Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pitch/trottle kurver

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pitch/trottle kurver

    Har et par spørsmål? Er ferdig med å bygge min første heli, en raptor 50SE. Bruker JR pcm9x og så skal jeg legge inn trottle og pitch kurver. På pcm 9x`en så er det syv punkt for kurvene. I normal mode skal jeg bruke alle punktene eller kun fem? Bør jeg anskaffe med utstyr for å måle turtallet på rotoren? Er det noen andre som har samme heli/radio som kan gi meg et par hint med tanke på pitch/trottle kurver?

  • #2
    Har ikke JR-radio, eller noe fuel-heli, så jeg får nøye meg med å svare på det jeg har et utgangspunkt for

    Hvorvidt du skal bruke alle punktene i kurvene kommer an på hvor god "oppløsning" du vil ha på kurvene dine. Selv om min radio bare har 5-punkts kurver, hender det rett som det er at jeg bare bruker 3-punkts kurver som utgangspunkt, og justerer mellompunktene hvis behovet melder seg.

    Når det gjelder å skaffe seg et skikkelig tachometer: JA. Det å vite rpm-tall er mer-eller-mindre et MUST for å få stilt kurvene sine riktige. Idéen er å stille kurvene så du har et så konstant turtall som overhodet mulig på rotoren mens du flyr, ergo bruker du throttle-kurven til å kompensere for belastningen av endret pitch.

    Dette er "vel-og-bra" å gjøre på hørsel, men først etter at man vet at man har et korrekt turtall som utgangspunkt.

    En "erstatning" for throttle-kurver, er å bruke en skikkelig governor for motoren. Da har man i realiteten kun kurve i "normal"-mode (for spool-up), og flat linje i resten, siden governoren i realiteten styrer throttle.

    Håper jeg ikke forvirret deg for mye med forsøket mitt på svar. =)

    //Svein
    Med forbehold om dårlige dager:

    Svein Skogen

    Comment


    • #3
      mål opp pitchen din med en pitch gauge, så du har -4, 4, og 10 grader i normal mode, -10, 0, og 10 i idle up. deretter. da blir nemlig pitch kurven din slik som den skal med en gang. deretter er det throttle: du kan bruke det som står i byggeveiledningen som utgangspunkt. denne må du uansett justere underveis, siden den aldri er 100 prosent lik på alle helikoptere/motorer. se ellers på www.raptortechnique.com for bra tips
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment


      • #4
        Jeg bruker Governor på throttle, slik at jeg kan bare hjelpe deg med normalmode`en der, da governoren er utkoblet på det trinnet.

        Følgende Pitch data bruker jeg for øyeblikket:

        N: 30, 37, 46, 57, 69, 83, 100
        ST1: 11, 26, 40, 54, 70, 83, 100
        ST2: 0, 18, 36, 54, 70, 85, 100

        Throttle:

        N: 12, 19, 31, 42, 58, 75, 100
        ST1: 100, 74, 59, 54, 61, 77, 100 <-- Reservekurve hvis governor slutter å virke. Samma på ST2

        (har ikke tatt med desimaler, men du må finjustere uansett, da de fysike instillingene ikke er de samme.)

        Jeg har satt opp Raptoren min for 3d med tanke på alle linkefester og lignende. Linklengden er ikke justert slavisk etter boka. Så mest sansynlig vil du slite med å få dette oppsette til å fungere 100%. Men det er kanskje en start.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          Til 3D-flyving er reglen enklere:
          Alle pitchkurver er rette. Du trenger kun 2 punkter på kurven. Sett venstrestikka i midten og juster linker eller servoer til du har tilnærmet 0 grader pitch. Jeg pleier å sikte mellom bladholder og flybar, når de er paralelle har du 0 pitch.
          Sett så maks pitch til å være det motoren klarer å dra (stå i hover og dra maks pitch. Juster pitchen opp til motoren begynner å gå tungt), det samme med minimums pitch (gjør det samme, men med modellen inverted). Du tregner ikke noe måleutstyr for dette.

          Flyr du med governor så er du nå ferdig.
          Flyr du uten governor må du i tillegg justere gass-kurvene slik at rotorturtallet er jevnt når du flyr og på ett akseptabelt nivå. Med en 5 punkts kurve er dette enkelt å sette opp. Bruk glatting av kurven (heter vel expo på JR).

          Til koseflyving, finflyving, hover etc., kan det være en fordel å sette opp en litt "slakk" kurve i området der man hovrer. Man behøver heller ikke mer enn -5 grader pitch på bunnen.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

          Comment


          • #6
            Jeg tar meg den frekke frihet å være litt uenig i at du klarer deg med 2punkt pitchkurve for 3d...

            Vil faktisk si at du trenger 5-punkt.

            1 (0 collective) = Maks negativ pitch, maks throttle (evt via governor)
            2 (1/4 collective) = inverted hover pitch, throttle for å opprettholde turtall
            3 (1/2 collective) = 0 pitch, throttle for å holde turtall
            4 (3/4 collective) = hover pitch, throttle for å opprettholde turtall
            5 (maks collective) = Maks positiv pitch, maks throttle (evt via governor)

            Denne kurven blir veldig ofte negativt eksponesiell, siden man ofte har mere maksutslag på pitch enn to ganger hover-pitch.

            Bare mine NOK0.02

            //Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

            Svein Skogen

            Comment


            • #7
              Det er ingen frekkhet å være uenig

              Jeg er helt enig at oppsettet ditt er bra og egentlig helt korrekt. På papiret!

              Men, når du flyr 3D er det ingen nødvendighet å vite hvor hover-punktene er, eller punkt 2 og 4 i oppsettet ditt (25% og 75%). Det blir der det blir. Det er viktigere å ha ett symmetrisk oppsett slik at maskinen oppfører seg likt enten den ligger på hodet eller ei. Og da justeres endepunktene. Skal man i tillegg korrigere 25% og 75%- punktene blir alt unødig komplisert. 0 pitch bør selvfølgelig ligge omtrent på midten av stikka, og det justeres mekanisk.

              Med ditt oppsett vil helikopteret bevege seg med ujevn hastighet når man f.eks flyr tick-tack
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                er enig med tom erik i at man bare trenger 2 punkts pitchkurve da pitchkurven bør være helt rett.
                med null pich i midten er det bare og finne ut hva motoren klarer for og finne ytterpunktene på pithkurven.

                Comment


                • #9
                  Jeg har bruker også 2 punkts pitch kurver som et utgangspunkt når jeg setter opp en modell, for så eventuelt å finjustere etterhvert. Det er nemlig ikke alle modeller en to punkts kurve fungerer like bra på.

                  Raptor, som det her var snakk om i utgangspunktet, har en aldri så liten "geomertribug" når det gjelder pitchjusteringen. På Raptoren vil utslaget fra pitchservoen gi større pitchvandring når servohornet står ca 90 grader på pitchvugga(0 grader pitch) enn når den nærmer seg ytterpunktene. For å få et linjært utslag på den faktiske pitchverdien i forhold til stikke plasseringen må man med andre ord flate ut pitchkurven på midten. Jo kortere servoarm du bruker desto mer merkbart er dette.

                  Selv bruker jeg lengst mulig servohorn på Raptorene for å gjøre denne justeringen enklere, og å få raskere servorespons. Men ved bruk av lange servohorn må en være obs på at en også belaster servoen hardere og kanskje må bruke en sterkere servo en det som ellers ville vært nødvendig.

                  Comment


                  • #10
                    Takk for alle svar. Kanskje like greit å skaffe seg en turtalsregulator med en gang.

                    Comment


                    • #11
                      unødvendig til vanlig flyging. bortkasta penger hvis du ikke flyr 3D. kjøp heller mer fuel for de pengene. få noen til å hjelpe deg, det er en bra start
                      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                      www.airheads.no

                      Comment


                      • #12
                        Eller hvis du har råd, så kjøp. Du sparer deg en god del plundring og timesvis med hodekløe hvis ikke du har en god pilot til hjelp. Kan faktisk bli en svært så stor plage hvis man skal plages med å justere turtallskurve hver gang en er ute å flyr...
                        Runar Isaksen
                        risaksen@bluezone.no

                        Comment


                        • #13
                          tja. jeg bruker CSM RevLock på mine helier. hadde gv 1 før, men denne er billigere og like bra. lett å sette opp, og liten og lett og plassere. koster 800 kr hos martinsen hobbyservice i hønefoss.
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

                          Comment


                          • #14
                            Har ikke så mange å spørre her jeg bor så jeg får prøve meg frem. Teorien er grei men det er ikke det samme i praksis!
                            Takk for alle svar!!

                            Comment

                            Working...
                            X