Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger litt hjelp til TTRaptor 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger litt hjelp til TTRaptor 50

    Kjøpte en brukt Raptor 50 på innpuls rett før jul. Fekk udyret i lufta, og på tredje turen kom det like fort ned som det gikk opp. Skulle nok kanskje børsta støv av simulatoren
    Men uansett fikk jeg satt isammen helikopteret igjen i går(ja, her går det unna), og prøvde på nytt ista. Hadde hjerte i halsen og puls nermere 200 når rotoren spant for fullt, men letta fint og oppdaga første problem, turtallet på motoren synker gradvis.
    2. problem er at f**nskapen skjelver som ei gammal dame med parkenson.
    3. problem er at halen holder seg ikke stabil, men er "hakkete" med ganske stor bevegelse. Sikkert gyroen.

    4. problemet er at jeg ikke kan noe om heli, rart det har gått såppas bra i det heletatt

    Fikk flyet opp en tank i sta, men ristinga i heli'n er ganske irriterende, så er det noen som kan hjelpe meg på veg?
    Last edited by TorpaRC; 27-01-14, 17:07.
    Henrik Lauvli
    Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
    TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
    MIkroflyger

  • #2
    Begynn med å sjekke om det er noen bøyde akslinger eller noe etter krasjen du hadde. Var det noe slikt som ikke ble byttet ifm reparasjonen?
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Ser ikke no bøyde akslinger, bytta bare blader, bom, flybar-rod og understell. Er ikke risting hele tida, kommer ganske kraftig i perioder, så er bare nødt til å lande å senke turtall før jeg kan ta av som normalt igjen.
      Henrik Lauvli
      Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
      TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
      MIkroflyger

      Comment


      • #4
        Ganske sikker på at hoved akslingen (main shaft) er litt bøyd. Har selv sikkert 20 krasj opp gjennom med raptor å trur nesten alle gangene har jeg måtte bytte aksling. Er mulig det er vibrasjon i helien som gyro fanger opp å gjør at halen blir litt rar. Den aksling mellom bladholdere (federing shaft) er og noe utsatt ved krasj.
        ​​​Kim-Arne

        Comment


        • #5
          OK, bestiller nytt og bytter så får vi se.
          Takk takk
          Henrik Lauvli
          Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
          TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
          MIkroflyger

          Comment


          • #6
            Originally posted by TorpaRC View Post
            OK, bestiller nytt og bytter så får vi se.
            Takk takk
            Mainshaft og spindel er obligatoriske byttedeler etter kræsj.. Det er derfor de ofte selges i to-pakninger
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

            Comment


            • #7
              Da blir det bytte av begge, så får vi håpe Raptor'n er i lufta snart
              Henrik Lauvli
              Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
              TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
              MIkroflyger

              Comment


              • #8
                Om halen fikk en smell så er det sannsynlig at haleaksel og må byttes. Skjevetene er oftest små så du kan ikke se det. Men ruller du akselen på en helt plan flate, som en glassplate, så vil du gjerne kunne høre/se om det er rett. Men det skal yderst lite til før du får problemer.
                Lagrene tar gjerne og kvelden da så sjekk at de glir lett og ikke har noen antydning til lugging. Alt slikt påvirker gyroen, selv vibrasjoner som du ikke se.
                Ellers har Raptor en tendens til å oscillere ganske kraftig på et gitt turtall ved lav headspeed, men sørg uansett for at heli er mekanisk i orden før du eventuelt fortsetter feilsøkingen.
                Last edited by arhennie; 27-01-14, 20:04.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #9
                  Har tatt fra hverandre rotorhode, og spindel hadde fått seg en trøkk, fin bøy på den.
                  Skal se på halen, men halebladene var hele etter krasjen. Bestiller haleaksel også.
                  Henrik Lauvli
                  Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
                  TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
                  MIkroflyger

                  Comment


                  • #10
                    Om du ikke kan se med det blotte øyet om akslene er rette eller ikke kan du rulle dem på en glassplate. Sjekk også bladtracking og at alle kulelinker og servohorn er helt uten slark.
                    MVH

                    Jon Gunnar Wold

                    Comment


                    • #11
                      Se har ja, strømmer på med tips
                      Skal sette meg ned og gå over når jeg får deler
                      Henrik Lauvli
                      Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
                      TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
                      MIkroflyger

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by TorpaRC View Post
                        Se har ja, strømmer på med tips
                        Skal sette meg ned og gå over når jeg får deler
                        Det er sånt du lærer av
                        Men når du har lært basic'en går det av seg selv..
                        Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                        T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                        Comment

                        Working...
                        X