Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny i hobbyen! Tips ang kjøp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny i hobbyen! Tips ang kjøp

    Hei.

    Har flere ganger tenk på å starte med denne hobbyen, men aldri tatt skrittet. Vurderer det sterkt nå, og trenger da noen tips og råd om hva jeg burde kjøpe

    Jeg har relativt lite erfaring med rc helikopter, men har fløyet litt for noen år siden, da med et E-sky lama v4 hvis jeg husker riktig.

    Budsjettet er på maks 3000.-

    Har lest litt, og ser at dette er en modell som blir nevnt i flere sammenhenger :403 Forbidden

    Ønsker å kunne ha et helikopter der jeg kan lære alle "standard" bevegelsene samt lære om mekanikken og den slags, før jeg avanserer opp til et dyrere og større helikopter.

    Er den jeg linker til noe tess?

    Har også sett at det er mulig å programmere med radioen slik at man kan starte å fly med enkle innstillinger, for deretter å justere slik at man alltid har noe å fomle med. Er det veldig vanskelig å få dette til å fungere for en fersk ?

    Råd og tips tas imot med stor takknemlighet )
    Last edited by Sander; 26-12-13, 21:53.

  • #2
    Hei, MCPX BL er et supert helikopter, men det er for proffer. Det er et avansert collective pitch helikopter for innendørs akroflyging. Ja, det kan settes opp ganske snilt, men det forutsetter at du kan sette opp et helikopter, dessuten er små helikoptre vanskeligere å fly enn større. Hvis du er helt fersk ville jeg starta med et fixed-pitch helikopter som f.eks. :
    http://shop.smallsize.no/product_inf...d54d5b7a177a34

    Dette skal du fly innendørs i en hall og i vindstille forhold i parken. Resten av pengene brukes på simulator! Hvis vi snakker om pris er det ingenting som slår verdien av å tilbringe mange timer foran simulatoren. Og en ting til: Kjøp over disk i Norge, hos en forhandler som har deler. Venting på deler betyr at du ikke får fløyet og det er ikke bra for progresjon eller humør.

    Når du har "brukt opp" et fast pitch helikopter som 120 SR eller tilsvarende så ville jeg kjøpt en 450-størrelse, f.eks. Blade 450 eller T-rex 450. Noe mindre er bare vanskeligere å fly, vanskeligere å skru på og gir mi min mening ikke like mye glede. 450-størrelse helikopter skal du heller ikke sette i gang med på egenhånd, her bør du kontakte en klubb og få kyndig hjelp.

    3000 kr er greit for et innendørsheli og en simulator - men ditt første kollektiv pitch helikopter kan fint koste 10.000 for helikopter, radio, lader og flere batterier hvis du skal ha noe bra og som gir mye flyglede. Det er vel anvendte penger, og ikke noe å skamme seg for. R/C helikopter er en givende hobby som er teknisk avansert og utfordrer ens ferdigheter til det ytterste så det er ingenting å skamme seg for om det koster litt. Folk brenner gjerne av 10.000 på en fiskestang eller det dobbelte på et jaktgevær, og ingen reagerer på at folk har dyre hobbyer som golf og motorsykkel, men R/C skal liksom ikke koste penger. R/C er verdt hver krone, og det er verdt å gjøre ordentlig! Lykke til
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Er selv helt grønn på helikopter men vurderer om jeg skal kjøpe meg en slik for og teste lit med.
      Nine Eagles Solo Pro 126 - 6ch BL 3D General Link

      Comment


      • #4
        Tusen takk for såpass utfyllende svar!

        Skjønner hva du mener, og da gjør jeg som du sier. Men vil du anbefale å kjøpe BNF og en spektrum radio feks DX6i 6-Ch DSM X?

        Ser at det var veldig rimelig på HEADRC.

        Comment


        • #5
          Det er nok like greit å kjøpe en BNF og en OK spektrum radio med en gang. Du kommer langt med en DX6i. Den passer også fint til simulatorbruk. Ikke noe galt med Head RC, tvert i mot, men om du bor i nærheten av en hobbybutikk er det ingenting som slår de rådene du får der. Eller å få kontakt med folk der du bor som flyr heli. Det å få hjelp er så utrolig mye enklere enn å finne ut ting sjøl, det vet jeg alt om.
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Ja, da gjør jeg det!

            Ja skjønner det med å kjøpe fra lokale butikker!

            Takk for gode tilbakemeldinger.

            Comment


            • #7
              Hadde ikke starta vel med en mcpx bl. Men en nano cpx denne tåler mye dømme kræsj. Og en cp heli så man kan ha det lenge siden man kan fly inverted med det. Veldig lite og lett. Dette sammens med en dx6i radio så mener jeg du har en bra start å bygge videre på.

              Comment


              • #8
                kjøp vanlig mcpx, eller ncpx

                du VIL ha collective pitch heli, men få gjerne hjelp av venner, og/eller sim litt, med milde utslag er de lettflydde.

                120SR og lignende synes jeg gir altfor mye dårlig uvaner og er lite heli relatert læring

                Comment


                • #9
                  Ser det er litt ulike meninger om hva som er best å starte med. Det jeg selv kom frem til var spørsmålet om man skulle starte med et enklere helikopter for så å kjøpe et med collective pitch, eller om man skulle starte rett på..

                  Uvaner som du andersand nevner er også noe jeg er usikker på? Del gjerne erfaringer og meninger.

                  Hadde vært fint hvis dere kunne kommet med for og mot argumenter

                  Comment


                  • #10
                    Vanlig mCPx får du vel ikke lengre? Nano er et fint og billig alternativ om penger står i fokus. Selv er jeg veldig fornøyd med min mCPx BL, men den er ganske mye raskere og vanskeligere å fly en Nano. Jeg er helt enig med Anders, får noe med CP med en gang, 120SR og sånn gir deg bare falske forventinger og frustrasjon når du kommer videre i hobbyen. Dessuten vokser du i fra en sånn sak på noen uker. Align har jo også komt med Trex 150 som muligens blir en slager når de får byttet ut osteperoseplasten sin.

                    Ellers er det beste tipset å få en grei radio og en simulator. en DX7S med Phoenix sim havner innenfor budsjettet og vil lære deg sykt mye mer enn en 120SR vil.

                    Comment


                    • #11
                      En venn var helt råååå på 120SR, når jeg drev og lærte mcpx i sin tid, og når han skulle gå over på CP heli, ble det mcpx, han måtte lære ca alt på nyt....
                      120SR, retter seg når du slipper alle stikkene i panikk... det gjør kort fortalt ingen ordentlige heli

                      Comment


                      • #12
                        Ja gå rett på cp heli.lærer ikke noe på dem andre. Helt noe annet å fly så ikke noe vits å begynne med. Ncpx er billig og bra å begynne med og man går ikke lei det første uka heller. Begynn på en stor plass første gangen så du har tid til å følge deg frem med det. Selv det er et lite heli så er det ikke noe man begynner med inne i stua. Da ender man fort med kræsj mot noe hardt (tv f.eks) når du kan fly Ncpx så er neste steg 450 str.

                        Comment


                        • #13
                          jeg synes ncpx fortsatt er dritmorro i gymsalen innendørs på lørdager, 130x, trex150 bare er driiit, mcpx bl har også tendens å bli litt rammeskeiv til tider

                          Comment


                          • #14
                            Pluss fins masse stæsj-bling til Ncpx om man føler behovet for å ville skru litt fløy 5 pakker med Ncpx idag så et par med mcpx bl. Selvom begge er små så er bl et monster i forhold. Masse mere power litt større å litt mere vekt så takler ikke kræsja så bra.

                            Comment


                            • #15
                              1 bra triks på ncpx, er å varme pakkene, (litt offtopic i tåden) ca 40-45 grader, så blir det helt annet heli, mye mye mer power og bedre hale.

                              Comment

                              Working...
                              X