Unconfigured Ad

Collapse

Gyro ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j-gov
    • Oct 2004
    • 198

Gyro ?

Hei, ha et uttak på gyron som he merket RX-AUX, hva er dette ?
    Leste nån stan at kanal 7 brukes til å kommunisere med gyro, er det da denne inngangen som brukes, kanal 7 er ledig til meg.

Gyroen er av type telebee GR 703

http://www.modellflynytt.no/viewtopi...898&highlight=
  • ThomasB
    • Aug 2004
    • 1305

da er det kanal 7 ja. , hvilken radio bruker du?
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

Comment

• j-gov
      • Oct 2004
      • 198

Hitec Eclipse 7

Comment

• ThomasB
        • Aug 2004
        • 1305

m. der er det 7ern ja.
        www.airheads.no

Comment

• sskogen
          • Feb 2005
          • 403

Altså, du må gjerne bruke kanal 7 til gyroen din, hvis du ønsker en enkelt "av/på" funksjon, og å sette gain for HH/Rate med å justere EPA for kanal 7.

Vil dog anbefale deg å bruke kanal 5, som ifølge manualen er for "gyro gain" i heli mode. Gjør at ting fungerer litt greiere iforhold til menyer og slikt

//Svein
          Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• j-gov
            • Oct 2004
            • 198

Kanal 5 var også ledig ja, så du mener jeg skal koble den til RX-AUX ?
            Kan man da veksle mellom HH og Vanlig modus fra radioen ?

Comment

• sskogen
              • Feb 2005
              • 403

Uten å driste meg inn på spesifikt oppsett for DIN gyro (du har vel lest bruksanvsningen? ), vil jeg anta at rx-aux er kombinert "gain" og "heading hold control". De fleste gyroer jeg har sett manualer på har delt opp gain-kanalen i to, hvor den ene halvdelen av kanalens "travel" er standard "rate-gyro", mens andre er "heading hold".

Hvis du bruker kanal 7, kan du skru "av og på" på egen bryter. Bruker du kanal 5, velger du gyro-gain i menyene på eclipse'en din, og har forskjellige verdier for de forskjellige flightmodes (nor, st1(idle1), st2(idle2), st3(t-hold)).

Kjenner personlig ikke til telebee-gyroer, men har etterhvert blitt ganske kjent med Eclipse...

//Svein
              Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

• j-gov
                • Oct 2004
                • 198

Har ikke bruksanvisningen nei, kjøpe helikoptret brukt, hadde kansje vært greit å kunne bruke en bryter for å velge modus. men hvordan vil gyroen virke nå som ingen kanal er koblet til RX-AUX, kan det være årsaken til at helikoptret drifter på halen ?

Uansett, takk for alle svar, hadde det ikke vært for dette forumet hadde jeg ikke kommet langt.

Comment

• ThomasB
                  • Aug 2004
                  • 1305

her er hh oppsett på hitec Eclipse 7
                  Attached Files
                  www.airheads.no

Comment

• Tintin
                    • Jan 2005
                    • 4631

Du har ikke en tilsvarende for JR PCM 9xII vel ?

Comment

• ThomasB
                      • Aug 2004
                      • 1305

hehe. nei, men det er da ikke så vanskelig eller?? ta noen søk på nettet så pleier det meste å la seg løse
                      www.airheads.no

Comment

• Tintin
                        • Jan 2005
                        • 4631

Å jeg kan love deg jeg har brukt noen time på å lete etter en god beskrivelse.....

Har for så vidt funnet en del info. Det sies bla på Raptortech om gyro sensivitet at den gir størst følsomhet nærmest 0 i standard rate og nærmest 100% i HH. det snodige er at min har akkurat samme logringen uansett innstilt følsomhet i HH, samme logring med 51% og 99%.
                        Har også eksperimentert litt med ATV på rudder (og gear) uten at det hjalp noe særlig, rudder endrer logringshastighet svakt.

Jeg bruker gear bryteren til å skifte mellom HH og standard, standard funker fint uansett gain. Kan kjøre på 1%, dvs 98% gain i standard rate etter hva jeg har forstått, uten logring, hvilket jeg har forstått skal indikere at mekanisk oppsett er ok.

Men jeg undrer litt når det gjelder brytere etc, hadde først trodd at dette skiftet mellom standard og HH var på rudder d/r bryteren men det er det jo ikke...

Det som forundrer meg mest er at det ikke er noen som helst endring på logringen uansett gain i HH, er det jeg som roter, at man kun bytter modus med gear, og at følsomheten skal justeres med noe annet ???

Om det finnes noen "Advanced rc radio setup for dummies" så er jeg interessert.....(mye detaljer og lite kode (dvs språk/betegnelser for innvidde...))

Hopp, nå tror jeg jeg fant svaret på RCUniverse...:

The gyro sens function is set to work on channel 7. The best method to set up the gyro on another channel, say the gear channel, would be to either use travel adjust to alter the gain, and assign the gear channel to the switch of your choice in device select. If you wish to have the gain set through the flight modes, set up a gear to gear mix, set the flight mode switch assignments as desired, and set the rates as needed.
                        Hvilket både er frustrerende og tilfredstillende for det forklarer i så fall hvorfor jeg har merket liten forskjell, at det trolig er en radiogreie men det er frustrerende fordi jeg ikke har klart å klure ut det der selv...

Comment

• ThomasB
                          • Aug 2004
                          • 1305

men på jr radioene er det vel slik at 0% er det samme som 50% på gyroen, dvs at -50% på radioen tilsvarer 25% gain, eller er jeg på jordet?? jeg har Graupner/JR MX-22 selv, og den er ikke lik i programvaren som JR 9x radioene, men mener å ha lest dette på nett.
                          www.airheads.no

Comment

• j-gov
                            • Oct 2004
                            • 198

Har stilt inn gryroen 60 % i nor, st1 2 og 3, når jeg slår på helikoptert går servoen bakover i nor, fram i st1 og bak igjen i st2, er dette normalt ?
                            virker litt rart.

i normal mode virker det greit.

Comment

• ThomasB
                              • Aug 2004
                              • 1305

den gjør det i head hold modus, da den ikke finner noe vridning å ta opp, så vil den gå i peak
                              www.airheads.no

Comment

Working...