Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radioen - amerika vs europa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radioen - amerika vs europa

    Hei,
    jeg fikk et av disse dragonfly-helikoptrene (fixed pitch) som Jernia solgte til jul, men er litt usikker på om radioen på den er av "vanlig, norsk" konfigurasjon...

    Det jeg er usikker på er stikkene og deres funksjoner...

    Slik radioen kom var:
    venstre stikke opp/ned det som heter "elevator" i simulatoren - altså styrer frem/tilbake på en måte.
    Venstre stikke høyre/venstre styrer hastigheten på halerotoren, og fungerer som høyre/venstre-orientering av "nesa" til heli'et
    høyre stikke opp/ned var gass - (ikke fjærbelastet) og dermed også opp/mindre opp..
    høyre stikke høyre/venstre var "Aileron", tilt høyre/venstre.

    Er det slik det skal være?

    Etter mitt første krasj var jeg innom en forretning og kikket på en "skikkelig" radio, og der la jeg merke til at "gassen" var på venstre stikka og "elevator" var der gassen på min kontroller var... Jeg syntes det var en bedre plassering av kontrollene, og søkte litt på nettet og fant et bilde av tilsvarende radio som var tatt i Amerika. Dermed konkluderte jeg med at jeg har et Asia-produkt som kan tilpasses alle markeder på en enkel måte, og stikkenes funksjon kunne sikkert modifiseres enkelt. Det kunne de. Så nå har jeg skrudd opp og "fiksa" radioen slik jeg tror den skal være.

    Jeg er derimot litt usikker, og vil gjerne vite dette sikkert før jeg øver inn hovering'a for godt med en "ustandard" radiokonfigurasjon - noe som vil straffe seg skulle jeg senere få tak i "skikkelig" heli-utstyr.

    All hjelp mottas med takk!


  • #2
    Ingen av måtene er feil. Det som blir brukt mest i Norge er mode 2. Slik som du fikk din sender, men throtel skal bytte plass med elevator. Slik at du får elevator/aileron på høyre stikka, og trothel/halerotor på venstre stikka. Slik du fikk den er mode 1 hvis jeg ikke tar helt feil, mye brukt i Amerika.


    Lykke til videre!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Flue
      Ingen av måtene er feil. Det som blir brukt mest i Norge er mode 2. Slik som du fikk din sender, men throtel skal bytte plass med elevator. Slik at du får elevator/aileron på høyre stikka, og trothel/halerotor på venstre stikka. Slik du fikk den er mode 1 hvis jeg ikke tar helt feil, mye brukt i Amerika.


      Lykke til videre!
      Takk for svaret. Etter litt videre søking på webben har jeg nå funnet denne siden som forklarer ulike konfigurasjoner, og av de er mode 2 vanligst i Norge, altså:

      Radio Control Functions

      Da er det bare å perfeksjonere tail-in hovering i simulatoren og mekke et treningsunderstell til lille sprelle, så kan hovringen "ta av"..

      Comment


      • #4
        Hadde jeg vært deg så hadde jeg bygd om radioen til mode 2 som trolig er det du støter på senere om du kjøper ny radio her hjemme på berget.
        Det er enkelt. Mener bla Hobbyjapan har en bildeserie som beskriver bra.

        Comment

        Working...
        X