevegelser på stikkene. Ulempen er større unøyaktighet og at det er vanskeligere å bevege tommelene mot de andre fingrene enn fra dem. Prøv selv.
    Men, til tross for at man generelt mener at fingerstyring er bedre enn tommelstyring må det nevnes at mange topp-piloter flyr med tommelen på stikka (Chip Hyde, Todd B. osv..)

    Jeg har alltid flydd med stikkene mellom tommel og pekefinger. Synes det gir bedre kontroll samt at resten av fingrene ligger bedre mot de bryteren jeg bruker til idle og hold.
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

    Comment


    • #3
      Har testet og har problemer med å få nok og raskt nok utslag på stikka...
      Bør kanskje øve litt på sim...

      Comment


      • #4
        Her er det nok ingen fasitsvar. Selv flyr jeg med "knip" metoden og synes det gir meg best kontroll. Jeg lar ingen jeg hjelper/lærer opp få lov til å fly med tomlene heller.
        Når det er sagt så ser man nok av "topp-piloter" som flyr med tomlene og gjør en sabla bra jobb med det. Tommelflyging er vel spesielt utbredt over dammen.
        Du ser til og med folk som har "stuebordsradioer/flytebrygger/stikkeflak" fly med tomlene til tider

        Poenget er vel det at det er en smakssak, og at man ikke nødvendigvis blir noe flinkere med den ene metoden fremfor den andre. Uansett går min stemme til "knip" metoden som sagt.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tom Erik
          .....resten av fingrene ligger bedre mot de bryteren jeg bruker til idle og hold.
          Dette er et godt poeng. Jeg synes at det er mye enklere å nå de andre knappene ved bruk av "knip" fremfor tomler.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Jeg bruker mye tomlene på stikkene mens mine langfingrene er reservert til å røre div. brytere på senderen.

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Jeg også bruker "knip". Begynte å fly med tommel på stikkene men så var det en gang en som hjalp meg og han sa jeg burde skifte til knip. Var litt vanskelig i starten, men jeg eg glad for at jeg byttet.

              Ellers enig med de andre her: kanskje litt raskere stikkebevegelser med tommel, men mindre presist. Man flyr best med det man er vant til!
              Skal også sies (som de andre nevnte) at flere topp flygere som Chip Hyde flyr med tommeltottene.

              Synes slike diskusjoner er litt morsomme
              Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
              er der ingen der kender dem.

              Comment


              • #8
                Nå har jeg jo ikke all verdens vane i bryter bruken enda men fingrene ligger jo allerede på dem når jeg flyr med tomlene så jeg ser ingen umiddelbar fordel i forhold til bryterne ved å gå over til knip,
                Jeg syns faktisk jeg har bedre støtte og dermed bedre presisjon ved å bruke tomlene da jeg på den måten har et bedre tak i radioen.
                Jeg får drille meg litt på simmen som sagt så jeg får et fyldigere vurderingsgrunnlag.
                Skal over fra stort sett en liten Twister til T-Rex nå og den er jo litt stødigere har jeg forstått så får se om det går å trene knip der også.

                Comment


                • #9
                  Hvis du synes det funker bra med tomlene, så synes jeg du skal fortsette med det. Selv bruker jeg "knip", og synes det er best.

                  Det er ikke noe overraskende at du når bryterne bedre når du flyr med tomlene, siden japanske sendere helt opplagt er byggd etter dette prinsippet. Selv har jeg kommet til at de japanske senderne er direkte uergonomiske når du ikke flyr med tomlene, f.eks brytere på baksiden, og har blandt annet derfor byttet til tysk "flytebrygge".

                  Comment


                  • #10
                    dette er rett og slett smak og behag, bruk det du føler er best.

                    Comment


                    • #11
                      Raskere med tomlene? Det vil ikke jeg mene. Samme hastighet for meg, men je lærte fra starten av å fly med knip, etter en goood del kommentarer som snek seg fram bak ryggen min av lærærn , så jeg har aldri fløyet med tomler. Isåfall ikke lengre enn det tar å si: Bruk pekefingeren og!

                      Vil jo si at med kniop få man bedre tak og følelse på stikkene. Men det er nok mest smak og behag. Bruk det du synes selv er best for deg er nok mitt råd...
                      Simen

                      Why drink and drive, when you can fly so high?!

                      Comment


                      • #12
                        Samme måte som vi skriver med høyre hånd mens andre skriver med venstre hånd, så det er ingen fast regel hvordan vi skal holde stikkene. Det er opp til enhver som vil holde sin egen sender med slike fingre.

                        Rask eller presisjon kommer av trening, ikke hvordan de holder på stikkene med tomler eller fingergrep.

                        Jens Eirik

                        Comment


                        • #13
                          Flyr med "knip" til fly og heli. Har lange fingre og følger at jeg har bedre kontroll med knappene med fingrene på oversiden av senderen fremfor under.

                          AndersHJ

                          Comment


                          • #14
                            Her er det heldigvis enkelt å svare: Det riktige er det du føler gir deg best kontroll.

                            Hvis du fortsatt er såpass ny at du ikke har lagt til deg "vaner" enda, har jeg følgende forslag:

                            Koble TX'en din til simulatoren, og bruk EN time med "tommelstyring". Legg merke til hvor sliten/lite sliten du er i armer og fingre etterpå.

                            Neste kveld, tar du tilsvarende med tommel/pekefinger-grep, og ser etter det samme. Det du blir minst sliten av, er det beste for deg.

                            Hastighet og presisjon kan du få på begge deler, dette er bare inntrent motorikk. Men når du først har valgt en styrestil, er det lurt å holde seg til denne, slik at du faktisk får innøvd motorikken riktig.

                            Selv bruker jeg "grep", fordi jeg syns dette er minst slitsomt for armene (jeg bruker nakkestropp). Noen liker tommelfinger-metoden, ofte fordi de da kan "holde fast" senderen bedre (for å unngå at denne flytter på seg når man gjør utslag). Den siden av det løses imho bedre med skikkelig nakkestropp, evt et tx-tray.

                            Just my NOK0.02

                            //Svein
                            Med forbehold om dårlige dager:

                            Svein Skogen

                            Comment

                            Working...
                            X