Hei,
jeg fikk et av disse dragonfly-helikoptrene (fixed pitch) som Jernia solgte til jul, men er litt usikker på om radioen på den er av "vanlig, norsk" konfigurasjon...
Det jeg er usikker på er stikkene og deres funksjoner...
Slik radioen kom var:
venstre stikke opp/ned det som heter "elevator" i simulatoren - altså styrer frem/tilbake på en måte.
Venstre stikke høyre/venstre styrer hastigheten på halerotoren, og fungerer som høyre/venstre-orientering av "nesa" til heli'et
høyre stikke opp/ned var gass - (ikke fjærbelastet) og dermed også opp/mindre opp..
høyre stikke høyre/venstre var "Aileron", tilt høyre/venstre.
Er det slik det skal være?
Etter mitt første krasj var jeg innom en forretning og kikket på en "skikkelig" radio, og der la jeg merke til at "gassen" var på venstre stikka og "elevator" var der gassen på min kontroller var... Jeg syntes det var en bedre plassering av kontrollene, og søkte litt på nettet og fant et bilde av tilsvarende radio som var tatt i Amerika. Dermed konkluderte jeg med at jeg har et Asia-produkt som kan tilpasses alle markeder på en enkel måte, og stikkenes funksjon kunne sikkert modifiseres enkelt. Det kunne de. Så nå har jeg skrudd opp og "fiksa" radioen slik jeg tror den skal være.
Jeg er derimot litt usikker, og vil gjerne vite dette sikkert før jeg øver inn hovering'a for godt med en "ustandard" radiokonfigurasjon - noe som vil straffe seg skulle jeg senere få tak i "skikkelig" heli-utstyr.
All hjelp mottas med takk!
jeg fikk et av disse dragonfly-helikoptrene (fixed pitch) som Jernia solgte til jul, men er litt usikker på om radioen på den er av "vanlig, norsk" konfigurasjon...
Det jeg er usikker på er stikkene og deres funksjoner...
Slik radioen kom var:
venstre stikke opp/ned det som heter "elevator" i simulatoren - altså styrer frem/tilbake på en måte.
Venstre stikke høyre/venstre styrer hastigheten på halerotoren, og fungerer som høyre/venstre-orientering av "nesa" til heli'et
høyre stikke opp/ned var gass - (ikke fjærbelastet) og dermed også opp/mindre opp..
høyre stikke høyre/venstre var "Aileron", tilt høyre/venstre.
Er det slik det skal være?
Etter mitt første krasj var jeg innom en forretning og kikket på en "skikkelig" radio, og der la jeg merke til at "gassen" var på venstre stikka og "elevator" var der gassen på min kontroller var... Jeg syntes det var en bedre plassering av kontrollene, og søkte litt på nettet og fant et bilde av tilsvarende radio som var tatt i Amerika. Dermed konkluderte jeg med at jeg har et Asia-produkt som kan tilpasses alle markeder på en enkel måte, og stikkenes funksjon kunne sikkert modifiseres enkelt. Det kunne de. Så nå har jeg skrudd opp og "fiksa" radioen slik jeg tror den skal være.
Jeg er derimot litt usikker, og vil gjerne vite dette sikkert før jeg øver inn hovering'a for godt med en "ustandard" radiokonfigurasjon - noe som vil straffe seg skulle jeg senere få tak i "skikkelig" heli-utstyr.
All hjelp mottas med takk!
Comment