Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om nyanskaffet Art-tech Falcon 400 Beginner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om nyanskaffet Art-tech Falcon 400 Beginner

    Hei!

    Har nettopp anskaffet meg et Art-Tech Falcon 400 Beginner og har prøvd meg litt forsiktig frem.
    Klarte å hoverere litt i et stort rom nede i kjelleren, og raspet så vidt borti veggen med hovedrotoren. Fikk en liten rift som jeg fiksa med litt teip. Men, så etter en første omgang begynner jeg å oppleve noen rare ting:

    Helikopteret vil ikke ta av - kjører full gass og, men det står bom stille. Dette fant jeg ut at var pitchen, atlså vridningen på bladene som ikke aktiveres når jeg gasser på. Etter mye om og men der jeg skur av og på senderen og vrir på noen av knappene så virker det igjen - aner ikke hvorfor. Men nå siste gangen så fløy jeg 6-7 minutter, og hovererte fint i midten av rommet, så helt plutselig begynner helikopteret å kjøre sin egen sjø. Jeg drar gassen helt ned, men helikopteret lystrer ikke. Så skrur jeg av senderen, og da først stopper det (dette skjedde ganske fort da jeg reagerte raskt). Det endte med en stygg rift i det ene hovedrotorbladet. Jeg opplever også at plutselig så er gassen reversert, dvs. toppen er av og bunnen er full gass, og så etter 10 sekunder så er det tilbake til normalt... helikopteret virker også kun om 3D mode knappen er på, står den på normal så blir gassen kun til å kontrollere pitchen ser det ut til... det rare er at om jeg starter helikopteret i 3D mode, og skrur over til normal så gir helikopterert full gass, og jeg må sette tilbake til 3D for at det skal stoppe...

    Kan hende at det er jeg som gjør noe fryktelig galt, eller er det noe galt med helikopteret/senderen tror dere? Jeg oppdaget ganske tidlig også at simmerringen til hjullageret på den såkalte "swashplata" har løsnet, det var før den store kræsjen skjedde.

  • #2
    Tror du burde lese litt om hordan bryteroppsetter ditt er. Høres ut som throttlehold er på.
    GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
    sigpic



    Comment


    • #3
      Leste igjennom manualen, men fant ikke noe om throttle hold. Uansett så synes jeg det er rart at da det i utgangspunktet virket, og at etter 6-7 minutters vellykket flyvning, så endrer oppførselen seg totalt og det helt av seg selv...

      Comment


      • #4
        Hei og velkommen på forumet

        Tror vil jeg anbefale deg å fly utendørs, spesielt siden det virker som dette er nytt for deg.. Enig med sub_sonic at du burde sette deg litt inn i hva de forskjellige bryterne på radioen er til.. Det at det spinner på full pinne med gassen i bånn er nok fordi idle up brytern din er aktivert, for det skal det gjøre i idle up

        Videre er det ikke anbefalt å fikse sprukne rotorblad med tape.. Når hjulvispen får 3000 rpm kan du fort få deg en overraskelse, og da holder det ikke med tape å reparere det med..

        ArtTech Falcon er et ganske skjørt helikopter, så se godt over det hvis du har kræsja eller dunka borti noe..

        Det beste er hvis du får noen til å gi deg en kjapp gjennomgang av hvordan ting fungerer, så får du mer glede av helikopteret ditt..

        Lykke til
        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

        Comment


        • #5
          Hei igjen!

          Ja her har vi hatt stiv og sterk kuling siden romjula, så det er litt vanskelig å fly ute
          Legger ved noen bilder av senderen.

          Sånn jeg forstår det så er bryteren oppe til venstre (ikke den bak) kun til fly og skal stå av. Vriknappen ved siden er til å justere mer/mindre pitch.
          Vriknappen på høyre side står det PLT på. Jeg leste et sted at den skulle være for å justere gyroen mot halerotoren, men er ikke helt sikker. Og så er knappen på siden av den igjen. Der står det D/R og i manualen så står det noe om at den er for ekstra kraft, og siden jeg vil lære å fly burde jo den være av. Så er det knappen bak til høyre som er for å skru av og på 3D. Helikopteret virker som sagt kun når 3D står på....

          Vet ikke hvem som skal være verken throttle hold eller idle up her?
          Den helt bak på venstre siden som heter TRN var kun til opplæringssammenheng etter det jeg forstår, der det står en på siden og kan ta over styringa ved å slippe den knappen?

          Ellers er det jo en hau av knapper helt nede i bunnen på senderen, og også en god del inni batterilokket, men det står i manualen at alle disse er riktig stilt fra fabrikk og skal ikke røres...?
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Nå oppdaga jeg at de såkalte "pitch control rodsene" drar seg ut av hakkene de står i det turtallet blir høyt, og da "ramler" plutselig hele "swashplata" ned til bunns... ikke rart helikopteret plutselig bare ramla ned etter å ha flydd fint en stund. Nå har jeg festa dem skikkelig så de ikke hopper ut igjen, men helikopteret vil fortsatt ikke ta av da... ikke med mindre jeg vrir PIT bryteren helt til venstre og PLT helt til høyre - for hver av bryterene løfter "swashplata" seg litt. Ser ut til at begge disse bryterene styrer pitchen på mitt oppsett, noe som ikke stemmer med manualen.

            Comment


            • #7
              Hehe, jeg skal bare avslutte denne tråden med å si at jeg har funnet ut av det meste nå av meg selv (skjønner enda ikke alt med kontrolleren som plutselig reverserer seg da) men, etter å ha forlenga pitch control stengene så gikk det bra (bare synd at de ikke kan strekkes lengre... satte dem helt i grenseland, og opplevde en som ramla av). Nå falt hele swashplata fra hverandre, hehe, så det blir ikke mer flygning før jeg får ny. Fant den til 8$ i usa + 4$ frakt, så det var ikke det værste

              Comment

              Working...
              X